یکی از شایع ترین مال اکلوژن ها، دیپ بایت است که بسیار در میان کودکان و بزرگسالان دیده می‌شود. دیپ بایت به عارضه گفته می‌شود که در آن فک بالایی فرد از فک پایینی کمی جلوتر بوده و همین موضوع بسیار توانسته در نحوه قرار گیره دندان ها و زیبایی ظاهری، طرح لبخند و حتی روی جویدن و نوشیدن فرد تاثیر گذار باشد. البته دقت داشته باشید که روش های درمانی که برای دیپ بایت مطرح است، تنها جنبه زیبایی نداشته و برای سلامت دندان ها و فک فرد حائز اهمیت می‌باشد. از دلایل عمده آن ژنتیک، بزرگ بودن اندازه فک نسبت به دندان ها و مکیدن زیاد در دوران کودکی می باشد. در این مطلب می‌خواهیم هر آنچه که لازم است درباره این عارضه بدانید را شرح دهیم.

دقت کنید که در حالت نرمال دندان های جلویی فک بالایی شما ۱ الی ۲ میلیمتر از دندان های جلویی فک پایینی شما جلوتر هستند، که به آن بایت نرمال می‌گویند، پس لزوما نیازی نیست که دندان های جلویی فک پایین یا بالای شما روی هم و به صورت دقیق  هم تراز هم باشند. نوع دیگری از بایت وجود دارد که به آن اوربایت می‌گویند؛ در این صورت دندان های جلویی فک بالایی ۳ میلیمتر از دندان های جلویی فک پایین جلوتر اند؛ و بدترین نوع آن که دیپ بایت است؛  که نوع شدید اوربایت است و این جلو آمدگی به ۴ الی ۱۰ میلی متر افزایش می باید.  که این نوع مال اکلوژن علاوه بر تحت تاثیر قرار دادن طرح لبخند فرد و در نتیجه زیبایی او، می‌تواند روی جویدن، نفس کشیدن  و حتی صحبت کردن فرد هم تاثیرگذار باشد.

علت های به وجود آورنده دیپ بایت

فردی دچار عارضه دیپ بایت

ژنتیک

وراثت را می‌توان یکی از دلایل شایع برای به وجود آمدن این مشکل دانست. ژنتیک و وراثت تاثیر زیادی می‌گذارد به طوری که اگر یکی از دو والدین دارای این عارضه باشند، به احتمال زیاد فرزندان آنان نیز دارای این عارضه خواهند شد و البته گاهی نیازی نیست که لزوما یکی از والدین به صورت ظاهری این مشکل را بروز داده باشد و وجود یک فرد در خانواده آن ها که دچار دیپ بایت است می‌تواند موجب بروز آن در کودک شود.

فک بزرگ و دندان ها

اگر فک شما بیش از حد طبیعی بزرگ باشد، ممکن است که دچار دیپ بایت شوید و یا اینکه اگر دندان های بزرگی داشته باشید دچار دیپ بایت خواهید شد.

رشد نادرست فک در دوران رشد کودک

اتفاقات گوناگون در دوره رشد می‌تواند تاثیرات زیادی روی تمامی استخوان های بدن از جمله استخوان فک بگذارد؛ که در طول عمر فرد باقی می‌ماند؛ یکی از این ناهنجاری های استخوانی درفک عارضه دیپ بایت است.

مکیدن های طولانی

عمل مکیدن در کودکان می‌تواند باعث تغییراتی در استخوان های فک آنان شود که ممکن است انواع مال اکلوژن ها را ایجاد کرده و در بزرگسالی باعث عارضه های این چنینی شوند. توجه داشته باشید مکیدن زیاد انگشت شست، پستانک و یا شیشه شیر توسط کودکان، می‌تواند منجر به دیپ بایت در بزرگسالی شود.

تشخیص دیپ بایت توسط خود فرد

ساییدگی دندان از نشانه های وجود احتمالی دیپ بایت

در مواردی این عارضه به قدری شدید است که نیازی به راه های تشخیص خاصی ندارد و شما حتی در یک نگاه می‌توانید متوجه این عارضه در اطرافیان خود شوید. اما گاهی دیپ بایت خیلی شدید نبوده و قابل تشخیص از چهره فرد نیست. در این صورت عوارض آن می‌تواند نشان دهنده آن باشد؛ عوارضی مانند:

  • سردرد
  • سایش دندان ها( دندان قروچه)
  • حساسیت دندان ها
  • احساس درد در فک
  • مشکلاتی در جویدن و بلع
  • مشکلاتی در تکلم و دشواری در ادای کلمات

در صورت مشاهده هر یک از این علائم نیاز است که به دندانپزشک مراجعه کرده و تا بعد از معاینه، اقدام به درمان نمایید.

