شاید لق شدن دندان ها در بزرگسالان یکی از اتفاقاتی باشد که حتی دیدن آن در خواب هم برای ما خوشایند نباشد. آسیب دیدن عضوی از بدن که به صورت دائمی در خوردن و جویدن از آن استفاده می نماییم، از اضطراب آور ترین اتفاقات باشد. دلیل لق شدن دندان ها می تواند ناشی از عمل های جراحی لثه، لق شدن بعد از عصب کشی، لق شدن دندان های ایمپلنت شده، لق شدن با علت ضریه شدید و… باشد. البته لق شدن دندان ها در کودکان نشانه خوبی است و میتواند خبر از رشد دندان های دائمی باشد. لق شدن دندان ها میتواند دلایل زیادی داشته باشد و به این معنا نیست که شما دندان ها خود را از دست داده اید بلکه میتوانید در مراحل اولیه آن را به خوبی درمان کنید.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

لق شدن دندان

بیشتر بدانید: کشیدن دندان

توصیه همه دندانپزشکان به افرادی که لق شدن دندان های خود را حس می‌کنند، این است که در صورت حس کردن نشانه های اولیه دندان های لق شده سریعا به پزشک مراجعه نمایید و عدم توجه به این موضوع می‌تواند به معنای از دست رفتن دندان طبیعی و هزینه های بالا در آینده برای شما باشد. اما قبل از پرداختن به راه های درمان لق شدن دندان ها بهتر است درباره علل آن و راه های پیشگیری از این عارضه دندانی بدانید، چرا که می تواند در موارد شدیدتر ظاهر شما، طرح لبخند، زیبایی و اعتماد به نفس شما را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

دلایل لق شدن دندان ها

متخصصین سریتا در حال معاینه بیمار

بارداری در زنان

شاید شما هم شنیده باشید که افرادی که بیماری لثه دارند؛ امکان زایمان زودرس در این افراد بالا تر است همچنین افرادی که کمی مشکلات دهان و دندان داشته باشند این مشکلات در دوره بارداری بیشتر بروز داده می‌شوند، علاوه بر این لق شدن دندان ها در دوران بارداری طبیعی است و جای نگرانی های شدید نیست و دلیل آن هم این است که در این دوره سطح هورمون های بدن فرد بالا میرود و این هورمون ها که پروژسترون و استروژن نام دارند؛ می‌توانند روی پریودنتیم( مجموعه ای از استخوان ها و رباط هایی که باعث استقرار دندان ها میشود و از آن ها در استحکامشان حمایت میکند) تاثیر گذاشته و باعث شود افراد باردار حس کنند که دندان ها یآن ها لق و یا شل شده اند؛ معمولا این عارضه بعد از دوره بارداری شما به اتمام خواهد رسید و دندان های شما به حالت طبیعی خود باز خواهند گشت، اما در صورت شدید بودن این عارضه به دندانپزشک مراجعه کرده و سعی کنید در این دوره، تحت نظر دندانپزشک باشید تا بتوانید از دندان های خود هم در دوره بارداری و هم در دوره شیردهی مراقبت نمایید.

بیماری های لثه

یکی از دلایل شایع در میان افراد و بزرگسالانی که شاهد لق شدن دندان ها خود هستند، بیماری های لثه است که در واقع عفونت و ایجاد التهابات در لثه شما می‌تواند باعث شود که دندان شما لق شود و در صورت بی توجهی به آن و در موارد حاد حتی دندان خود را از دست دهید. زمینه بیماری های لثه و ایجاد عفونت در آن یک دلیل ساده است، آن هم رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان؛ اگر شما به طور مرتب با مسواک زدن و استفاده از نخ دندان، از ایجاد پلاک روی دندان های خود جلوگیری نکنید، باعث می‌شود که پلاک هایی ( اجسام سفید رنگی) روی دندان های شما ایجاد شود که محل تجمع باکتری ها می‌باشد، این باکتری ها می‌توانند باعث التهاب و با عفونت در لثه شما شوند. در صورت ایجاد پلاک و بی توجهی به آن این پلاک ها تبدیل به تارتار میگردد که بسیار سفت و سخت است و برای برداشت آن باید به دندانپزشک مراجعه نمایید.

