جدیدترین روش ارتودنسی حال حاضر، ارتودنسی دیمون است که در میان متقاضیان اصلاح مشکلات دندان، رضایت کاربران را به خوبی جلب کرده است، چرا؟ دلیل محبوبیت ارتودنسی دیمون و مزیت آن نسبت به دیگر روش های ارتودنسی دندان، نتیجه بهتر در زمان کوتاه تر، درد کمتر، خودکار تنظیم شدن فشار روی دندان ها، نیاز کمتر به ملاقات با دکتر متخصص دندانپزشکی و بهداشت بیشتر دهان می باشد. این روش ارتودنسی با بریس های دیمون، به ظاهر شبیه بهارتودنسی ثابت، اما با آن متفاوت است. سیم های پیشرفته ی ارتودنسی دیمون، بر خلاف ارتودنسی ثابت به براکت ها ثابت نشده و به صورتی آزادانی از آنها عبور کرده است و می توان با گیره ای که روی آن است باز و بسته شوند که باعث صاف شدن بهتر دندان ها با فشار بسیار مناسب بر روی آنها می شود. در ادامه بیشتر با ارتودنسی دیمون آشنا خواهیم شد.

ارتودنسی دیمون با ارتودنسی معمولی چه تفاوتی دارد؟

ارتودنسی دیمون و معمولی هردو یک هدف را دنبال می کنند و سعی میکنند که از طریق اعمال نیرو به دندان ها، آن هارا در حد میلی متر جا به جا کنند که در نتیجه به مرور زمان دندان ها در جای درست خود قرار میگیرند. این دو روش ارتودنسی در نحوه ی عملکرد و چگونگی انجام تغییرات باهم تفاوت دارند. در اینجا منظور عملکرد براکت هاست. در ارتودنسی دیمون با براکت ها ی خود بازشونده، طراحی براکت و سیم اتصال به گونه ای است که با حرکت دندان، بریس هم حرکت می کند و بدین گونه نیاز به تنظیم دستی سیم و براکت ها به صورت دوره ای نیست. تفاوت دیگر این دو در  این است که براکت ها در ارتودنسی دیمون کوچکتر هستند.

طول درمان پارامتر دیگر در موضوع تفاوت ارتودنسی دیمون با ارتودنسی سنتی است، گفته شده است که براساس عملکرد براکت های دیمون که فشار های منظمی که به دندان ها وارد می کند، سبب می شود که نسب به ارتودنسی سنتی، طول درمان کوتاه تری داشته باشد. البته این فاکتور هم با توجه به سن بیمار، نوع وشدت ناهنجاری می تواند متفاوت باشد و حتی در موارد ممکن است در مورد یک بیمار، ارتودنسی دیمون و معمولی طول درمان یکسانی داشته باشند.

انواع ارتودنسی دیمون

ارتودنسی دیمون از نظر جنس و آلیاژهای خود می‌تواند انواع متفاوتی داشته باشد؛ ارتودنسی دیمون شفاف و ارتودنسی سرامیکی از میان تمام انواع ارتودنسی دارای محبوبیت بیشتری هستند، شاید شما نخواهید که کسی متوجه داشتن ارتودنسی روی دندان های شما شود، این نوع ارتودنسی همان چیزی است که شما دنبال آن هستید.

مزایای ارتودنسی دیمون

این ارتودنسی، توانسته با حذف کش ‌های کوچک که در روش های ثابت ارتودنسی دندان استفاده می شد، بسیار کاربرد خود را ارتقا دهد. در واقع در ارتودنسی ‌های سنتی کش‌های کوچکی وجود دارند که باید سیم‌ها را به براکت ها متصل سازد، اما در ارتودنسی دیمون از این کش‌ها که گاهی بسیار دردسرزا بودند؛ خبری نیست و فرد بسیار راحت‌ تر می‌تواند دوره ارتودنسی خود را بگذراند.

