اصلاح طرح لبخند چیست؟ با توجه به اینکه لبخند و زیبایی آن می‌تواند در چهره هر فردی تاثیر گذار باشد، ما در پی معرفی راهی برای داشتن لبخندی زیباتر به شما هستیم، اصلاح طرح لبخند همان راهی است که می‌تواند ظاهر لبخند شما را جذاب‌تر کرده و علاوه بر زیبایی؛ به سلامت دندان‌های شما نیز کمک کند. لبخند زیبا متناسب و هماهنگ با اجزای صورت یکی از مهم‌ترین عوامل برقراری ارتباط موثر است و داشتن دندان‌های صاف، یکدست و براق زیبایی منحصر به فردی به چهره افراد می‌بخشد. 

طراحی لبخند و اصلاح طرح لبخند مجموعه‌ای از برنامه‌های درمانی شامل اصلاح لثه ناهموار و دفرمه و اصلاح سایر مشکلات دندانی است که طی آنها طول، عرض، رنگ، شکل و فرم دندان‌ها تغییر می‌کند تا زیباترین لبخند مهمان چهره فرد شود. پزشک متخصص با بررسی چهره و لبخند افراد، روابط بین اجزای صورت آنها را شناسایی می‌کند تا بتواند مناسب‌ترین روش‌های اصلاح طرح لبخند را به زیباجو پیشنهاد کند.

کلینیک تخصصی لمینت و کامپوزیت

برای دریافت مشاوره رایگان تماس بگیرید

طراحی لبخند چیست و چگونه انجام می شود؟

فرایند طراحی لبخند با معاینه فضای دهان و دندان‌ها آغاز می‌گردد. در جلسه معاینه، پزشک از سلامت دندان‌ها و آمادگی کافی برای درمان زیبایی اطمینان حاصل می‌کند. چنانچه زیباجو به مشکلات دندان و لثه مبتلا باشد، قبل از شروع پروسه طراحی لبخند و اصلاح طرح لبخند باید برای درمان این مشکلات اقدام نماید. در مرحله بعد پزشک در صورت نیاز از طریق ارتودنسی و سایر روش‌های درمانی به‌هم‌ریختگی دندان‌ها را اصلاح می‌کند تا در مرحله آخر، شرایط برای اصلاح فرم و بدرنگی دندان‌ها با بلیچینگ، باندینگ، کامپوزیت، لمینت و غیره مهیا باشد. 

با پیشرفت تکنولوژی در دنیای امروز، بسیاری از پزشکان برای بررسی فرم چهره و موقعیت لب‌ها، گونه‌ها، لثه‌ها و غیره از تصویربرداری کامپیوتری و نرم‌افزارهای مدرن طراحی لبخند استفاده می‌کنند تا با ایجاد مدل‌های شبیه‌سازی شده و تصاویر سه‌بعدی، وضعیت زیباجو را بهتر ارزیابی کنند. در نهایت بهترین روش طراحی لبخند بر اساس وضعیت دندان‌ها و نیازهای فردی زیباجو توسط پزشک انتخاب و با موافقت زیباجو اجرا خواهد شد.

لبخندی زیبا، با روش های طراحی و اصلاح، دندان، لثه و صورت

معیارهای زیبایی لبخند

در یک لبخند زیبا نسبت عرض به طول دندان حدود ۷۵ الی ۸۰ درصد است و دندان‌های قدامی بالا با یک شیب ملایم به‌سمت خط وسط قرار گرفته‌اند. اگر یک خط فرضی از قسمت میانی چشم‌ها تا زیر بینی و میان لب‌ها بکشیم، دندان‌ها نسبت به این خط قرینه‌اند و نشان می‌دهند که لبخند کاملا میان صورت قرار گرفته است. رنگ‌ دندان‌ها یکدست و روشن است، لکه‌های تیره ندارند، از یکدیگر فاصله ندارند و لثه‌ای که مثل قاب آنها را در بر گرفته، در دو سمت تقارن دارد و هنگام لبخند تنها حدود ۱ تا ۳ میلیمتر از آن دیده می‌شود.