توجه کنید که علائم التهاب و عفونت لثه کاملا واضح و آشکار است:

  • تورم در لثه ها و قرمزی و حتی دردناک شدن آن
  • عقب نشینی لثه ها و تغییر در موقعیت قرارگیری دندان ها
  • مشاهده خونریزی در هنگام مسواک زدن

در صورتی که قصمتی از لثه شما از بین رفته است؛ حتما توسط خدمات پیوند لثه آن را ترمیم کنید تا با پیشرفت عفونت، باعث لق شدن و پوسیده شدن دندان ها نشود.

بیشتر بخوانید: عفونت لثه و راه های درمان آن

پوکی استخوان

پوکی استخوان هم یکی از دلایل اصلی لق شدن دندان ها است، توجه کنید که اگر به عارضه پوکی استخوان دچار هستید؛ امکان لق شدن دندان ها در شما زیاد است و شما باید به خوبی از دندان های خود مراقبت نمایید. پوکی استخوان علاوه بر تاثیر گذاشتن روی استخوان هایی مانند لگن، ستون مهره ها و مچ دست ها و پاهای شما میتواند تاثیر زیادی روی استخوان های فک بالایی و پایینی شما گذاشته و باعث تحلیل رفتن آن و در نتیجه باعث لق شدن دندان هاشما گردد.

آسیب و ضربه جدی به دندان ها

شاید شما بعد از وارد شدن ضربه به دندان هایتان هنگامی که زمین خورده اید و یا تصادف کرده اید، لق شدن آن ها را تجربه کرده باشید؛ این لق شدن به هیچ عنوان خود به خود درمان نمی‌شود و باید به دندانپزشکی مراجعه نمایید. علاوه بر این دندان قروچه کردن و فشار دادن دندان ها می‌تواند باعث آسیب و شل شدن دندان ها شود، توجه کنید که بسیاری از افراد متوجه عادت دندان قروچه خود در هنگام عصبانیت و یا در خواب نیستند و این موضوع در طولانی مدت می‌تواند آسیب های جدی به دندان های شما وارد نماید.

لق شدن دندان در خواب

این که می گویند خواب باعث لق شدن دندان می شود کاملا اشتباه است! این بد خوابیدن و قرار دادن فک و دندان ها تحت فشار هنگام خواب است که باعث کج و لق شدن دندان در طول زمان می شود. دقت داشته باشید؛ فک و دندان انسان، آنقدر ها هم ثابت و غیرقابل حرکت نیست، یعنی وقتی در طول زمان نسبتا زیادی، هنگام خواب یا متکای سفت و نامناسبی استفاده نمایید و به نحوی بخوابید که فشاری بر فک تحمیل شود؛ لق و کج شدن دندان ها و فک را به همراه خواهد داشت.

اگر احساس می کنید لقی دندان شما بر اثر خوابیدن است؛ حتما از متکا و زیر انداز های مناسب استفاده کنید و سعی کنید هنگام خوابیدن سر و صورت خود را به صورتی روی متکا قرار ندهید که فشار اضافی بر فک و دندان های شما وارد شود.

علاوه بر دلایل ذکر شده، موارد زیر نیز می‌توانند باعث شل شدن دندان‌ها شوند:

نقش ویتامین ها در سلامت دندان و لق شدن دندان

کمبود ویتامین

اگر بدن ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز شما را به میزان لازم دریافت نکند، ممکن است دندان‌ها نتوانند آنچه برای محکم و ایمن نگه داشتن خود یاز دارند را جذب کنند. مطمئن شوید که رژیم غذایی‌تان سرشار از مواد مغذی ضروری است و همچنین مقدار زیادی آب بنوشید. اگر فکر می‌کنید که ممکن است رژیم غذایی مطلوبی نداشته باشید، به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید. او به اصلاح برنامه غذایی شما کمک خواهد کرد و در صورت لزوم استفاده از مکمل‌های غذایی را توصیه می‌نماید.