شاید در نگاه اول و شنیدن این قابلیت بدون استفاده از کش ها و یا همان لیگاتورهای الاستیکی که در ارتودنسی لینگوال نیز استفاده می شد، کمی قابلیت کوچکی بنظر رسد و با خود بگویید؛ آیا واقعا چنین مسئله کوچکی باعث محبوبیت ارتودنسی دیمون تا این حد شده است؟ باید گفت این قابلیت ارتودنسی دیمون هم خیلی کوچک و بی ارزش نیست، بلکه هر فردی که تا به حال یکبار تجربه ارتودنسی را داشته باشد م‍ی ‌تواند به شما بگوید که بودن این کش‌های کوچک چقدر می‌تواند در دوره ارتودنسی مشکل زا باشد. وجود این کش‌ها که بسیاری از فضای اطراف دندان شما را پر می‌کند و هنگام خوردن و آشامیدن برای شما دردسر ایجاد می‌کند، می‌تواند محل مناسبی برای رشد انواع باکتری ها نیز باشد. پس حذف این کش‌ها بسیار می‌تواند به رعایت بهتر بهداشت دهان و دندان به شما کمک نماید و این می ‌تواند یکی از دلایل محبوبیت این نوع ارتودنسی است. ارتودنسی دیمون می تواند به رعایت سلامت دهان و دندان شما در این دوره کمک نماید.

ارتودنسی دیمون با براکت های شفاف از روش های نویس ارتودنسی دندان
ارتودنسی دیمون از نوع شفاف

۱. حذف کش های دردسرزا

ارتودنسی دیمون با حذف کش‌ های ارتودنسی یا همان لیگاتورهای الاستیکی و بجای آن استفاده از مکانیسم قفل و بستی که تعبیه شده است توانسته بسیاری از مشکلات دیگر را نیز حل کند. علاوه بر این، با حذف کش ها، اصطکاک، سایش و درد کش های ارتودنسی نیز حذف می شوند.

۲. بهداشت بیشتر دهان

این ارتودنسی برای کودکان بسیار مناسب است: از آنجایی که رعایت بهداشت در ارتودنسی برای سنین پایین مشکل تر است، ارتودنسی دیمون برای سنین پایین بسیار مناسب تر بنظر میرسد و می‌تواند به کودکان کمک نماید. در نتیجه این روش کار را برای بهداشت دهان و دندان در ارتودنسی و بعد از آن نیز آسان تر می کند.

۳. عدم تغییر رنگ

عدم تغییر رنگ: تغییر رنگ کش‌های ارتودنسی یکی از معضلات فردی است که برای هر کسی که از ارتودنسی‌های سنتی استفاده می‌نماید؛ ایجاد می‌شود، اما در ارتودنسی دیمون به دلیل حذف این کش ها توانسته این معضل را نیز حل نماید.

۴. کاهش تعداد دفعات مراجعه به دندانپزشکی

کاهش تعداد مراجعات به مطب: در ارتودنسی های سنتی فرد برای تنظیم لیگاتورهای الاستیکی مجبور بود تا به طور مرتب به دکتر مراجعه نماید، اما با آمدن ارتودنسی های دیمون این دفعات به حداقل خود رسید و دیگر نیازی نیست که فرد به طور مرتب به متخصص ارتودنسی خود مراجعه نماید و این موضوع بسیار می‌تواند در دقت و هزینه ها صرفه جویی شود.

۵. ظاهر زیباتر  و روشن ارتودنسی

طراحی زیبا: این ارتودنسی به گونه ای طراحی شده است که بیمار می‌تواند دندان های خود را در شیوه صحیح راحت‌تر حرکت دهد.همچنین طراحی زیبا این ارتودنسی‌ها باعث شده است که فرد در دوره ارتودنسی خود نگرانی تغییر در چهره و آسیب به زیبایی خود نباشد، زیرا ارتودنسی دیمون با طراحی زیبا توانسته مورد تایید افراد بسیاری قرار بگیرد.

