دندان پزشکی هوشمند

لق شدن دندان

نمونه ایمپلنت دندان دکتر سریتا

لق شدن دندان

شاید لق شدن دندان ها در بزرگسالان یکی از اتفاقاتی باشد که حتی دیدن آن در خواب هم برای ما خوشایند نباشد. آسیب دیدن عضوی از بدن که به صورت دائمی در خوردن و جویدن از آن استفاده می نماییم، از اضطراب آور ترین اتفاقات باشد. دلیل لق شدن دندان ها می تواند ناشی از عمل های جراحی لثه، لق شدن بعد از عصب کشی، لق شدن دندان های ایمپلنت شده، لق شدن با علت ضریه شدید و… باشد. البته لق شدن دندان ها در کودکان نشانه خوبی است و میتواند خبر از رشد دندان های دائمی باشد. لق شدن دندان ها میتواند دلایل زیادی داشته باشد و به این معنا نیست که شما دندان ها خود را از دست داده اید بلکه میتوانید در مراحل اولیه آن را به خوبی درمان کنید.

توصیه همه دندانپزشکان به افرادی که لق شدن دندان های خود را حس می‌کنند، این است که در صورت حس کردن نشانه های اولیه دندان های لق شده سریعا به پزشک مراجعه نمایید و عدم توجه به این موضوع می‌تواند به معنای از دست رفتن دندان طبیعی و هزینه های بالا در آینده برای شما باشد. اما قبل از پرداختن به راه های درمان لق شدن دندان ها بهتر است درباره علل آن و راه های پیشگیری از این عارضه دندانی بدانید، چرا که می تواند در موارد شدیدتر ظاهر شما، طرح لبخند، زیبایی و اعتماد به نفس شما را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

دلایل  لق شدن دندان ها

لق شدن دندان ها

بارداری در زنان

شاید شما هم شنیده باشید که افرادی که بیماری لثه دارند؛ امکان زایمان زودرس در این افراد بالا تر است همچنین افرادی که کمی مشکلات دهان و دندان داشته باشند این مشکلات در دوره بارداری بیشتر بروز داده می‌شوند، علاوه بر این لق شدن دندان ها در دوران بارداری طبیعی است و جای نگرانی های شدید نیست و دلیل آن هم این است که در این دوره سطح هورمون های بدن فرد بالا میرود و این هورمون ها که پروژسترون و استروژن نام دارند؛ می‌توانند روی پریودنتیم( مجموعه ای از استخوان ها و رباط هایی که باعث استقرار دندان ها میشود و از آن ها در استحکامشان حمایت میکند) تاثیر گذاشته و باعث شود افراد باردار حس کنند که دندان ها یآن ها لق و یا شل شده اند؛ معمولا این عارضه بعد از دوره بارداری شما به اتمام خواهد رسید و دندان های شما به حالت طبیعی خود باز خواهند گشت، اما در صورت شدید بودن این عارضه به دندانپزشک مراجعه کرده و سعی کنید در این دوره، تحت نظر دندانپزشک باشید تا بتوانید از دندان های خود هم در دوره بارداری و هم در دوره شیردهی مراقبت نمایید.

بیماری های لثه

یکی از دلایل شایع در میان افراد و بزرگسالانی که شاهد لق شدن دندان ها خود هستند، بیماری های لثه است که در واقع عفونت و ایجاد التهابات در لثه شما می‌تواند باعث شود که دندان شما لق شود و در صورت بی توجهی به آن و در موارد حاد حتی دندان خود را از دست دهید. زمینه بیماری های لثه و ایجاد عفونت در آن یک دلیل ساده است، آن هم رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان؛ اگر شما به طور مرتب با مسواک زدن و استفاده از نخ دندان، از ایجاد پلاک روی دندان های خود جلوگیری نکنید، باعث می‌شود که پلاک هایی ( اجسام سفید رنگی) روی دندان های شما ایجاد شود که محل تجمع باکتری ها می‌باشد، این باکتری ها می‌توانند باعث التهاب و با عفونت در لثه شما شوند. در صورت ایجاد پلاک و بی توجهی به آن این پلاک ها تبدیل به تارتار میگردد که بسیار سفت و سخت است و برای برداشت آن باید به دندانپزشک مراجعه نمایید.

