کج شدن دندان ها یکی از معضلاتی که می‌تواند برای دندان های بعضی افراد به وجود آید. این موضوع می‌تواند در چهره و لبخند شما تاثیر گذار باشد و گاهی زندگی اجتماعی، زیبایی ظاهری، طرح لبخند و اعتماد به نفس شما را نیز تحت تاثیر قرار دهد. امروزه راه هایی برای صدف کردن دندان های کج شده با علم دندانپزشکی وجود دارد که می‌تواند به شما کمک نماید تا دندان های صاف، ردیف و یکدست داشته باشید، پس جای نگرانی نیست. در این مقاله می خواهیم در رابطه با علل کج شدن دندان و روش های ترمیم و اصلاح آن مطالب کافی و مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

راه های درمان، ترمیم و اصلاح دندان های کج شده

در ابتدا اگر می‌خواهید که دندان های صاف داشته باشید؛ باید تن به درمان های ارتودنسی بدهید. شاید تا بحال درباره این روش درمانی چیزهای زیادی شنیده باشید و یا در اطرافتان افراد زیادی را دیده اید که از این روش استفاده می کنند، اما باید بدانید که تجربه شخصی چیز دیگری است و شاید نوع ارتودنسی که به تشخیص دندانپزشک برای شما مناسب است، با انواعی که تا بحال دیده اید متفاوت باشد و یا درمان دیگری برای شما مناسب باشد؛ پس تا به دندانپزشک و متخصص ارتودنسی مراجعه نکرده اید، هیچ تصمیمی نگیرید.
زمانیکه شما به دندانپزشک مراجعه می‌کنید؛ مورد ارزیابی های متخصص ارتودنسی قرار خواهید گرفت و بسته به شدت دندان های کج شده و میزان آسیب به آن ها و سن شما، مناسب ترین روش به شما پیشنهاد داده می‌شود.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

روش های پیشنهادی در ترمیم کج و کولگی و یا روی هم رفتگی دندان ها

بریس ها: شاید اولین راه درمانی برای صاف کردن دندان های کج شده، بریس ها باشند. بسته به شدت کج بودن دندان ها و تعداد دندان های درگیر شده به این موضوع و علاوه بر آن جوابدهی دندان های شما به این روش، معمولا مدت زمان لازم برای داشتن این بریس ها ۲ تا ۳ سال است که باید به طور دائم از این روش استفاده کنید. اما شاید برای شما این مدت زمان داشتن بریس کمی ناراحت کننده باشد، اگر تصور می‌کنید تنها یک نوع بریس وجود دارد و آن هم روی دندان های شما قرار گرفته به طوری هر کسی در اولین ملاقات با شما می‌تواند متوجه آن شود، اشتباه میکنید! بریس های ارتودنسی دارای تنوع بالایی هستند به گونه ای که حتی انواعی از آن ها قابل مشاهده برای کسی نیست. در ادامه انواع بریس های ارتودنسی را معرفی می‌کنیم.

بریس های دندانی برای رفع کجی دندان

 ترمیم کج و کولگی با روش بریس ها و ارتودنسی دندان
بریس های فلزی

یکی از قدیمی ترین انواع بریس، بریس های فلزی هستند که البته با گذشت زمان دچار تغییرات زیادی شده اند؛ این نوع بریس شامل اجزایی مانند: براکت ها، بند و سیم های انعطاف پذیرند؛ البته گاهی به تشخیص متخصص ارتودنسی، جزو دیگری نیز به این بریس ها اضافه می‌شود که به آن هدگیر می گویند، و این وسیله زمانی به بریس های فلزی اضافه می‌شود که شدت انحراف و کج شدن دندان های شما زیاد باشد.

بریس های سرامیکی

این نوع از بریس ها، شفاف هستند و تنها سیم های اتصال دهنده و قوس دار آن ها به وضوح مشاهده می‌شوند، دقت نمایید که این نوع بریس ها می‌توانند در رنگ های مختلفی به کار روند و این جنبه زیبایی را برای این نوع بریس ها ایجاد نماید و معمولا گزینه انتخابی نوجوان و جوان ها است. البته بریس سرامیکی ممکن است در طول زمان تغییر رنگ دهد و لکه دار شوند و امکان شکستن این نوع بریس ها بالا است.

بریس های نامرئی

نوع دیگری از بریس ها، بریس نامرئی است که معمولا مورد انتخاب بزرگسالان قرار می‌گیرد. درمان با این بریس ها به گونه ای منحصر بفرد است؛ زیرا این بریس ها باید متناسب با اندازه فک و دندان ها ساخته شوند، و ماهیانه باید دوباره تعویض گردد. این نوع بریس ها در درمان دندان های کج شده که میزان کج شدگی و انحراف آن ها بالا است توصیه نمی‌شود و همچنین مدت زمان درمان با این نوع بریس ها نسبت به بریس های فلزی بالا تر است.

