بلیچینگ دندان

برای سفید کردن دندان به صورت حرفه‌ای راه و روش‌های زیادی وجود دارد و یکی از آن‌ها بلیچینگ دندان است. این روش که یک روش زیبایی شناخته شده است، می‌تواند با استفاده از تکنیک‌های مختلف روی دندان‌های فرد اجرا شود. این روش سریع و ایمن، لکه‌ها را بدون آسیب رساندن به دندان‌های شما از بین می‌برد. خوشبختانه، با استفاده از درمان‌های حرفه‌ای سفید کننده، ما هزاران بیمار را دیده‌ایم که به لطف لبخند روشن‌تر و سفیدتر، اعتماد به نفس خود را افزایش می‌‌دهند.

چرا کلینیک سریتا؟

مشاوره رایگان

ابتدا متخصصان دندانپزشک ما، سلامت دندان‌هایتان را بررسی می‌کنند.

پرداخت اقساطی

نگران مخارج درمان نباشید. می‌توانید هزینه را به‌صورت اقساطی پرداخت کنید.

پزشکان متخصص

از همکاری یک تیم دندانپزشکی متخصص در کلینیک سریتا بهره‌مند می‌شوید.

ضمانت خدمات

قبل از اینکه درمان شما شروع شود، از سریتا ضمانت‌نامه کتبی می‌گیرید.

میل به داشتن دندان‌های سفیدتر، درخشان‌تر و لبخندی جذاب همیشه در افراد وجود داشته است. بنابراین افراد به دلایل مختلف، سفید کردن دندان را در نظر می‌گیرند. همانطور که دندان‌‌ها با افزایش سن سفیدی خود را از دست می‌دهند و یا با کشیدن سیگار یا نوشیدن چای و قهوه زیاد لکه‌دار می‌شوند، ما هم در جستجوی راهی برای سفید و تمیز کردن دندان هستیم.

بنابراین لازم دیدیم تا در این مطلب به طور جامع و کامل به سوال بلیچینگ دندان چیست؟ پاسخ دهیم و انواع روش‌های انجام بلیچینگ، معایب و عوارض بلیچینگ دندان و هر آنچه که باید راجع به این روش سفید کردن دندان بدانید، را بازگو کنیم.

بلیچینگ دندان

سفید کردن دندان و انواع روش‌های آن

بسیاری از محصولات در حال حاضر در بازار وعده دندان‌های سفیدتر و درخشان‌تر را به افراد می‌دهند. اما به طور خلاصه و جامع می‌توان گفت سفید کردن دندان فرآیندی است برای از بین بردن لکه‌ها از سطح دندان و بازیابی رنگ طبیعی دندان‌ها. با ظهور آخرین فن آوری و پیشرفت درمان‌های دندانپزشکی، در حال حاضر روش‌های درمانی سفید کننده پیشرفته‌ای داریم که نتایج قابل اعتماد و طولانی مدتی را ارائه می‌دهد. از بلیچینگ دندان در خانه گرفته تا آفیس بلیچینگ. اگر کاندیدای سفید کردن دندان و به روش‌های مختلف آن هستید، چهار راه برای بازگرداندن درخشش و زیبایی به لبخندتان وجود دارد: 

1. خمیردندان‌های لکه‌بر

همه خمیردندان‌‌ها به از بین بردن لکه‌‌های سطحی از طریق اثر ساینده‌های ملایم مثل مسواک، کمک می‌کنند. بهتر است به دنبال خمیردندان‌های سفیدکننده‌ای باشید که مهر پذیرش بهداشت را دارند. این خمیردندان‌ها دارای مواد پولیش اضافی هستند که برای دندان‌های شما بی‌خطر هستند و اثربخشی لکه را از بین می‌برند. برخلاف سفید کننده‌ها، این نوع از محصولات رنگ دندان را تغییر نمی‌دهند و فقط لکه‌های روی سطح دندان را از بین می‌برند.

2. Office Bleaching یا بلیچینگ در کلینیک دندانپزشکی

این روش بلیچینگ کنار صندلی نیز نامیده می‌شود و معمولاً تنها به یک بار مراجعه به مطب نیاز دارد. روش کار به این صورت است که دندانپزشک برای محافظت از لثه شما یا یک ژل محافظ روی لثه شما اعمال می‌کند و یا یک محافظ لاستیکی و سپس سفید کننده روی دندان‌ها اعمال می‌شود. در ادامه این مطلب به جزئیات این روش خواهیم پرداخت.

بلیچینگ دندان در خانه

دندانپزشک شما می‌تواند یک کیت سفارشی برای سفید کردن دندان در خانه در اختیار شما قرار دهد. در این صورت، دندانپزشک به شما دستورالعمل هایی می‌دهد که چگونه محلول سفید کننده را قرار دهید و برای چه مدت زمانی آن را انجام دهید. ممکن است احساس ‌کنید سفید کردن دندان را در خانه‌تان با سرعت کمتری انجام می‌دهید و راحت‌تر هستید، اما باید راهنمایی یک دندان‌پزشک را هم داشته باشید. این روش سفید کردن می‌تواند از چند روز تا چند هفته طول بکشد. اگر به هوم بلیچینگ علاقه دارید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا به طور مفصل آن را بررسی کنیم.