تأثیر طراحی لبخند بر اعتماد به نفس

لبخند جذابی که دندان‌های مرتب و سفید را به نمایش می‌گذارد، ناخودآگاه اعتمادبه‌نفس فرد و اشتیاق او برای لبخند زدن را بالا می‌برد؛ چراکه حالا از زیبایی طرح لبخند خود مطمئن و کاملا راضی است و بعد از هربار لبخند زدن در جمع یا حتی جلوی آینه، احساس خوشایندی خواهد داشت. فیدبک مثبت اطرافیان و تمجید آنها از لبخندهای جذاب فرد نیز می‌تواند عامل شادابی و طراوت او در زندگی باشد.

طراحی لبخند دیجیتال چیست؟

طراحی لبخند دیجیتال با هدف بررسی وضعیت دهان و دندان‌های زیباجو و شبیه‌سازی تغییرات در لبخند بیمار شامل تغییر شکل، اندازه، تناسب، خط لثه و دیگر مشخصات خط لبخند انجام می‌شود تا فرد زیباجو قبل از شروع فرایند طراحی لبخند و اصلاح طرح لبخند بتواند نتیجه نهایی را به‌صورت تقریبی روی صورت خود ارزیابی کند. این سیستم دیجیتالی با استفاده از تناسب‌های مختلف صورت مثل فاصله گوشه لب یا فاصله مرکز دو مردمک عمل می‌کند تا نتایج دقیق و کاملا مناسب باشند.

از مزیت‌های طراحی لبخند دیجیتال می‌توان به ارزیابی وضعیت دهان جهت شناخت دقیق‌تر اجزای صورت، آگاهی از نتیجه درمان‌های زیبایی، اطمینان بیشتر به نتیجه کار، اطمینان از رضایت مشتری و ارائه تصاویر در طول ارائه روش درمانی اشاره کرد. این نوع عکس‌برداری در درمان‌های مختلف از بر طرف کردن نواقص تاج دندان گرفته تا اصلاح رنگ، اصلاح فاصله بین دندان‌ها، اصلاح ارتفاع و زیبایی لثه کاربرد دارد. 

روش اصلاح دندان ها و رفع مشکلات جهت زیبایی لبخند

روش های اصلاح طرح لبخند

دندانپزشک بعد از معاینه دندان‌ها و ارزیابی آسیب‌ها، یک یا چند مورد از روش‌های زیباسازی زیر را برای اصلاح طرح لبخند به زیباجو توصیه می‌کند.

۱. لمینت

لمینت دندان یک لایه ظریف و شکننده از جنس سرامیک است که درست مثل روکش روی سطح دندان قرار می‌گیرد تا سطح آن را به‌طور کامل بپوشاند و عیوبی مثل تغییر رنگ دندان، فاصله بین دندان‌ها، شکستگی دندان‌ها، نامرتبی و کجی دندان‌ها را مخفی کند. البته قبل از قراردهی این روکش لازم است تمام عیب‌های دندان از جمله هرگونه شکستگی، تیرگی و لب‌ پر شدگی دندان‌ها رفع گردد.

از مزایای لمینت می‌توان به برطرف‌سازی نواقص جزئی و کلی دندان‌ها، بازسازی مینای آسیب‌دیده، طول عمر بالا، مشاهده فوری نتیجه درمان و تنوع رنگ بالای آن اشاره کرد. البته از معایب لمینت نیز باید به هزینه بالای این روش درمانی، احتمال آسیب به دندان‌ها (در صورت عدم تخصص پزشک)، نیاز به نگهداری و مراقبت دقیق، احتمال تغییر رنگ و حساسیت دندان‌ها اشاره کرد.

۲. کامپوزیت

اجرای کامپوزیت ونیر یکی از محبوب‌ترین و موثرترین روش‌های طراحی لبخند و اصلاح طرح لبخند است. در این روش دندان‌هایی که شکسته‌اند، لب‌پر شده‌اند یا رنگ آنها به دلایل مختلف تغییر کرده، توسط مواد کامپوزیت کاملا پوشانده می‌شوند.

از مزایای کامپوزیت می‌توان به هزینه مناسب‌تر آن نسبت به لمینت سرامیکی، امکان اصلاح بدشکلی و بدرنگی دندان‌ها، اصلاح فاصله میان دندان‌ها، ترمیم بی‌دردسر شکستگی، امکان اجرا در یک جلسه و عدم نیاز به داروی بی‌حسی اشاره کرد. البته مواردی مثل ماندگاری کمتر در مقایسه با لمینت، تغییر رنگ و لکه پذیری سریع و نیاز مداوم به پولیش و تعمیر را نیز باید به‌عنوان معایب کامپوزیت در داشت گرفت. 