داروها و شرایط زمینه‌ای

احتمالا شنیده‌اید که کلسیم، استخوان‌ها را محکم می‌سازد اما برای دندان‌های سالم و قوی نیز ضروری است. برخی داروها از جمله داروهای ضد تشنج مانند فنی‌توئین (دیلانتین) ممکن است جذب کلسیم را برای بدن دشوار سازند. زمانی که این داروها به طور منظم در یک مدت زمان طولانی مصرف شوند، می‌توانند باعث ضعیف شدن و شل شدن دندان‌ها گردند. حتی اگر مطمئن هستید که داروی مصرفی‌تان علت شل شدن دندان شما است، هرگز بدون مشورت با پزشک‌تان مصرف آن را قطع نکنید.

برخی بیماری‌های زمینه‌ای نیز می توانند خطر ابتلا به بیماری لثه و در نتیجه احتمال لقی دندان‌ها را افزایش دهند، از جمله:

  • اچ آی وی
  • سرطان
  • آرتروز
  • دیابت

مشکلات هم‌ترازی بایت

مال اکلوژن یا بایت بد، یکی از شایع ترین مشکلات دندانی است. هنگامی که مال اکلوژن دارید، دندان‌های بالا و پایین شما با بستن دهان در یک راستا قرار نمی‌گیرند. مال اکلوژن معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که دندان‌های شما شلوغ یا کج هستند. اما اگر فک بالا و پایین شما در یک راستا نباشند نیز ممکن است اتفاق بیفتد. در صورت عدم درمان، مال اکلوژن ممکن است منجر به مشکلات دندانی مانند پوسیدگی دندان، ابتلا به بیماری لثه  گردد که این امر می‌تواند باعث شل شدن دندان‌ها نیز شود چون در هنگام جویدن غذا، فشار بیش از حدی روی دندان‌های غیرهم‌تراز وارد می‌شود که می‌تواند آنها را لق کند. 

لق شدن دندان شیری

انتظار می‌رود که کودکان در حدود شش سالگی، اولین شل شدن دندان را تجربه کنند. دندان شیری شل می‌شود، می‌افتد و سپس با دندان‌ دائمی جایگزین می شود. اگر شل شدن و افتادن دندان شیری کودک در سن مناسب آغاز شود، اتفاقی هیجان انگیز است که می‌توان آن را جشن گرفت. اما اگر دندان‌های شیری زودتر از موعد مقرر شروع به شل شدن و افتادن کنند، ماجرا فرق می‌کند و یک مسئله نگران کننده محسوب می شود. زیرا هر دندان شیری، فضای کافی برای رویش دندان دائمی که در زیر آن قرار گرفته است را حفظ می‌کند. بنابراین شل شدن و افتادن زود هنگام دندان شیری باعث می‌شود که دندان‌های باقی مانده به فضای خالی ایجاد شده جابجا شوند که این امر می‌تواند به شلوغی دندان‌ها منجر گردد یا باعث شود دندان‌های دائمی نتوانند صاف و مستقیم بیرون بیایند یا بطور کلی جلوی رویش آنها را بگیرد. بنابراین شل شدن دندان شیری کودکان باید جدی گرفته شود. متداول‌ترین علت شل شدن دندان‌های شیری کودکان، آسیب دیدگی است. وارد آمدن ضربه به صورت در هنگام ورزش یا ضربه خوردن به دهان در هنگام زمین خوردن می‌تواند باعث شل شدن، افتادن یا جابجایی دندان شود. به همین دلیل توصیه می‌شود که کودکان در هنگام انجام ورزش‌های پربرخورد یا هرگونه فعالیت بدنی که می‌تواند به آسیب دندانی منجر شود، از محافظ دهان استفاده کنند.