محصولات سفید کننده بدون نسخه

ممکن است گزینه‌های مختلفی را به صورت آنلاین یا در فروشگاه مواد غذایی محلی خود مشاهده کنید، مانند خمیر دندان یا نوارهایی که برای سفید کردن دندان مناسب هستند. معمولاً غلظت ماده سفید کننده در این محصولات کمتر از چیزی است که دندانپزشک شما در مطب استفاده می‌کند. بنابراین اگر به استفاده از کیت بلیچینگ بدون نسخه فکر می‌کنید، گزینه‌های مختلف را با دندانپزشک خود در میان بگذارید و لیستی از تمام محصولات سفید کننده خانگی یا برندهای بلیچینگ دندان پذیرفته شده توسط FDA یا وزارت بهداشت را دریافت تهیه کنید.

چه افرادی نیاز به سفید کردن دندان دارند؟

اما یکی از سوالات متداول بلیچینگ دندان این است که چه عواملی باعث زردی دندان‌ها می‌شوند؟ می‌توان در پاسخ به این سوال گفت مینای دندان رنگ طبیعی دندان شما را منعکس می‌کند، و می‌تواند بر اثر عوامل مختلف لکه‌دار شود و دندان‌‌ها را زرد کند. دلایل تغییر رنگ دندان متفاوت است. اگرچه بسیاری از علل قابل پیشگیری هستند، اما برخی از آن‌ها قابل کنترل نیستند. دلایل تغییر رنگ دندان عبارتند از:

  • مصرف مکرر چای، قهوه، شراب، نوشابه
  • کشیدن سیگار و جویدن تنباکو
  • مصرف زیاد فلوراید در دوران کودکی
  • آسیب دندان‌های دائمی در حال رشد در اثر تصادف یا ضربه
  • افزایش سن نیز می‌تواند به رنگ  گرفتن دندان‌ها کمک کند زیرا با افزایش سن، مینای دندان نازک‌تر شده و عاج زیر را در معرض دید قرار می‌دهد. با افزایش سن، ممکن است عاج دندان با غذا و نوشیدنی خاصی در تماس باشد و بدین ترتیب دندان‌های شما را لکه‌دار کند.
  • برخی درمان‌های پزشکی نیز می‌توانند به لکه‌دار شدن دندان‌‌ها کمک کنند.

فرآیند سفید کردن دندان این زردی و لکه‌ها را پاک می‌کند و دندان‌های شما را سفیدتر نشان می‌دهد. با این حال، باید در نظر داشت که نتایج ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. اما افرادی که نیاز به سفید کردن دندان دارند، اغلب شرایط زیر را دارند:

  • برای سفید کردن دندان‌ها باید 18 سال یا بیشتر داشته باشید.
  • دندان‌ها و لثه‌های شما باید سالم باشند که دندانپزشک در جلسه مشاوره اولیه آن را بررسی می‌‌کند.
  • اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید بهتر است سفید کردن دندان‌‌هایتان را به تعویق بیندازید، زیرا مشخص نیست که آیا محصولات سفیدکننده می‌توانند روی کودک تأثیر بگذارند یا خیر.
  • توجه داشته باشید که سفید کردن دندان باعث روشن شدن رنگ تاج، روکش، بریج یا پروتز نمی‌شود.

در هر صورت بهتر است برای بررسی این‌که آیا برای این درمان دندان مناسب هستید یا خیر، یک مشاوره با دندانپزشک معتبر و با تجربه داشته باشید. اگر واجد شرایط باشید، دندانپزشک شما در مورد این‌که کدام گزینه سفید کردن دندان‌ها ممکن است برای شما مناسب‌تر باشد و همچنین  هزینه بلیچینگ دندان صحبت خواهد کرد.

اگر برای درمان بلیچینگ فوری در دندانپزشکی مناسب نیستید، می‌توانید باندینگ کامپوزیت، یا روکش‌‌های مخصوص دندان‌های تغییر رنگ یا آسیب دیده را هم به عنوان یک راه حل مناسب در نظر بگیرید. 

بلیچینگ دندان چگونه عمل می کند؟

اصطلاح سفید کردن دندان به بازگرداندن رنگ سطح دندان با از بین بردن کثیفی و زردی و لکه‌های روی آن اشاره دارد. بنابراین از نظر فنی، هر محصولی که برای تمیز کردن دندان‌ها (مانند خمیر دندان) استفاده شود، سفید کننده محسوب می‌شود. 

از طرف دیگر، اصطلاح بلیچینگ تنها زمانی گفته می‌شود که دندان‌ها را بیش از رنگ طبیعی سفید کنند و این موضوع به شدت در مورد محصولات حاوی سفید کننده، معمولاً پراکسید هیدروژن یا پراکسید کاربامید؛ صدق می‌کند.

دو نوع مختلف بلیچینگ دندان وجود دارد: هوم بلیچینگ و آفیس بلیچینگ. در بلیچینگ در کلینیک دندانپزشکی، از سفید کننده قوی‌تری استفاده شده و گاهی هم توسط نور شتاب دهنده تقویت می‌شود و مدت زمان انجام بلیچینگ در زمان کمتری اتفاق می‌افتد. این روش ممکن است پس از گرفتن نتایج فوری برای افراد جذاب باشد، اما متاسفانه اغلب به سرعت از بین می‌رود زیرا مینای دندان در اثر این فرآیند کم آب می‌شود.

برای نتایج ماندگارتر، دندانپزشک‌ها انواع روش‌های انجام بلیچینگ در خانه را پیشنهاد می‌دهند. وقتی برای انجام این نوع از بلیچینگ به دندانپزشک می‌کنید، قالب‌هایی از دندان‌های شما گرفته می‌شود تا کیت‌های مناسب دندان‌های شما ساخته شود. پس از آماده شدن این کیت‌ها، شما را دعوت می‌کنند تا مطمئن شوند که به راحتی روی دندان‌های شما می‌نشیند و نحوه استفاده از آن را به شما آموزش می‌دهند.