۳. ارتودنسی

ارتودنسی دندان به زیباجویانی توصیه می‌شود که دندان‌های مرتبی ندارند و به‌هم‌ریختگی دندان‌های خط لبخندشان به اصلاح نیاز دارد. این نامرتبی نه‌تنها بر ظاهر فرد تاثیر منفی می‌گذارد، بلکه حتی صحبت‌ کردن و غذا خوردن را با اشکال مواجه می‌سازد.

مزایای ارتودنسی شامل اصلاح ناهنجاری دندان و فک، رفع مشکلات ژنتیکی فک و دهان، افزایش سلامت دندان‌ها و افزایش طول عمر آنها است. معایب یا بهتر بگوییم عوارض احتمالی آن نیز شامل زرد شدن دندان‌ها، شیب‌دارشدن دندان‌ها بعد از ارتودنسی، جرم‌گرفتن دندان‌ها، پوسیدگی و آسیب‌های پریودنتال است.

۴. ایمپلنت دندانی

ایمپلنت بهترین راه ممکن برای پرکردن جای خالی دندان از دست رفته است. در این روش، دندانی که به هر دلیل ناچار به کندن آن شدید، با یک پایه پیچی روی لثه سوار می‌شود و جای خالی را پر می‌کند. این یک روش نسبتا دائمی است و دوام آن به نگهداری و مراقبت شما بستگی دارد.

استحکام و مقاومت بالا، دوام همیشگی، زیبایی طبیعی، جلوگیری از تحلیل لثه و استخوان، عدم آسیب به دندان‌های مجاور و مراقبت راحت مزیت‌های ایمپلنت دندان هستند. از معایب ایمپلنت هم می‌توانیم به هزینه بالا، طول درمان بیشتر و نیاز به انجام جراحی برای اجرای آن اشاره کنیم.

۵. بلیچینگ

بسیاری از افراد دندان‌های مرتب و خوبی دارند؛ تنها مشکل آنها تغییر رنگ دندان‌ها در اثر مصرف مواد غذایی رنگی یا استعمال دخانیات است. بلیچینگ مشکل این افراد را حل می‌کند و دندان‌های سفید و درخشنده‌ای به آنان می‌بخشد. در طول فرایند بلیچینگ پزشک رنگدانه‌های تیره روی دندان را می‌زداید تا زیبایی و سفیدی دندان‌ها نمایان شود.

مهم‌ترین مزیت‌های بلیچینگ دندان عبارت‌اند از اینکه بدون درد و ناراحتی دندان‌ها را به‌صورت یکنواحت سفید می‌کند، نیازی به تراش دندان‌ها ندارد و خیلی زود نتیجه آن قابل مشاهده است. البته دوام این درمان زیبایی همیشگی نیست و می‌تواند به حساسیت‌های دندانی و لثه‌ای منجر شود. همچنین باید گفت که برای همه افراد و هر نوع دندانی مناسب نیست.

۶. جراحی لثه

خیلی وقت‌ها افراد از ظاهر لثه‌های خود هنگام لبخند زدن رضایت ندارد و این نارضایتی کاملا طبیعی است. لثه این افراد حین لبخند زدن بیش از حد معمول مشخص می‌شود یا اصلا مشخص نمی‌شود و در کل ظاهر خوبی ندارد. برای درمان این دست مشکلات، پزشک متخصص تلاش می‌کند تناسب و اصلاح طرح لبخند را با درمان لیفت لثه‌ای یا جراحی لثه به زیباجو هدیه دهد. این جراحی تاثیر شگفت‌انگیزی بر طراحی لبخند و اصلاح طرح لبخند می‌گذارد و اعتماد به نفس افراد را بالا می‌برد.

از مزایای جراحی لثه می‌توان به کاهش خطر ابتلا به بیماری لثه، کاهش احتمال پوسیدگی دندان، کاهش حساسیت دندان‌ها و اصلاح طرح لبخند اشاره کرد. معایب آن نیز عبات‌اند از احتمال بازگشت، تورم و قرمز شدن لثه، درد و تورم بیشتر برای افراد سیگاری، احتمال خونریزی جای زخم و احتمال عفونت! 