لق شدن دندان پرکرده

شل شدن دندان پرکرده، چیزی فراتر از یک وضعیت ناراحت کننده است. پرکننده‌های دندانی از نواحی حساس دندان شما در برابر محیط بیرون حمایت می‌کنند. شل شدن دندان پرکرده می‌تواند به پوسیدگی زیر دندان، افزایش حساسیت و حتی عفونت کانال ریشه منجر شود. یکی از علل شل شدن دندان پرکرده، بلند بودن بیش از حد دندان پرشده است. در اینصورت هنگام جویدن یا گاز زدن مجکم، فشار زیادی به دندان پرشده وارد می‌شود که به شل شدن آن منجر خواهد شد. اگر دندان خود را پر کرده‌اید و در هنگام جویدن احساس ناراحتی دارید، حتما برای تنظیم ارتفاع پرشدگی به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

آیا عصب کشی باعث لق شدن دندان می شود؟

لق شدن دندان بعد از عصب‌ کشی

درمان کانال ریشه (عصب‌ کشی دندان)، یک روش دندانپزشکی است که شامل برداشتن بافت‌های عصبی از ریشه دندان می‌باشد. این بافت‌های عصبی معمولا مرده، عفونی، ملتهب یا آسیب دیده هستند. عدم حذف آنها ممکن است باعث گسترش آسیب دندانی و سایر خطرات سلامتی جدی شود. بنابراین انجام آن در برخی موارد، آخرین راه برای اجتناب از کشیدن دندان به حساب می‌آید و در نتیجه ضرورت دارد.

بیشتر بخوانید: عصب کشی یا درمان ریشه

اما در برخی اوقات ممکن است احساس کنید که دندان عصب کشی شده شما لق شده است. باید بدانید که یکی از علائم متداول پس از عصب کشی، احساس حساسیت در دندان است. حساسیت دندان‌ها می‌تواند منجر شود که احساس کنید دندان‌تان لق شده است. این احساس شلی در دندان طبیعی است و نشان می‌دهد که اعصاب شما هنوز کار می‌کنند. این وضعیت ممکن است چند روز تا چند هفته طول بکشد. در این مدت دقت کنید که با آن سمت دهان‌تان چیزی نجوید و همچنین از جویدن آدامس، تافی و سایر مواد چسبنده خودداری نمایید. غرغره کردن دهان با آب نمک می‌تواند به کاهش حساسیت دندان عصب کشی شده شما کمک کند. با اینحال اگر پس از مدت طولانی همچنان احساس کردید که دندان عصب کشی شده شل است، حتما در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

شل شدن دندان بعد از ارتودنسی

بریس‌ها، اینویزیلاین (ارتودنسی نامرئی) و سایر انواع ارتودنسی، دندان های شما را با تغییر شکل استخوان اطراف دندان حرکت می‌دهند (جابجا می‌کنند). پس از برداشتن بریس‌ ممکن است استخوان جدید اطراف دندان‌ها به طور کامل سفت نشده باشد و شما یک شلی جزئی در دندان‌تان احساس کنید. این مسئله نگران کننده نیست و طبیعی قلمداد می‌شود. نگهدارنده دندان به همین منظور ساخته شده است. هدف نگهدارنده آن است که در زمان سفت شدن استخوان اطراف دندان‌ها، آنها را در جای خود نگه دارد. به همین دلیل است که پس از برداشتن بریس باید در اکثر مواقع از نگهدارنده استفاده کنید.

شاید بپرسید که چرا هنگام پوشیدن نگهدارنده، دندان‌هایم درد می‌گیرد؟ احتمال دلیلش آن است که شما مدت زیادی را بدون استفاده از نگهدارنده سپری کرده‌اید و دندان‌هایتان کمی جابجا شده‌اند. با اینحال در صورت سفت بودن بیش از حد نگهدارنده، امکان آسیب به دندان‌ها وجود دارد. بنابراین اگر احساس می‌کنید که دندان‌های شما پس از ارتودنسی شل شده یا نگهدارنده‌تان بیش از حد سفت است، لطفا برای بررسی به دندانپزشک مراجعه کنید.

درمان لق شدن دندان

بسته به شدت مشکل و اینکه چقدر زود تشخیص داده شده است، دندانپزشک از روش‌های مختلفی برای نجات یک دندان لق استفاده می‌کند.