در واقع این کیت‌ها کمک می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که این ماده شیمیایی دندان‌های شما را می‌پوشاند و از لثه‌های شما در برابر آسیب محافظت می‌کند. در حین سفید کردن دندان‌ها، حفظ سلامت دهان و دندان برای گرفتن بهترین نتایج بسیار مهم‌تر است. برای درک بهتر روند این درمان، می‌توانید از تماشای فیلم بلیچینگ دندان نیز کمک بگیرید. 

بلیچنگ برای چه افرادی مناسب نیست؟

این روش برای کسانی که شرایط زیر را دارند مناسب نیست:

  • حساسیت بیش از حد دندان و لثه. برای جلوگیری از واکنش حساسیت بیش از حد، دندانپزشک شما احتمالاً مواد سفید کننده با غلظت کم پراکسید کاربامید را توصیه می‌کند که به اندازه پراکسید هیدروژن قوی نیست.
  • لکه‌گیری عمیق و غیرقابل حل. برخی از لکه‌ها در برابر سفید کننده‌های با غلظت بالا مقاوم هستند. در چنین مواردی، دندانپزشکان ممکن است جایگزین‌هایی برای بلیچینگ پراکسید مانند باندینگ، ونیر یا روکش‌ها را توصیه کنند.

ماندگاری، دوام و طول عمر بلیچینگ دندان

اثرات سفید کردن دندان‌ها در افراد مختلف متفاوت است. طول عمر بلیچینگ دندان می‌تواند از 2 تا 3 سال گرفته تا 6 ماه ادامه داشته باشد. مواردی که به سرعت دندان‌های شما را لکه دار می‌کند و سفیدی شما را کوتاه مدت می‌کند عبارتند از سیگار کشیدن، نوشیدن قهوه و چای و خوراکی‌های رنگ دار دیگر.

مراقبت‌های بعد از بلیچینگ دندان

اگر بعد از درمان به خوبی از دندان‌های خود مراقبت کنید، بلیچینگ حرفه‌ای دندان می‌تواند تا مدتی زیادی ادامه داشته باشد. ما برای به حداکثر رساندن اثرات آن، توصیه می‌کنیم:

  • برای از بین بردن لکه‌های روزانه، دندان‌های خود را با خمیر دندان حاوی فلوراید به مدت دو دقیقه، دو بار در روز مسواک بزنید
  • نخ دندان کشیدن روزانه
  • برای پولیش مرتباً به دندانپزشک مراجعه کنید
  • ترک یا حداقل کاهش مصرف سیگار
  • کاهش مصرف غذاها و نوشیدنی‌هایی که می‌توانند دندان‌های شما را لکه دار کنند، مانند قهوه و چای

در بلیچینگ از چه موادی استفاده می‌شود؟

محصولات سفید کننده که در بلیچینگ دندان استفاده می‌شود، حاوی یکی از دو سفید کننده دندان یعنی پراکسید هیدروژن یا پراکسید کاربامید هستند. این سفیدکننده‌‌ها لکه‌ها را به قطعات کوچک ‌تر تبدیل می‌کنند، که باعث می‌ شود رنگ لکه ماندگاری کمتری پیدا کند و دندان‌های شما روشن‌‌تر دیده شود. اگر برایتان سوال است که کدام روش بلیچینگ را انتخاب کنم؟ به خواندن این مطلب ادامه دهید زیرا در ادامه با این دو روش بلیچینگ بیشتر آشنا می‌شویم.

هوم بلیچینگ چیست؟

هوم بلیچینگ یا بلیچینگ خانگی، شامل رفتن به دندانپزشکی، تهیه کیت مخصوص از دندانپزشک و سپس استفاده از مواد سفید کننده طبق دستور پزشک در منزل می باشد. در این روش پزشک بر نحوه استفاده شما از مواد سفید کننده نظارتی ندارد. نتیجه هوم بلیچینگ معمولا بعد از 2 هفته قابل مشاهده است.

سفید کننده‌ای که در این نوع از بلیچینگ دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد، معمولاً پراکسید کاربامید است و سطوح غلظت متغیری دارد. برای فهم بهتر در مورد این روش سفید کردن دندان باید بدانید که در مجموع، غلظت بالاتر و مواد ضخیم‌تر نسبت به مواد با غلظت کمتر و چسبناک‌تر، اثر روشن کنندگی را سریع‌تر ایجاد می‌کنند. علاوه بر آن غلظت‌های بالاتر می‌توانند حساسیت بیشتری ایجاد کنند و معمولاً برای مدت زمان کمتری توسط دندان‌ها تحمل می‌شوند. بنابراین، اینکه چه بلیچینگی برای شما مناسب است و یا اینکه بیمار چه انتظاری از نتایج آن دارد، در تعیین اینکه از چه عواملی می‌توانید استفاده کنید و برای چه مدت، اثر گذار است.

مراحل هوم بلیچینگ

مراحل بلیچینگ دندان در خانه نحوه انجام هوم بلیچینگ به شرح زیر است:

1. ابتدا دندانپزشک یک معاینه بالینی کامل روی دندان‌ها و فک شما انجام می‌دهد و علت تغییر رنگ دندان را مشخص می‌کند. این موضوع به این دلیل اهمیت دارد که پزشک باید تصمیم بگیرد که آیا این نوع بلیچینگ بهترین روش درمان برای این بیمار است یا خیر. به عنوان مثال، باید تصمیم بگیرد که آیا ونیر و روکش‌ها جایگزین بهتری هستند؟

2. پس از آن دندانپزشک عکس‌های بالینی از ظاهر دندان‌ها قبل و بعد از درمان می‌گیرد. در این مرحله هرگونه پرکردگی که در اطراف آن‌ها پوسیدگی دارد ممکن است برداشته شود و به عنوان اقدامی موقت جایگزین شود، زیرا رنگ دندان‌ها تغییر می‌کند.