توجه کنید که علائم التهاب و عفونت لثه کاملا واضح و آشکار است:

• تورم در لثه ها و قرمزی و حتی دردناک شدن آن
  • عقب نشینی لثه ها و تغییر در موقعیت قرارگیری دندان ها
  • مشاهده خونریزی در هنگام مسواک زدن

در صورتی که قصمتی از لثه شما از بین رفته است؛ حتما توسط خدمات پیوند لثه آن را ترمیم کنید تا با پیشرفت عفونت، باعث لق شدن و پوسیده شدن دندان ها نشود.

پوکی استخوان

پوکی استخوان هم یکی از دلایل اصلی لق شدن دندان ها است، توجه کنید که اگر به عارضه پوکی استخوان دچار هستید؛ امکان لق شدن دندان ها در شما زیاد است و شما باید به خوبی از دندان های خود مراقبت نمایید. پوکی استخوان علاوه بر تاثیر گذاشتن روی استخوان هایی مانند لگن، ستون مهره ها و مچ دست ها و پاهای شما میتواند تاثیر زیادی روی استخوان های فک بالایی و پایینی شما گذاشته و باعث تحلیل رفتن آن و در نتیجه باعث لق شدن دندان هاشما گردد.

آسیب و ضربه جدی به دندان ها

شاید شما بعد از وارد شدن ضربه به دندان هایتان هنگامی که زمین خورده اید و یا تصادف کرده اید، لق شدن آن ها را تجربه کرده باشید؛ این لق شدن به هیچ عنوان خود به خود درمان نمی‌شود و باید به دندانپزشکی مراجعه نمایید. علاوه بر این دندان قروچه کردن و فشار دادن دندان ها می‌تواند باعث آسیب و شل شدن دندان ها شود، توجه کنید که بسیاری از افراد متوجه عادت دندان قروچه خود در هنگام عصبانیت و یا در خواب نیستند و این موضوع در طولانی مدت می‌تواند آسیب های جدی به دندان های شما وارد نماید.

لق شدن بر اثر عصب کشی دندان

برخی افراد بعد از عصب کشی دندان دچار لق شدن دندان عصب کشی شده می شوند. البته این مورد خیلی نادر است، اما چنانچه دقیقا بعد از عصب کشی دندان و پانسمان دندان؛ احساس لق شدگی در دندان خود داشتید؛ نگران نباشید چرا که وسط دندان خالی شده و در طول عصب کشی نیز امکان دارد لثه دور دندان تضعیف شده باشد، اما حتما این موضوع را با دندان پزشک خود در میان بگذارید و چنانچه بعد از پانسمان و ترمیم کامل دندان، بازهم لقی دندان شما رفع نشد؛ حتما پیگیر باشید و با متخصص دندان پزشکی مشورت نمایید.

البته بعد از عصب کشی دندان و بخصوص هنگامی که دندان پانسمان است، خیلی مراقب باشید که با دندان عصب کشی شده چیزی را نجوید و از آن استفاده ننمایید! چرا که احتمال لق شدن دندان عصب کشی شده خیلی بیشتر می شود.

لق شدن دندان در خواب

این که می گویند خواب باعث لق شدن دندان می شود کاملا اشتباه است! این بد خوابیدن و قرار دادن فک و دندان ها تحت فشار هنگام خواب است که باعث کج و لق شدن دندان در طول زمان می شود. دقت داشته باشید؛ فک و دندان انسان، آنقدر ها هم ثابت و غیرقابل حرکت نیست، یعنی وقتی در طول زمان نسبتا زیادی، هنگام خواب یا متکای سفت و نامناسبی استفاده نمایید و به نحوی بخوابید که فشاری بر فک تحمیل شود؛ لق و کج شدن دندان ها و فک را به همراه خواهد داشت.