۶. امنیت بیشتر دندان ها

کاهش احتمال سایش و فرسودگی دندان ها: این روش ارتودنسی با حذف لیگاتورهای الاستیکی باعث شده که اصطحکاک دندان‌ها به حداقل برسند و از فرسایش احتمالی دندان‌ها جلوگیری شود.

۷. دوره درمان کوتاه تر

طول درمان کم: به دلیل کم شدن اصطکاک دندان ها در ارتودنسی دیمون، به صورت قابل توجهی طول درمان با این نوع ارتودنسی هم کاهش پیدا کرده و حداقل ۶ ماه، دوره ارتودنسی دیمون از ارتودنسی های معمولی کمتر است. ارتودنسی در زمان کوتاه، تعبیر دیگری از این نوع ارتودنسی است.

۸. سلامت بیشتر دندان ها

تضمین سلامت دندان های شما: ما در مقالات دیگر خود درباره بهداشت دهان و دندان در ارتودنسی توضیحات لازم را داده ایم و بسیار به اهمیت این موضوع در هنگام داشتن ارتودنسی تاکید کرده ایم و دلیل آن هم ایجاد پلاک ها و تجمعات باکتریایی در اطراف بریس ها است، اما ارتودنسی دیمون با افزایش بهداشت در طول دوره ارتودنسی توانسته این مشکل را حل نماید.

۹. احساس درد کمتر

تجربه بیمارانی که از ارتودنسی دیمون استفاده کرده اند ثابت می کندکه به دلیل اینکه نیروی اعمال شده به دندان ها به صورت اتوماتیک و یکنواخت است، درد کمتری احساس می شود.

۱۰. قابل تشخیص هستند

بریس های دیمون به سبب اینکه سیم و براکت ها از جنس فلز هستند، از دید دیگران قابل تشخیص هستند البته که اگر از براکت های شفاف استفاده کنید، فقط سیم اتصال آن ها از جنس فلز است و دید دارد. بدین گونه می توانید قابلیت تشخیص را به حداقل ممکن برسانید.

مزیت های ارتودنسی دیمون نسبت به ارتودنسی ثابت

معایب ارتودنسی دیمون

تا به اینجا درباره تمامی مزایای این نوع ارتودنسی گفتیم؛ اما همانطور که همه ما می‌ دانیم هر روشی می ‌تواند در کنار مزایای زیاد خود دارای معایبی هم باشد که البته معایب این روش ارتودنسی بنسبت به مزایای آن، قابل قبول است. چند مورد از معایب را با هم ببینیم:

  • عدم مناسب بودن برای همه مراجعه کنندگان

ارتودنسی دیمون نمیتواند برای همه مناسب باشد و این موضوع را حتما متخصص ارتودنسی شما باید تشخیص دهد، شرایطی مانند سن و نیاز بیمار به درآوردن دندان و طول مورد نیاز هر بیمار برای درمان ، متفاوت است. تشخیص متخصص بعد از معاینات تعیین کننده این موضوع است که بهتر است شما را چه روشی برای درمان استفاده نمایید.

  • هزینه بالا این روش

یکی دیگر از معایب این نوع ارتودنسی را می‌توان، بالا بودن هزینه آن دانست که البته این هزینه در ابتدا بالا تر از روش های دیگر بنظر میرسد، اما در مجموع روش مقرون به صرفه ای است؛ زیرا شما با این روش دفعات مراجعه به دندانپزشکی خود را کاهش می دهید.

  • احساس درد در روزهای ابتدایی

این ارتودنسی در روزهای ابتدایی استفاده ممکن است باعث ایجاد ناراحتی جزئی در فرد شود که البته این درد و ناراحتی دائمی نیست و تنها در روزهای ابتدایی ایجاد می‌شود.