3. در این مرحله جرم‌گیری و پولیش کامل روی دندان‌های بیمار انجام می‌شود، به خصوص روی دندان‌هایی که انتظار می‌رود بلیچ شوند و همینطور روی خط لبخند. 

4. پس از جرم‌گیری دندان‌ها از شما خواسته می‌شود که دهان خود را کاملا باز کنید و دندانپزشک قالب‌هایی را برای ساخت کیت‌های بلیچینگ می‌گیرد که فقط به دهان شما می‌آیند و یا به عبارت دیگر سفارشی ساخته می‌شوند.

5. در مراحل بعدی و پس از ساخته شدن کیت‌های هوم بلیچینگ، به مطب دندانپزشکی دعوت می‌شوید و آن‌ها را در دهانتان امتحان می‌‌کنند تا ببینند به خوبی روی دندان‌ها قرار می‌گیرند یا خیر. 

6. در مرحله آخر هوم بلیچینگ دندانپزشک به شما آموزش می‌دهد که چگونه مواد سفید کننده را روی کیت و دندان‌های خود بمالید.

در این روش شما باید توجه ویژه‌ای به حذف مواد سفید کننده اضافی از روی دندان  و لثه‌ها با استفاده از رول، مسواک، پنبه یا ابزار مناسب دیگر داشته باشید. لازم به ذکر است که اگر این کار را نکنید، ممکن است باعث شود لثه‌ها کاملا دردناک شوند. اگر نگران چگونگی انجام بلیچینگ در خانه هستید، نگران نباشید! دستورالعمل‌های کتبی برای همراه داشتن در خانه به شما داده می‌شود، از جمله نحوه انجام این روش، عوارض جانبی، زمان سایش کیت و مدیریت حساسیت دندان. 

نکاتی در مورد بلیچینگ دندان در خانه

  • هنگام استفاده از بلیچینگ از خوردن و سیگار کشیدن خودداری کنید.
  • شما باید تا دو ساعت بعد از بلیچینگ از سیگار کشیدن خودداری کنید.
  • از غذاهایی که دارای رنگ‌های قوی هستند نیز باید تا 48 ساعت پس از درمان پرهیز شود یا در حد اعتدال مصرف شود.
  • 10 روز تا دو هفته پس از درمان باید برای بررسی نتایج هوم بلیچینگ به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  • دندانپزشک دهان شما را برای هر گونه عوارض جانبی معاینه می‌کند.
  • دندانپزشک با مقایسه رنگ قبلی دندان‌های شما با رنگ فعلی دندان‌‌های شما، ارزیابی می‌کند که آیا بهبودی حاصل شده است یا خیر و یا به عبارت دیگر این روش سفید کردن برای شما نتیجه بخش بوده یا خیر.
  • دندانپزشک به احتمال زیاد به شما خواهد گفت که استفاده از کیت‌های بلیچینگ را برای چند هفته دیگر ادامه دهید و 2 تا 3 هفته بعد یک قرار ملاقات برای شما تعیین خواهد کرد.
  • بررسی دوم نتایج بلیچینگ دندان مانند بررسی اول است، با این تفاوت که دندانپزشک ممکن است تعدادی عکس از دندان‌های شما بگیرد تا تفاوت را با هم مقایسه کند. در این مرحله دندانپزشک احتمالاً به شما خواهد گفت که برای گرفتن نتایج بهتر، به جای استفاده هر روز از آن؛ هر چند وقت یک‌بار آن را مصرف کنید.

مزایای هوم بلیچینگ

بلیچینگ خانگی مزایای زیر را نسبت به سایر انواع درمان برای سفید کردن دندان دارد:

  • از مزایای بلیچینگ دندان می‌توان به گذراندن زمان بسیار کم در دندانپزشکی و صرفه جویی در وقت اشاره کرد
  • معمولاً از نظر مالی بسیار مقرون به صرفه‌تر
  • شما می‌توانید به راحتی و با ماندگاری بالاتری دندان‌های خود را سفید کنید
  • میزان سفید کردن دندان و مصرف آن دست خودتان است
  • به دلیل ناشناخته‌ای معمولاً هنگامی که افراد درمان‌های سفید کننده انجام می‌دهند، سلامت لثه‌ها افزایش می‌یابد. این ممکن است به دلیل افزایش سلامت دهان در زمان بلیچینگ به دلیل توجه بیشتر به دندان‌های آن‌ها باشد یا به دلیل سمی بودن مواد سفید کننده برای باکتری‌های نزدیک لثه.
  • کیت‌های خانگی سفید کردن دندان بی‌خطر هستند و به دندان‌های شما آسیب نمی‌رسانند
  • کیت‌های خانگی به شما این امکان را می‌دهند که دندان‌های خود را به راحتی در خانه سفید کنید. استفاده از آن آسان است و جلوی فعالیت روزمره زندگی شما را نمی‌‎گیرد.
  • سفید کردن دندان در خانه تدریجی است، بنابراین هیچ تغییر ناگهانی و قابل توجهی در ظاهر شما ایجاد نمی‌شود تا شما و اطرافیانتان را دل‌زده کند.
  • دندانپزشک شما مناسب بودن دندان شما را برای سفید شدن ارزیابی می‌کند و راهنمایی‌های حرفه‌ای مخصوص به شما را در مورد نحوه استفاده از کیت به شما می‌دهد.
  • شما می‌توانید اثرات درمان خود را تنها پس از سه روز مشاهده کنید

