معمولا هر عمل و جراحی بخصوص در دندانپزشکی مانند ایمپلنت دندان؛ دارای عوارضی است! اما نقص استفاده از ایمپلنت چیست؟ بله، بوی بد دهان. شاید خود شما و یا اطرافیانتان که از این روش درمانی کاشت دندان استفاده کرده اند؛ بوی بد دهان بعد از کاشت ایمپلنت را به خوبی حس کرده باشید. جای نگرانی نیست، شما با رعایت برخی اصول و انجام دادن یکسری از کار ها می‌توانید از ایجاد بوی نامطبوع در دهان بعد از ایمپلنت جلوگیری کرده و آن را رفع کنید. با ما همراه باشید تا شما را با دلیل ایجاد این بوی بد و همچنین اصولی که می‌توانید با رعایت آن این بو را از بین ببرید، آشنا کنیم.

کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

دلیل بوی بد دهان بعد از کاشت ایمپلنت و نحوه پیشگیری و رفع آن

ماندن اضافه غذاها در بین دندان ها که باعث بوی بد دهان می شود

در ابتدا شاید تشخیص اینکه چرا بوی بد بعد از کاشت ایمپلنت ایجاد می‌شود، کار ساده ای نباشد؛ اما با کمی دقت به رفتارهای روزانه خود می‌توانید به راحتی متوجه این شوید که چرا این مشکل ایجاد می‌شود! از جمله این اتفاقات و رفتارهای ساده روزمره که باعث ایجاد بوی بد دهان می‌شود، شامل موارد زیر است:

ماندن اضافه غذاها در بین دندان ها

شما نه تنها زمان کاشت ایمپلنت بلکه در هر زمان دیگری باید مراقب این موضوع باشید، ماندن غذا در دهان ممکن است در کوتاه مدت باعث ایجاد بوی بد دهان شما شود، شاید در ابتدا این اتفاق روند طولانی تری را طی کند؛ اما به محض ایجاد بوی بد دهان شما باید به مدت طولانی راه های زیادی را برای از بین بردن این بو امتحان نمایید، پس باید قبل از ایجاد بوی بد دهان مراقبت های لازم را انجام دهید. بعد از هر وعده غذایی حتما مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید و از غذاهایی که احتمال چسبندگی آن ها به دندان ها زیاد است استفاده نکنید. به یاد داشته باشید که دندانی که با ایمپلنت جایگزین شده است؛ مانند دندان طبیعی شما است و ممکن است در بین آن با دندان های کناری و یا بین خط لثه آن، مواد غذایی باقی بمانند که این مواد غذایی از اصلی ترین موارد ایجاد بوی بد دهان می باشند.

بیشتر بخوانید: آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟

آلوده و لق شدن ایمپلنت دندان و عفونت های بعد از آن

 لق شدن ایمپلنت دندان و عفونت آن

یکی از شایع ترین اتفاقاتی که می‌تواند باعث بروز بوی بد دهان شود آلوده شدن ایمپلنت است. توجه داشته باشید که ممکن است در داخل ایمپلنت شما تجمعات باکتریایی ایجاد شود و همین موضوع می تواند باعث عفونت ایمپلنت شما گردد. این اتفاق زمانی رخ میدهد که ایمپلنت دندان شما شل باشد و داخل آن مواد غذایی راه پیدا کنند و باعث این تجمعات باکتریایی گردد. هر عاملی مثل جویدن مواد غذایی سخت و یا ضربه به ایمپلنت می‌تواند باعث شل شدن آن شود، بهتر است هر زمان که احساس کردید ایمپلنت شما شل شده است به دندانپزشک برای ترمیم آن مراجعه نمایید در غیر این صورت عفونت میتواند علاوه بر ایجاد بوی بدن دهان، ایمپلنت شما را نیز از بین ببرد و یا باعث عفونت های شدیدتر گردد. پس هرگز در صورت متوجه شدن این موضوع که ایمپلنت شما شل شده است، به استفاده از آن ادامه ندهید و در اولین فرصت به دندانپزشک مراجعه نمایید تا درگیر عوارض بعدی آن نگردید و هزینه های بیشتری برای شما به همراه نداشته باشد.