درمان‌های غیر جراحی

متداول‌ترین درمان‌های غیر جراحی برای شل شدن دندان از این قرار هستند:

  • اسپلینت: اگر دندان به دلیل آسیب لق شده باشد، ممکن است دندانپزشک شما استفاده از اسپلینت (آتل) دندان را توصیه نماید. این روش شامل متصل کردن دندان لق به دندان‌های اطراف برای کمک به محکم کردن آن است. این یک راه حل موقتی است زیرا باندینگ کامپوزیت، خیلی دوام نمی‌آورد.
  • پاکسازی عمیق: اگر دندان به دلیل بیماری لثه یا بهداشت نامناسب دهان و دندان لق شده باشد، ممکن است دندانپزشک شما سعی کند از طریق پاکسازی عمیق، دندان‌تان را نجات دهد. دندانپزشک در طول این پروسه، عفونتی که به خط لثه گسترش یافته و باعث عقب رفتگی لثه‌ها شده است را از بین می برد. پس از رفع عفونت، احتمال زیادی وجود دارد که لثه های اطراف دندان بهبود یافته و دندان را سفت کنند.
دکتر کلینیک سریتا

درمان‌های جراحی

اگر دندانپزشک تشخیص دهد که روش‌های غیر جراحی برای درمان شل شدن دندان شما کارایی ندارد، از درمان‌های جراحی استفاده خواهد کرد که عبارتند از:

  • پیوند بافت و استخوان: این روش شامل قرار دادن استخوان طبیعی یا مصنوعی در اطراف ریشه دندان ضعیف شده برای کمک به بازسازی استخوان جدید و بافت لثه است. این روش زمانی به کار می‌رود که بیماری پریودنتال به تضعیف استخوان اطراف لثه درگیر منجر شده باشد.
  • جراحی فلپ: این روش برای از بین بردن کلکولوس (تارتار) جمع شده در پاکت‌های عمیق لثه انجام می‌شود و پاکسازی را آسان‌تر می نماید. در طول این پروسه، لثه فرد برای برداشتن تارتار به طور موقت به عقب برده شده و پس از اتمام کار به سر جای خود بازگرداننده می‌شود. اگر همه چیز به خوبی پیش برود و جراحی موفقیت آمیز باشد، لثه‌های اطراف دندان،‌ سفت و محکم خواهد شد.
  • بازسازی بافت هدایت شده (GTR): در این روش جراحی از غشاهای سد کننده استفاده می شود که باعث تحریک بازسازی بافت در نواحی می‌شود که به خاطر پریودنتیت از بین رفته‌اند.
لق شدن دندان در بزرگسالی

علت لق شدن دندان در بزرگسالی

به طور کلی دندان‌ای دائمی خود به خود نمی‌افتند. چندین عامل داخلی و خارجی وجود دارند که می‌توانند به شل شدن دندان در بزرگسالان منجر شوند. علل شایع این امر عبارتند از سلامت ضعیف دندان‌ها، ترومای دهان از هر نوع و شرایط زمینه‌ای.

  • تروما: ضربه‌های دندانی ناشی از زمین خوردن، آسیب‌های ورزشی یا حوادث دیگر، یکی از شایع‌ترین علل شل شدن دندان‌های بزرگسالان است. برخی از آسیب‌های ترومایی ممکن است خود به خود بهبود یابند اما لازم است فورا به دندانپزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید ریشه دندان و لثه‌های اطراف آن آسیب ندیده است.
  • بیماری لثه: اگر دندان شما ظاهرا بدون دلیل لق شده است، به احتمال بسیار زیاد علت آن پریودنتیت است. پریودنتیت که بیشتر به عنوان بیماری لثه شناخته می‌شود، یک عفونت باکتریایی است که باعث فرسایش لثه‌ها، بافت نرم و استخوان اطراف دندان شما می‌شود. در صورت پیشرفت بیماری لثه، احتمال شل شدن دندان‌های دائمی وجود دارد. سایرعلائم بیماری پیش‌رونده لثه عبارتند از بوی بد دهان، خونریزی لثه در هنگام استفاده از نخ دندان و متورم و حساس شدن لثه‌ها نسبت به لمس.
  • استرس (فشار): فشردن مکرر دندان‌ها به هم یا ساییدن آنها روی هم به دلیل استرس، وضعیتی است که با عنوان دندان قروچه (بروکسیزم) شناخته می‌شود. دندان قروچه به مرور زمان می‌تواند باعث شل شدن دندان‌ها شود. شایان ذکر است که بسیاری از افراد بدون آنکه بدانند، در خواب دندان قروچه می کنند.
  • بارداری و یائسگی: تغییرات هورمونی در دوران بارداری یا یائسگی نیز می‌تواند بر سلامت دندان‌های شما تأثیر بگذارد. سطوح بالای استروژن و پروژسترون در دوران بارداری ممکن است باعث شل شدن رباط‌ها و استخوان‌های فک شود اما این تغییرات موقتی هستند.در دوران یائسگی، عکس این وضعیت اتفاق می‌افتد. بدن شروع به تولید استروژن کمتری می‌کند که می‌تواند به کاهش تراکم استخوان منجر شود. همانطور که استخوان فک ضعیف‌تر می شود، احتمال شل شدن دندان‌ها نیز افزایش می‌یابد.