بریس های لینگوال

بریس های لینگوال را می‌توان ترکیبی از دو بریس نامرئی و فلزی دانست؛ زیرا این بریس ها به دلیل اینکه در بخش پشتی دندان ها قرار میگرند قابل مشاهده نیستند و البته به دلیل جنس فلزی و البته به کار گیری ابزارهای بریس فلزی، می‌توان آن ها را مشابه با بریس های فلزی دانست. این نوع بریس دارای برتری های زیادی نسبت به دیگر بریس ها دارد. درمان این نوع بریس، می‌تواند به اندازه مدت زمان درمان با بریس های فلزی باشد و مناسب با میزان کج بودن های شدید دندان و هم میتواند غیرقابل مشاهده باشد. این دو ویژگی با هم باعث منحصربفرد شدن این نوع ارتودنسی شده است.

مطالعه بیشتر: طول درمان ارتودنسی دندان

 

عمل جراحی یکی از راه های سریع درمان دندان های کج شده

درمان کج شدن دندان ها با عمل جراحی

اگر درمان هایی با مدت زمان طولانی برای شما عذاب آور هستند و تحمل بریس های ارتودنسی برای شما کار سختی است، می‌توانید با عمل جراحی دندان های خود در کمترین زمان صاف و مرتب کنید. البته بسته به شرایط و میزان و شدن دندان های کج شده شما، متخصص می‌تواند از بین دو نوع جراحی یک مورد را برای شما انتخاب نماید:

جراحی جزئی

این جراحی بسیار ساده بوده و در آن استخوان های فرم و لثه شما اصلاح می‎شوند تا دندان ها حالت طبیعی خود را بگیرند.

جراحی ارتوگناتیک

اگر شدت کج شدگی دندان های شما زیاد باشد، متخصص برای درمان شما از این نوع عمل جراحی استفاده می‌نماید.

 

علل کج شدن دندان ها و راه های پیشگیری از آن

دندان هایی که با پیشگیری های لازم از کج شدگی، سالم رشد کرده اند

برای پیشگیری از کج شدگی دندان؛ باید علل اصلی این عارضه را بشناسیم، سپس در جهت پیشگیری از وقوعع  عارضه کج شدگی دندان، از این موارد جلوگیری نماییم.دلایل مختلفی برای کج شدن دندان وجود دارد که می توانید به ترتیب اولویت از مهم ترین عامل کج شدگی دندان، به صورت زیر دسته بندی نماییم:

  • مکیدن انگشتان در کودگی بیشتر اوقات شبانه روز
  • مکیدن شدید پستانک و انگشتان در سنین ۱ تا ۳ سالگی توسط کودک
  • بزرگ بودن سایز دندان ها از اندازه فک، به دلیل مسائل ارثی
  • عوامل وراثتی
  • تغییر جهت دندان ها به دلیل جراحات و ضربات فیزیکی
  • وجود فضای خالی بین دندان ها به مدت طولانی: موجب کاهش فشار بین دو دندان و کج شدن دندان ها به سمت جای خالی می شود.
  • رشد نامناسب دندان عقل و عدم پیگیری و درمان آن
  • در برخی موارد عدم تخصص کافی دندانپزشکان و اشتباهات آنها در دیگر خدمات دندانپزشکی، باعث کج شدن دندان ها می شود.

به عنوان جمله پایانی؛ کج بودن دندان ها واقعا بر ظاهر، طرح لبخند و حتی در طولانی مدت بر سلامت و بهداشت دهان و دندان اثر منفی گذاشته و ممکن است باعث لق شدن دندان نیز شود، در نتیجه در رفع آن کوتاهی نکنید. خدمات دندان پزشکی مانند ارتودنسی، جراحی و حتی در برخی مواقع کامپوزیت و لمینت برای دندان های کج نیز می تواند شما را در رفع این معضل کمک کند. سلامت دهان و دندان از مهم ترین موارد در بهداشت فردی است و پیشنهاد می کنیم حتما این مورد را مورد نظر داشته باشید. با تشکر از همراهی شما.

مطالعات مرتبط: ترمیم یا برداشتن لمینت دندان

کلینیک دندانپزشکی سریتا میتواند با ارائه کلیه خدمات مربوط به اصلاح و ترمیم دندان، شما را از شر دندان های معیوب خلاص کرده و لبخندی زیبا را به شما هدیه دهد. در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی در رابطه با انتخاب روش مناسب برای ترمیم دندان های خود، می توانید با ما تماس حاصل فرمایید. همچنین جهت سهولت بیشتر در رزرو نوبت و اطلاع از هزینه های به روز شده خدمات دندان پزشکی، می توانید از اپلیکیشن دکتر سریتا نیز استفاده فرمایید.