۷. جراحی فک

برخی مواقع برای طراحی لبخند و اصلاح طرح لبخند چاره‌ای به‌جز جراحی فک و تغییر موقعیت قرارگیری فک و استخوان‌ها نیست. برای اینکه دو فک بالا و پایین زیباجو روی هم قرار نمی‌گیرند و یکی جلوتر و دیگری عقب‌تر است. در این شرایط پزشک بعد از معاینه وضعیت دو فک و ارائه مشاوره‌های لازم، می‌کوشد با اصلاح ایرادات فکی به زیباسازی طرح لبخند کمک کند.

جراحی فک مزیت‌های زیادی دارد که از میان آنها می‌توان به برطرف‌سازی ناهنجاری‌های فک و مشکلات خواب،‌ تنفس و تغذیه، رفع درد مزمن فک و اختلالات گیجگاهی و درمان سایش بیش از حد دندان‌ها اشاره کرد. معایب آن نیز عبارت‌اند از احتمال خونریزی،‌ عفونت، گرفتگی بینی، کاهش وزن، سفتی فک و صدای مفاصل فک!

انتخاب بهترین روش اصلاح طرح لبخند برای هر فرد

لبخند خوب و زیبا که مستقیما بر احساسات و وضعیت روانی افراد تاثیر می‌گذارد، به عوامل مختلف بستگی دارد. پزشک در جلسه معاینه تک‌تک عوامل تاثیرگذار را بررسی می‌کند تا ضمن اصلاح ایرادات کلی، زمینه طراحی لبخند و اصلاح طرح لبخند را به ‌درستی آغاز کند. این درمان‌های زیبایی با توجه به بافت و ویژگی‌های دندان‌های خط لبخند انتخاب می‌شوند. 

اگر زیبایی خط لبخند به‌ خاطر جای خالی یک دندان از بین رفته، با ایمپلنت این جای خالی را پر می‌کند، اگر رنگ دندان‌ها تغییر کرده، بلیچینگ را به زیباجو توصیه می‌کند و اگر موقعیت قرارگیری دو فک روی طرح لبخند فرد تاثیر منفی گذاشته، مقدمات جراحی فک را فراهم می‌کند. 

در یک کلام، اصلاح خط لبخند می‌تواند شامل یک یا چند درمان زیبایی باشد که با توجه به وضعیت دندان‌های زیباجو توسط پزشک تشخیص داده و اجرا می‌شوند.

طرح لبخند هالیوودی با مواد روکشی هالیوودی و شفاف

هزینه اصلاح طرح لبخند

هزینه طراحی لبخند و اصلاح طرح لبخند در کلینیک‌های مختلف در سراسر کشورمان متفاوت است. متخصصان دندانپزشک بسته به موقعیت مکانی کلینیک، میزان تخصص، متریال مصرفی، روش اصلاح طرح لبخند و موارد دیگر، هزینه متفاوتی برای این فرایند در نظر می‌گیرند و بعد از معاینه اولیه به زیباجو اعلام می‌کنند. بسته به اینکه بهبود ظاهر لبخند شما نیازمند کامپوزیت، لمینت، بلیچینگ، باندینگ، روکش، ایمپلنت یا سایر متدهای زیباسازی است، هزینه پرداختی برای اصلاح طرح لبخند شما نیز متفاوت خواهد بود.

کلام پایانی

حالا بعد از خواندن این مقاله می‌دانید که طراحی لبخند و اصلاح طرح لبخند مجموعه‌ای از درمان‌های مرتبط با زیباسازی دهان و دندان‌هاست که ظاهر خط لبخند را بهبود می‌بخشند تا فرد با اعتماد به نفس بیشتری حرف بزند و بخندد. بسته به نوع آسیب‌های دندان‌ها، زیباسازی می‌تواند شامل لمینت، بلیچینگ، کامپوزیت، روکش و روش‌های دیگر باشد. هدف تغییر شکل، فرم، موقعیت و رنگ دندان‌هاست؛ به‌گونه‌ای که تمام عیب‌های مرتبط با خط لبخند پوشانده شوند.

اگر تجربه اصلاح طرح لبخند را دارید، نظرات ارزشمندتان را با ما و همراهان عزیز ما در میان بگذارید.