پوکی استخوان: پوکی استخوان، بیماری است که استخوان‌ها را ضعیف و متخلخل می‌کند. در نتیجه حتی ضربه‌های جزئی و کوچک نیز می‌توانند به شکستگی منجر شوند. اگرچه پوکی استخوان به طور معمول بر ستون فقرات، لگن و مچ دست تأثیر می‌گذارد اما می‌تواند به استخوان‌های فک که از دندان‌ها حمایت می‌کنند نیز صدمه بزند. اگر میزان تراکم استخوان‌های فک شما کاهش یابد، دندان‌ها می‌توانند لق شوند و بیفتند.

پیشگیری از لق شدن دندان

پیشگیری از لق شدن دندان ها

شما می توانید با رعایت موارد زیر از لق شدن و آسیب دیدن دندان های خود جلوگیری کنید و استحکام دندان های خود را افزایش دهید:

  • رعایت اصول بهداشت دهان و دندان
  • دوری از عادات بد استفاده از دندان
  • مراقبت از دندان در برابر آسیب های فیزیکی
  • هر چند وقت یکبار به دندانپزشک برای بررسی دندان ها مراجعه نمایید
  • رفع مشکلات لثه و پیشگیری از عفونت آن
  • عدم مصرف مواد مضر شیمیایی مانند شکلات های مختلف قندی به مقدار زیاد
  • عدم مصرف مواد مخدر
  • شناخت بیشتر آناتومی دندان می تواند در مراقبت شما از دندان و جلوگیری از موارد آسیب زننده و لق کننده دندان کمک کند.

راه های درمان و ترمیم دندان های لق شده

درمان و ترمیم دندان های لق شده با ارتودنسی

بسته به اینکه چه دلیلی باعث لق شدن دندان‌هاشما شده است؛ راه های درمانی متفاوتی نیز وجود دارد که انتخاب یکی از این راه ها به توصیه دندانپزشک شما مربوط می‌شود. که به چند مورد از این راه ها در ادامه اشاره می‌کنیم:

  • دارو درمانی و شستشوی دهان
  • عمل جراحی و ترمیم استخوان و لثه هایی که آسیب جدی دیده اند
  • پیوند استخوان
  • پیوند لثه
  • درمان بعضی از بیماری ها که باعث لق شدن دندان ها می‌شود؛ مانند دیابت
  • ترمیم و درمان با طب سنتی
  • استفاده از براکت های ارتودنسی دندان

با معاینات دوره ایی، از عوارض لق شدن دندان جلوگیری کنید

کلینیک دندانپزشکی و چکاپ دندان
چکاپ دندان از موثر ترین راه های پیشگیری از آسیب دیدن دندان ها

بیشتر بدانید: چکاب دندان

به صورت خلاصه، چکاپ دندان پزشکی، شما را از خطرات زیر دور می کند:

  • پوسیدگی دندان،
  • عفونت دهان و دندان،
  • برخی بیماری ها و سزطان های دهانی،
  • گسترش بوی بد دهان.