معایب هوم بلیچینگ

مثل سایر روش‌های درمانی و دندانپزشکی، این روش بلیچینگ هم معایب خاص خودش را دارد. معایب هوم بلیچینگ عبارتند از:

  • بسیاری از مردم نتایج فوری را دوست دارند و می‌خواهند که درمان به جای هفته ها نهایتاً چند ساعت طول بکشد و این زمان در مورد بلیچینگ دندان در خانه به هیچ عنوان صدق نمی‌کند.
  • در برخی موارد حساسیت دندان‌ها گزارش شده است
  • یکی دیگر از مشکلات رایج ممکن است کمی احساس ناراحتی در لثه‌های اطراف دندان به دلیل ماده سفید کننده یا حتی نصب نامناسب کیت‌های سفید کننده روی دندان باشد.

آفیس بلیچینگ چیست؟

یکی دیگر از روش‌های سفید کردن دندان، Office Bleaching یا بلیچینگ در مطب نام دارد. مزیت اصلی این روش، سفید کردن رنگ دندان ها در مدت زمان کوتاه است. این روش در یک جلسه 2 ساعته یا چند جلسه 30 دقیقه ای اجرا می شود.

این پروتکل شامل استفاده دقیق کنترل شده از یک ژل پراکسید با غلظت نسبتا بالا است که توسط دندانپزشک یا تکنسین آموزش دیده پس از محافظت از لثه با یک سد لاستیکی رنگ بر روی دندان‌ها اعمال می‌شود. به طور کلی، پراکسید برای چندین فواصل 15 تا 20 دقیقه‌ای روی دندان‌ها باقی می‌ماند که جمعاً حداکثر تا یک ساعت طول می‌کشد. در این بین ممکن است به افرادی که دارای لکه‌های سرسخت روی دندان‌های خود هستند توصیه شود که برای یک یا چند جلسه سفید کردن اضافی به مطب مراجعه کنند، یا ممکن است از آن‌ها خواسته شود که با یک کیت بلیچینگ خانگی به درمان خود ادامه دهند. در حالی که جزئیات ممکن است متفاوت باشد، آفیس بلیچینگ طی یک روال نسبتا استاندارد دنبال می‌شود. از جمله مزایای این روش بلیچینگ دندان می‌توان به این نکته اشاره کرد که به طور معمول، بیمار در مراحل این درمان دچار درد یا ناراحتی نمی‌شود. در واقع، بسیاری از بیماران در حین عمل چرت می‌زنند یا DVD یا تلویزیون تماشا می‌کنند! 

مراحل آفیس بلیچینگ

شاید برای شما هم سوال باشد که نحوه سفید شدن دندان توسط مواد شیمیایی بلیچینگ دندان در دندانپزشکی به چه صورت است؟! در ادامه با مراحل آن آشنا می‌شویم:

1. در ابتدا یک جمع کننده گونه در دهان قرار داده می‌شود و تمام دندان‌های خط لبخند یا دندان‌هایی که هنگام لبخند قابل مشاهده هستند، در معرض دید قرار می‌گیرد. 

2. پس از آن یک سد لاستیکی مایع یا رزین سخت‌ بر روی بافت لثه قرار داده می‌شود تا لثه بیمار در برابر هرگونه تحریک ناشی از ژل سفیدکننده محافظت شود.

3.  در این مرحله ژل بلیچینگ حاوی پراکسید هیدروژن روی دندان‌های ناحیه زیبایی اعمال می‌شود و تقریباً 15 تا 30 دقیقه روی آن باقی می‌ماند. 

4. پس از آن ژل سفید کننده ساکشن یا شسته می‌شود و ژل تازه برای یک یا چند دوره 15 تا 30 دقیقه‌ای دیگر روی دندان‌های بیمار اعمال می‌شود. لازم به ذکر است که برخی از درمان‌های سفیدکننده دارای نور شدیدی هستند که روی دندان‌ها متمرکز می‌شود و گفته می‌شود فرآیند سفید کردن را فعال یا تقویت می‌کند. از سوی دیگر نظرات در مورد اینکه آیا این نور نتیجه سفید شدن را بهبود می‌بخشد متفاوت است.

5. در این مرحله از سفید کردن دندان در مطب دندانپزشکی و حین استفاده از ژل، دندان‌‌ها بررسی می‌شوند تا مشخص شود چقدر سفید شده‌اند و آیا نیاز به استفاده از سفید کننده بیشتری وجود دارد یا خیر.

6. در آخر پس از استفاده از ژل نهایی، جمع کننده‌های گونه برداشته می‌شوند، بیمار دهان خود را شستشو می‌دهد و تغییر رنگ بلافاصله پس از درمان اندازه گیری می‌شود. 

انواع دستگاه‌های بلیچینگ دندان

دستگاه‌های تابش نور بلیچینگ دندان برای فعال سازی ماده سفید کننده استفاده می‌شوند و از فناوری‌های خاص خود بهره می‌برند. بعد از قرار دادن ماده سفید کننده (مرحله 4 از لیست مراحل بالا) با قرار دادن دستگاه تابنده نور، باعث فعال شدن ماده سفید کننده بر روی دندان‌ها می‌شوند و با این کار ماده سفید کننده زودتر و بهتر اثر می‌کند.