پلاک های ایجاد شده روی ایمپلنت دندان

یکی دیگر از عوامل ایجاد بوی بد دهان بعد از کاشت ایمپلنت؛ ایجاد پلاک ها روی دندان ایمپلنت شده است. بسیاری از افراد تصور می‌کنند به دلیل اینکه دندان ایمپلنت شده آن ها طبیعی نیست پس امکان ایجاد پلاک هم وجود ندارد! اما بهتر است بدانید که اینگونه نیست و امکان ایجاد پلاک روی دندان ایمپلنت شده حتی بیشتر از دندان های طبیعی شما است. برای جلوگیری از این موضوع حتما در طول روز سطح دندان های خود را تمیز نگه دارید، استفاده از دهان شویه ها و شستشوی نمکی در  تمیز کردن سطح دندان ها به شما کمک کند. دقت نمایید که در صورت ایجاد این پلاک ها  و بی توجهی به بهداشت دهان و دندان ها، ممکن است دچار بیماری های لثه شوید. این بیماری ها می‌تواند به ایمپلنت شما و یا حتی سایر دندان های طبیعی شما نیز آسیب برساند.

توجه به بهداشت دهان و دندان اولین راه جلوگیری از بوی بد دهان بعد از کاشت ایمپلنت است. در صورت استفاده از ایمپلنت باید علاوه بر رعایت بهداشت دهان و دندان به صورت مرتب به دندانپزشک مراجعه نمایید تا از سفت بودن و سالم بودن، آن مطمئن شوید.

بیشتر بخوانید: مراقبت های پس از ایمپلنت دندان

عوامل دیگری که باعث بوی بد دهان می شوند، حتی بعد از ایمپلنت دندان

انباشته شدن جرم اطراف دندان های سالم

باید توجه داشته باشید که همیشه بوی بد دهان ناشی از ایمپلنت دندان نیست و ممکن است شما عوامل دیگر به وجود آورنده بوی بد دهان شده باشید؛ مانند:

۱.انباشته شدن جرم اطراف دندان های سالم

۲.خشکی دهان

۳.استفاده از داروهایی خاص

۴.وجود پوشش سفید رنگ روی زبان خود

۵.بالا بودن غلظت آب دهان

۶.استفاده از مواد غذایی خاص مانند سیر، پیاز و سبزیجات که پس از هضم وارد جریان خون میشود و بعد از رسیدن به شش ها ممکن است بوی آن را به شدت در تنفس و دهان خود حس نمایید.

۷.استفاده از دخانیات به ویژه سیگار که دهان و دندان شما را در معرض انواع عفونت ها قرار میدهد و همین باعث می‌شود که افراد سیگاری بیشتر از دیگران از بوی بد دهان خود رنج ببرند.

بیشتر بخوانید: عوارض ایمپلنت دندان

کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

کلام آخر

عوامل بوی بد دهان که به صورت مستقیم امکان دارد پس از ایمپلنت دندان به وجود بیایند؛ عدم صحت جایگیری دندان در مکان دقیق و فاصله و ارتفاع مناسب با دندان های کناری است که ناشی از عملکرد نا مناسب دندانپزشک بوده و در نهایت باقی مانده غذای بیشتر بین دندان ها و حتی بین دندان و لثه باقی مانده و در ادامه به همین دلیل گفته شده و یا دلایل خارجی دیگر امکان عفونت و لق شدن دندان ایمپلنت شده و در نهایت ایجاد بوی بد در دهان خواهد شد. بهداشت دهان را رعایت کنید و در صورت لزوم به دندانپزشک نیز مراجعه کرده و از مشورت های او نیز استفاده نمایید.

کلینیک دندانپزشکی سریتا میتواند با ارائه کلیه خدمات مربوط به اصلاح و ترمیم دندان، شما را از شر دندان های معیوب خلاص کرده و لبخندی زیبا را به شما هدیه دهد. در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی در رابطه با انتخاب روش مناسب برای ترمیم دندان های خود، می توانید با ما تماس حاصل فرمایید.