یکی از فاکتورهای زیبایی، داشتن دندان هایی سالم و زیباست. پس لازم است که مراقبت های لازم از آن ها به عمل آید. یکی از اقداماتی که لازم است انجام شود تا دندان ها در معرض خطر انواع آسیب های دندانی قرار نگیرند، چکاپ های دوره ای است. یک تصور غلط در اذهان وجود دارد که دندان ها تا زمانی که ظاهر سالمی داشته باشند و فرد دردی را احساس نکند، نیاز به درمان و رسیدگی ندارد! در حالی که اگر معاینه های منظم توسط دندانپزشک صورت گیرد، بسیاری از بیماری ها را می توان در روزهای اولیه بروز تشخیص و نسبت به درمان آن اقدام کرد. ضمن اینکه همیشه گفته می شود که پیشگیری بهتر از درمان است.

کلینیک سریتا میتواند با ارائه کلیه خدمات مربوط به اصلاح و ترمیم دندان، شما را از شر دندان های معیوب خلاص کرده و لبخندی زیبا را به شما هدیه دهد. در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی در رابطه با انتخاب روش مناسب برای ترمیم دندان های خود، می توانید با ما تماس حاصل فرمایید. همچنین جهت سهولت بیشتر در رزرو نوبت و اطلاع از هزینه های به روز شده خدمات دندان پزشکی، می توانید از ویزیت مجازی کلینیک سریتا نیز استفاده فرمایید.

سوالات متداول

در زیر به برخی سوالات رایج در مورد شل شدن دندان می‌پردازیم.

۱. اگر دندانپزشک نتواند دندان لق شده را نجات دهد، چطور؟

در برخی موارد بویژه زمانی که بیماری لثه وجود دارد، ممکن است دندانپزشک نتواند دندان لق شما را نجات دهد. در اینصورت ممکن است لازم باشد دندان لق شما کشیده شده و سپس با یک ایمپلنت یا بریج جایگزین شود. اما با وجود تکنولوژی و پیشرفت‌های اخیر در دندانپزشکی، احتمال درمان دندان شل شده بیشتر از همیشه است.

۲. شل شدن دندان بزرگسالان چه زمانی یک وضعیت اورژانسی در نظر گرفته می شود؟

در حالت ایده آل شما باید به محض آنکه متوجه لقی دندان دائمی خود شدید، برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید. در صورت عدم رسیدگی، لقی دندان می‌تواند به تدریج بدتر شود و با آسیب رساندن به ریشه و لثه، عفونت ایجاد کند. در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر در کنار لقی دندان بلافاصله با دندانپزشک خود تماس بگیرید:

  • دندان درد بسیار شدید
  • زخم روی زبان یا لب
  • تغییر در شکل، رنگ یا تورم لثه
  • خونریزی لثه در هنگام جویدن یا فشار دادن لثه
  • مشاهده چرک در دهان
  • تیره شدن مینای دندان
  • سردردهای مداوم

۳. چه مدت طول می‌کشد تا دندان لق شده بهبود یابد؟

با مراقبت مناسب، حداقل دو هفته طول می‌کشد تا دندان شل شده شما به طور طبیعی بهبود یابد؛ همچنین بسته به نوع درمان و شدت مشکل شما، زمان بهبودی طولانی‌تر خواهد شد. دندانپزشک پس از ارزیابی دندان شل شده می‌تواند زمان لازم برای بهبودی کامل آن را مشخص نماید.

۴. آیا می‌توانم دندان لق شده را در خانه درمان کنم؟ 

در صورتی که میزان لقی دندان شما جزئی باشد، هیچ گونه مشکل جدی یا زمینه ای نداشته باشید و در همان ابتدای امر به دندانپزشک مراجعه کنید، ممکن است دستورالعمل‌هایی دریافت نمایید که بتواند به درمان مشکل شما در خانه کمک کند (از جمله غرغره کردن مکرر دهان با آب نمک و داشتن یک رژیم غذایی نرم). مراقب باشید که به دندان‌های لق خود فشار نیاورید و آنها را به هم نزنید. در حالت ایده آل دندان شل شده پس از دو تا سه هفته شروع به سفت شدن خواهد کرد.