اگر احساس می کنید لقی دندان شما بر اثر خوابیدن است؛ حتما از متکا و زیر انداز های مناسب استفاده کنید و سعی کنید هنگام خوابیدن سر و صورت خود را به صورتی روی متکا قرار ندهید که فشار اضافی بر فک و دندان های شما وارد شود.

پیشگیری از لق شدن دندان ها

شما می توانید با رعایت موارد زیر از لق شدن و آسیب دیدن دندان های خود جلوگیری کنید و استحکام دندان های خود را افزایش دهید:

• رعایت اصول بهداشت دهان و دندان
  • دوری از عادات بد استفاده از دندان
  • مراقبت از دندان در برابر آسیب های فیزیکی
  • هر چند وقت یکبار به دندانپزشک برای بررسی دندان ها مراجعه نمایید
  • رفع مشکلات لثه و پیشگیری از عفونت آن
  • عدم مصرف مواد مضر شیمیایی مانند شکلات های مختلف قندی به مقدار زیاد
  • عدم مصرف مواد مخدر
  • شناخت بیشتر آناتومی دندان می تواند در مراقبت شما از دندان و جلوگیری از موارد آسیب زننده و لق کننده دندان کمک کند.

راه های درمان و ترمیم دندان های لق شده

درمان و ترمیم دندان های لق شده با ارتودنسی

بسته به اینکه چه دلیلی باعث لق شدن دندان‌هاشما شده است؛ راه های درمانی متفاوتی نیز وجود دارد که انتخاب یکی از این راه ها به توصیه دندانپزشک شما مربوط می‌شود. که به چند مورد از این راه ها در ادامه اشاره می‌کنیم:

• دارو درمانی و شستشوی دهان
  • عمل جراحی و ترمیم استخوان و لثه هایی که آسیب جدی دیده اند
  • پیوند استخوان
  • پیوند لثه
  • درمان بعضی از بیماری ها که باعث لق شدن دندان ها می‌شود؛ مانند دیابت
  • ترمیم و درمان با طب سنتی
  • استفاده از براکت های ارتودنسی دندان

با معاینات دوره ایی، از عوارض لق شدن دندان جلوگیری کنید

کلینیک دندانپزشکی و چکاپ دندان
چکاپ دندان از موثر ترین راه های پیشگیری از آسیب دیدن دندان ها

به صورت خلاصه، چکاپ دندان پزشکی، شما را از خطرات زیر دور می کند:

• پوسیدگی دندان،
  • عفونت دهان و دندان،
  • برخی بیماری ها و سزطان های دهانی،
  • گسترش بوی بد دهان.

یکی از فاکتورهای زیبایی، داشتن دندان هایی سالم و زیباست. پس لازم است که مراقبت های لازم از آن ها به عمل آید. یکی از اقداماتی که لازم است انجام شود تا دندان ها در معرض خطر انواع آسیب های دندانی قرار نگیرند، چکاپ های دوره ای است. یک تصور غلط در اذهان وجود دارد که دندان ها تا زمانی که ظاهر سالمی داشته باشند و فرد دردی را احساس نکند، نیاز به درمان و رسیدگی ندارد! در حالی که اگر معاینه های منظم توسط دندانپزشک صورت گیرد، بسیاری از بیماری ها را می توان در روزهای اولیه بروز تشخیص و نسبت به درمان آن اقدام کرد. ضمن اینکه همیشه گفته می شود که پیشگیری بهتر از درمان است.

ادامه مطلب: چکاپ دندان

کلینیک دندانپزشکی دکتر سریتا میتواند با ارائه کلیه خدمات مربوط به اصلاح و ترمیم دندان، شما را از شر دندان های معیوب خلاص کرده و لبخندی زیبا را به شما هدیه دهد. در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی در رابطه با انتخاب روش مناسب برای ترمیم دندان های خود، می توانید با ما تماس حاصل فرمایید. همچنین جهت سهولت بیشتر در رزرو نوبت و اطلاع از هزینه های به روز شده خدمات دندان پزشکی، می توانید از اپلیکیشن دکتر سریتا نیز استفاده فرمایید.