دستگاه‌های مرسوم در بلیچینگ دندان عبارتند از:

نکاتی در مورد آفیس بلیچینگ

دندان‌ها در این روش ممکن است بین دو تا سه درجه یا حتی هشت درجه (از مجموع 16 درجه) سفید شوند. بخشی از اثر سفید کنندگی نیز به دلیل کم آبی بدن در طول فرآیند بلیچینگ است که باعث می‌شود دندان‌ها سفیدتر از رنگ جدید واقعی خود به نظر برسند و می‌توان گفت رنگ حقیقی بعد از چند روز ظاهر می‌شود. با این وجود اگر رضایت‌بخشی کمی از سفید کردن دندانهایتان داشتید، دندانپزشک شما ممکن است در آینده، یک جلسه بلیچینگ در مطب دیگر و یا بلیچینگ در منزل را به شما توصیه کند. سفید کردن دندان یک راه حل دائمی نیست و برای حفظ سفیدی دندان‌ها باید آن را به صورت دوره‌ای تکرار کنید. ممکن است سفیدی دندان‌هایتان در مدت زمان کوتاهی یعنی 4 تا 6 هفته شروع به محو شدن می‌کند، بنابراین رعایت برخی از عادات خوب برای حفظ نتایج سفید کردن دندان‌های شما الزامی است.

اما نکته بسیار مهمی که هر کسی قبل از انجام این درمان باید رعایت کند، مربوط به اقدامات قبل از بلیچینگ دندان است. برخی از این اقدامات شامل موارد زیر می شود:

  • دندان‌های شما احتمالاً یک تمیز کردن پیشگیرانه برای پاک کردن پلاک‌ها و ذرات باقی‌مانده‌ای که روی سطح و بین دندان‌‌ها جمع شده‌اند، نیاز دارند.
  • برای بررسی مشکلات احتمالی مانند پوسیدگی شدید دندان، ترک‌ها و بیماری لثه، معاینه دندان (اغلب همراه با تمیز کردن پیشگیرانه) انجام می‌شود. در صورت وجود این شرایط، سفید کننده‌ها می‌توانند درجات مختلفی از تحریک ایجاد کنند. دندانپزشک شما احتمالاً درمان Office Bleaching یا بلیچینگ در کلینیک دندانپزشکی را تا زمانی که چنین مشکلاتی اصلاح نشده‌اند، به تعویق می‌اندازد.
  • ممکن است از دندان‌های شما عکس گرفته شود و رنگ آن‌ها بر روی یک راهنمای رنگ اندازه‌گیری شود. این یک معیار برای ارزیابی پیشرفت و اثر گذاری بلیچینگ فراهم می‌کند. 

مزایای آفیس بلیچینگ

سفید کردن حرفه‌ای دندان‌ها در مطب یا همان آفیس بلیچینگ، محبوب‌ترین عمل زیبایی دندان در جهان امروز است. بر خلاف سیستم‌های خانگی که از مواد سفیدکننده با دوز پایین استفاده می‌‌کنند، سفید کردن در مطب تحت نظارت دقیق دندانپزشک انجام می‌‌شود که امکان استفاده ایمن، کنترل‌شده و بدون درد از غلظت نسبتاً بالایی از ژل سفیدکننده را فراهم می‌کند و به همین دلیل هم نتایجی را به همراه دارد که بلافاصله قابل مشاهده است. برخی از مزایا دیگر این نوع از انواع بلیچینگ دندان شامل موارد زیر می‌شود:

  • این روش سفید کردن دندان سریع‌ترین نتایج را ایجاد می‌کند.
  • این روش ایمن‌ترین شکل بلیچینگ است.
  • حساسیت لثه و دندان (که قبلاً جزو معایب این روش بود، امروزه به دلیل ژل‌های پراکسید ضخیم‌تر (که به اندازه ژل‌های قبلی به دندان نمی‌چسبند) و استفاده از مواد حساسیت‌زا مانند نیترات پتاسیم و فلوراید؛ قابل کنترل است.

معایب آفیس بلیچینگ

از جمله معایب آفیس بلیچینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در مورد هزینه بلیچینگ دندان باید به این مورد اشاره کرد که این روش معمولاً  گران‌تر از جایگزین‌های خانگی یعنی هوم بلیچینگ است.
  • نتایج بسته به عواملی مانند سن، وراثت و نوع رنگ ‌آمیزی که وجود دارد، می‌تواند غیرقابل پیش‌بینی باشد.
  • بلیچینگ در مطب یک راه حل دائمی نیست. مدت کوتاهی پس از اتمام درمان، لکه‌ها روی دندان‌ها جمع می‌شوند. بنابراین بسیاری از دندانپزشکان توصیه می‌کنند که مراقبت‌های خانگی را با یک سفیدکننده با درصد کمتری که می‌‌توان برای مدت طولانی‌تری روی دندان‌ها نگه داشت، پیگیری کرد.

بلیچینگ ترکیبی چیست؟

در بلیچینگ ترکیبی، برای دریافت نتیجه بهتر از هر دو روش آفیس بلیچینگ و هوم بلیچینگ استفاده می‌شود.

در این روش بعد از معاینه شرایط دندان متقاضی، ابتدا آفیس بلیچینگ صورت می‌گیرد و در ادامه با ارائه کیت هوم بلیچینگ سایر مراحل در منزل و با بلیچینگ در خانه ادامه پیدا می‌کند.

بلیچینگ ترکیبی به دلیل استفاده از آفیس و هوم بلیچینگ به صورت متوالی، معمولا نتیجه بهتری می‌دهد. بعد از اتمام هوم بلیچینگ متقاضی با مراجعه به کلینیک ویزیت شده و نتیجه کار بررسی می‌شود.