 

عوارضی که در صورت عدم درمان دیپ بایت، به آن دچار می‌شوید

شاید بسیاری از افراد درمان دیپ بایت را تنها برای زیبایی بدانند و همین موضوع باعث شود که این مشکل را جدی نگرفته و برای درمان اقدامی نکنند؛ اما این تصور کاملا اشتباه است، عدم درمان دیپ بایت می‌تواند معضلات و مشکلات دیگری برای شما در پی داشته باشد، از جمله؛

پوسیدگی دندان ها: سایش بیش از حد دندان ها به دلیل وجود دیپ بایت می‌تواند منجر به پوسیدگی دندان ها و یا ایجاد عفونت در لثه شما شود که در ادامه باعث می شود برای درمان پوسیدگی دندان هزینه و وقت زیادی را هدر دهید.

آسیب به کام دهان: برخورد دندان های فک پایین به سقف دهان می‌تواند باعث آسیب در این ناحیه شود.

جویدن غذا: دیپ بایت باعث ایجاد اختلال در جویدن می‌شود و ممکن است در ادامه باعث ایجاد مشکلات گوارشی نیز شود.

علاوه بر موارد گفته شده دیپ بایت می‌تواند در این موارد به صورت جزئی ایجاد مشکل نماید:

  • مشکل باز کردن یا بستن دهان به طور کامل
  • تاثیر در گفتار و بیان شما
  • بروز آپنه در خواب
  • کج شدن دندان ها در حالت شدید دیپ بایت

همانطور که خواندید عدم درمان دیپ بایت باعث مشکلات و عوارض بیشتری در آینده می‌شود. پس بهتر است هر چه زودتر برای درمان دیپ بایت خود اقدام نمایید. روند درمان در سنین پایین تر بسیار آسان تر و سریع تر خواهد بود علاوه بر این، درمان این عارضه در سنین پایین از بروز عوارض این مشکل جلوگیری می‌کند.

روند درمان دیپ بایت

روند درمان دیپ بایت با ارتودنسی

رشد دندان های عقبی

گاهی برای درمان های دیپ بایت شدید نیاز است از چند روش درمانی استفاده شود؛ اما اولین گزینه برای درمان شما راهی است که منجر به بازکردن کام و توربو براکت است. این کار باعث می‌شود که دندان های عقبی رشد کنند و اینگونه روند درمان سریع تر شود.

ارتودنسی دندان

استفاده از ارتودنسی؛ اگر دیپ بایت شما خفیف باشد می‌توانید از اینویزیلاین استفاده کنید؛ اما اگر دچار نوع شدید این عارضه باشید باید از بریس های ارتودنسی و روش های درمانی ارتودنسی برای وارد کردن نیروی بیشتر و درمان استفاده کنید.

درمان در کودکی

در سنین پایین اگر فک پایین کوچکتر از بالا باشد؛ برای حل این مشکل دستگاهی برای تقویت و رشد فک پایین به کار می‌ر‌ود؛ در بزرگسالان نیاز به جراحی ارتوگناتیک است.

در نتیجه

اگر دیپ بایت خفیف دارید؛ بهتر است از روش های درمانی مانند ارتودنسی استفاده نمایید و در صورتی که درمان نیز نشود، احتمالا هیچ مشکلی در سلامت و بهداشت دهان و دندان شما رخ نهاد داد، اما اگر دچار عارضه دیپ بایت شدید هستید؛ پیشنهاد می کنیم حتما به فکر درمان و رفع آن باشید تا از عوارض آتی آن جلوگیری کرده و هر چه زودتر ظاهر زیبا و طرح لبخند عادی و زیبای خود را بازگردانده و از پوسیدگی و آسیب ها و عفونت های دهانی جلوگیری شود.

کلینیک دندانپزشکی سریتا میتواند با ارائه کلیه خدمات مربوط به اصلاح و ترمیم دندان، شما را از شر دندان های معیوب خلاص کرده و لبخندی زیبا را به شما هدیه دهد. در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی در رابطه با انتخاب روش مناسب برای ترمیم دندان های خود، می توانید با ما تماس حاصل فرمایید. همچنین جهت سهولت بیشتر در رزرو نوبت و اطلاع از هزینه های به روز شده خدمات دندان پزشکی، می توانید از اپلیکیشن سریتا نیز استفاده فرمایید.