بلیچینگ ترکیبی از نظر هزینه، شامل هزینه‌های هر دو روش به صورت مجزا می‌شود و در نتیجه هزینه بیشتری به همراه دارد.

بلیچینگ یا سفید کردن داخلی دندان چیست؟

بلیچینگ داخلی دندان به روشی برای روشن کردن رنگ دندان‌های تیره شده به دلیل مرگ عصب دندان اطلاق می‌شود. این روش در مواردی کاربرد دارد که علت تیره شدن دندان‌ها از داخل به دلیل مرگ عصب است و بلیچینگ خارجی (که روی سطح دندان انجام می‌شود) تاثیر کافی ندارد.

روند بلیچینگ داخلی به این شرح است:

  1. ابتدا دندانپزشک پس از انجام معاینه و تشخیص علت تیرگی دندان، اقدام به درمان ریشه دندان می‌کند.
  2. سپس دندانپزشک سوراخی روی سطح پشتی دندان ایجاد می‌کند تا به داخل حفره دندان دسترسی یابد.
  3. ماده‌ای به نام پراکسید هیدروژن یا کربامید پراکسید (که معمولاً در بلیچینگ خارجی نیز استفاده می‌شود) به داخل حفره دندان اعمال می‌شود.
  4. پس از اعمال ماده بلیچینگ به داخل حفره دندان، دندانپزشک سوراخ را به موقت بسته می‌کند تا ماده کافی‌ وقت داشته باشد تا اثر کند (این فرآیند ممکن است چندین روز به طول بیانجامد).
  5. در نهایت پس از رسیدن به رنگ مطلوب، دندانپزشک سوراخ را با مواد پرکننده دائمی بسته می‌کند.

بلیچینگ داخلی معمولاً نتایج خوبی دارد و باعث روشن شدن دندان‌های تیره به دلیل مرگ عصب می‌شود. با این حال، در برخی موارد ممکن است نیاز به تکرار روند یا استفاده از روش‌های دیگر مانند کاورینگ دندان با ونیر یا کرون باشد.

حساسیت بعد از بلیچینگ دندان

طبق تحقیقات انجام شده بلیچینگ دندان به طور کلی بی‌خطر است، اما برخی از بیماران ممکن است پس از بلیچینگ دندان دچار حساسیت دندان شوند. این حساسیت می‌تواند از ناراحتی خفیف تا درد شدید متغیر باشد و می‌تواند چندین روز ادامه داشته باشد. بر اساس مطالعه‌ای که در مجله انجمن دندانپزشکی آمریکا (pubmed.ncbi.nlm.nih.gov) منتشر شده است، حساسیت دندان شایع‌ترین عارضه جانبی گزارش شده از سفید کردن دندان است و درصدی از مراجعین را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

حساسیت دندان پس از بلیچینگ زمانی اتفاق می‌افتد که ماده سفیدکننده مبتنی بر پراکسید به مینای دندان نفوذ کرده و به عاج دندان که انتهای عصبی دندان را در بر می‌گیرد می‌رسد. این می‌تواند باعث تحریک و التهاب شود و منجر به حساسیت و ناراحتی شود. با این حال، این حساسیت معمولاً موقتی است و می‌توان آن را با مسکن‌های بدون نسخه یا خمیردندان‌های حساسیت‌زدا تسکین داد. بیماران همچنین می‌توانند با دندانپزشک خود در مورد استفاده از غلظت کمتر ماده سفید کننده یا کاهش مدت زمان درمان برای به حداقل رساندن حساسیت صحبت کنند.

مواد و برندهای بلیچینگ دندان

مواد به کار رفته در بلیچینگ

از جمله مواد رایج که در بلیچینگ دندان مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از:

  • پراکسید هیدورژن
  • کاربامید پراکسید
  • سدیم کلراید
  • هیدروکلریک اسید

برندهای بلیچینگ دندان

در ادامه لیستی از برندهای مطرح بلیچینگ دندان را آورده‌ایم. تفاوت برندهای بلیچینگ دندان در درصد و ترکیب مواد به کار رفته (که در لیست بالا گفته شد) است. کشورهای مختلفی پیشتاز در تولید مواد بلیچینگ دندان هستند، مانند: آلمان، آمریکا، استرالیا، برزیل و از جمله برندهای ایرانی که از کیفیت بسیار خوبی برخوردار می‌باشند.

  • Ultradent مدل Opalescence Boost
  • Ultradent مدل Opalescence Endo
  • White Smile مدل POWER WHITENING
  • SDI مدل + polaoffice
  • Ultradent مدل Opalustre
  • FMG
  • مروابن مدل MORVA Bleach

اکثر برندهای ذکر شده، در آفیس بلیچینگ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از جمله بهترین کیت‌های هوم بلیچینگ می‌توان به: Itena، Oris، Ultradent، FGM، اشاره کرد.

در آخر

لبخند زیبا با دندان‌های سفید است که کامل می‌شود. برای داشتن دندان‌های سفید و براق، روش‌های زیادی وجود دارد و یکی از آن‌ها که اخیراً هم محبوب شده است، بلیچینگ دندان نام دارد. این نوع درمان در دو روش هوم بلیچینگ و آفیس بلیچینگ انجام می‌شود که توضیحات آن را در این مطلب مفصل بررسی کردیم. اگر شما هم تجربه‌ای در این زمینه دارید می‌توانید آن را با ما به اشتراک بگذارید.

  • آیا بلیچینگ دندان مضر است؟
  • مطالعات نشان داده است که محصولات سفید کننده دندان که از پراکسید کاربامید 10 درصد استفاده می کنند هیچ تاثیری بر سطح مینای دندان ندارد. بنابراین سفید کردن حرفه ای دندان آسیب دائمی به مینای دندان شما وارد نمی کند و از نظر اکثر متخصصان بهداشت دندان بی ضرر است.
  • در بلیچینگ دندان، دندان ها چند درجه سفیدتر می شوند؟
  • میزان سفید شدن از فردی به فرد دیگر متفاوت است و نمی توان آن را پیش بینی یا تضمین کرد. اما غالباً، دندان ها ممکن است بین 6 تا 12 درجه روشن تر شوند. نتایج تا حد زیادی به تغییر رنگ دندان ها در ابتدا بستگی دارد. دندان‌های زرد یا قهوه‌ای، لکه‌های سطحی و دندان‌هایی که به‌طور یکنواخت تیره شده‌اند، راحت‌تر سفید می‌شوند.
  • آیا بلیچینگ دندان باعث حساسیت دندان دائمی می شود؟
  • حساسیت ناشی از سفید کردن دندان همیشه گذرا است. یعنی اگر حساسیتی ناشی از سفید کردن وجود داشته باشد، ظرف یک تا دو روز پس از درمان از بین می‌رود و بیمار دچار حساسیت دائمی نمی شود.
  • سفید کردن دندان چقدر طول می کشد؟
  • به طور معمول شما می توانید انتظار داشته باشید که سفید شدن بین شش ماه تا دو سال طول بکشد، اگرچه برخی از مطالعات نتایج را تا ده سال گزارش می کنند. اجتناب از قهوه و سیگار که می توانند باعث ایجاد لکه شوند، به حفظ نتایج بلیچینگ دندان کمک می کند.
  • چند وقت یکبار می توانم دندان هایم را سفید کنم؟
  • سفید کردن حرفه ای دندان ها که در مطب دندانپزشکی انجام می شود یا همان آفیس بلیچینگ؛ هر سال یک بار تا هر 18 ماه بسته به مدت زمان ماندگاری نتایج توصیه می شود. از سوی دیگر کیت های خانگی یا هوم بلیچینگ را می توان هر چهار تا شش ماه یک بار استفاده کرد.
  • بیشتر بخوانید
    بیشتر بخوانید
    بیشتر بخوانید
سوالات متداول بلیچینگ دندان
  • آیا بلیچینگ دندان مضر است؟
  • مطالعات نشان داده است که محصولات سفید کننده دندان که از پراکسید کاربامید 10 درصد استفاده می کنند هیچ تاثیری بر سطح مینای دندان ندارد. بنابراین سفید کردن حرفه ای دندان آسیب دائمی به مینای دندان شما وارد نمی کند و از نظر اکثر متخصصان بهداشت دندان بی ضرر است.
  • در بلیچینگ دندان، دندان ها چند درجه سفیدتر می شوند؟
  • میزان سفید شدن از فردی به فرد دیگر متفاوت است و نمی توان آن را پیش بینی یا تضمین کرد. اما غالباً، دندان ها ممکن است بین 6 تا 12 درجه روشن تر شوند. نتایج تا حد زیادی به تغییر رنگ دندان ها در ابتدا بستگی دارد. دندان‌های زرد یا قهوه‌ای، لکه‌های سطحی و دندان‌هایی که به‌طور یکنواخت تیره شده‌اند، راحت‌تر سفید می‌شوند.
  • آیا بلیچینگ دندان باعث حساسیت دندان دائمی می شود؟
  • حساسیت ناشی از سفید کردن دندان همیشه گذرا است. یعنی اگر حساسیتی ناشی از سفید کردن وجود داشته باشد، ظرف یک تا دو روز پس از درمان از بین می‌رود و بیمار دچار حساسیت دائمی نمی شود.
  • سفید کردن دندان چقدر طول می کشد؟
  • به طور معمول شما می توانید انتظار داشته باشید که سفید شدن بین شش ماه تا دو سال طول بکشد، اگرچه برخی از مطالعات نتایج را تا ده سال گزارش می کنند. اجتناب از قهوه و سیگار که می توانند باعث ایجاد لکه شوند، به حفظ نتایج بلیچینگ دندان کمک می کند.
  • چند وقت یکبار می توانم دندان هایم را سفید کنم؟
  • سفید کردن حرفه ای دندان ها که در مطب دندانپزشکی انجام می شود یا همان آفیس بلیچینگ؛ هر سال یک بار تا هر 18 ماه بسته به مدت زمان ماندگاری نتایج توصیه می شود. از سوی دیگر کیت های خانگی یا هوم بلیچینگ را می توان هر چهار تا شش ماه یک بار استفاده کرد.
[show_headings]

هر سوال، انتقاد یا پیشنهادی دارید، با ما درمیان بگذارید

شماره تلفن همراه خود را وارد کنید، جواب شما را برایتان پیامک می‌کنیم.

مطمئن باشید اطلاعات شخصی شما نزد کلینیک سریتا محفوظ است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + پانزده =

2 نظر برای “ بلیچینگ دندان


  • فریبرز قربانی says:

    سلام. من ردیف دندان‌های بالا از بین رفته و سه تا خراب مونده
    ردیف پایین ۸ تا دندان جلو سالمه
    هزینه نیم دست بالا و چند تکه پایین از نوع خوب حدودا چقدر هزینه داره. ممنون

مشاوره رایگان از متخصصان سریتا

برای مشاوره رایگان، شماره تلفن خود را وارد کنید تا 24 ساعت آینده، با شما تماس می‌گیریم.