مراحل ارتودنسی دیمون

در ارتودنسی دیمون که براکت ها خود باز شونده هستند و در مقایسه با سایر روش ها، به تنظیم کمتری احتیاج دارند و به همین سبب نیاز به مراجعات مکرر به ارتودنتیست احساس نمی شود. مراحل انجام ارتودنسی دیمون به شرح زیر است:

۱. معاینه

معاینات اولیه صورت گرفته و عکس های لازم در رادیوگرافی (با استفاده از اشعه ایکس) تهیه می شود. ارتودنتیست با بررسی این عکس ها دقیقا تشخیص می دهد که ساختار دندان ها به چه نوع درمانی نیاز دارد. در این مرحله دندانپزشک باید سایر مشکلات دندانی مانند؛ پوسیدگی دندان، بیماری های لثه و… را در صورت وجود تشخیص داده و پیش از ارتودنسی، درمان نماید. چرا که ممکن است عدم درمان این مشکلات، اختلالاتی را در درمان ارتودنسی وارد کند.

۲. نصب براکت

پس از درمان سایر مشکلات دندانی و تعیین روش درمان ارتودنسی که ارتودنسی دیمون است، براکت ها با استفاده از چسب های مخصوص روی سطح دندان ها نصب می شود. بعد از نصب براکت ها، نوبت به اتصال سیم ارتودنسی می رسد که از طریق آن، براکت ها به هم وصل شده و سیستم قوسی شکل ایجاد می شود.
در آخر درباره ی نحوه عملکرد بریس دیمون و نکات مراقبتی لازم به بیمار توضیح داده خواهد شد.

۳. جلسات مراجعه

درست است که ارتودنسی دیمون به اندازه سایر روش های ارتودنسی نیاز به مراجعه به دندانپزشک جهت تنظیم براکت ها ندارد، با این حال لازم است که جلسات دوره ای تنظیم شود تا روند پیشرفت درمان توسط ارتودنتیست کنترل و بیمار هم سوالات خود را بپرسد.

۴. برداشتن بریس

پس از به پایان رسیدن روند درمان به صورت کامل، بریس دیمون برداشته می شود و از دندان های بیمار قالب گیری شده و جهت ساخت ریتینر (پلاک نگهدارنده) به لابراتوار ارسال می شود. استفاده از ریتینر جهت جلوگیری از بازگشت درمان و حفظ ساختار جدید دندان ها لازم است.

طول درمان ارتودنسی دیمون

درمان ارتودنسی حداقل ۱ تا ۳ سال زمان می برد اما این حداقل زمانی در ارتودنسی دیمون می تواند تا ۶ ماه هم کاهش پیدا کند. توجه داشته باشید که در درمان ارتودنسی، نوع روش انتخابی یکی از عوامل موثر در مدت درمان است و علاوه بر آن سن بیمار هم تاحدی می تواند تعیین کننده باشد. در سنین کودکی ایجاد تغییر در بافت و ساختار دندان ها راحت تر است و بالطبع طول درمان ارتودنسی کوتاه می شود.

مراقبت های لازم در ارتودنسی دیمون

درمان ارتودنسی به گونه است که به سبب قرار گرفتن براکت های روی سطح دندان، مسواک زدن و کشیدن نخ دندان را کمی دشوار تر از حالت عادی می کند. پس مهم است که با نحوه مسواک زدن و کشیدن نخ دندان در ارتودنسی به طور صحیح را بدانید. از جمله مراقبت های لازم ارتودنسی دیمون عبارتند از؛
۱. حتما روزانه حداقل دوبار از مسواک و نخ دندان مخصوص ارتودنسی استفاده کنید.
۲. از دهانشویه استفاده کنید. دهانشویه تکمیل کننده روند بهداشت شما خواهد بود.
۳. مراجعات دوره ای را جدی بگیرید تا روند درمان تحت کنترل باشد و اقدامات لازم در صورت بروز مشکل انجام شود.
۴. غذاهای سفت و سخت که جویدنشان به دندان های فشار زیادی وارد میکند را از رژیم غذایی خود حذف کنید
۵. اگر فعالیت های سنگین انجام می دهید که امکان وارد آمدن آسیب به ارتودنسی دندان وجود دارد، از قالب ها محافظ که در دهان قرار می گیرند، استفاده کنید. در صورت وارد شدن ضربه، وضعیت دندان و ارتودنسی را کنترل و در صورت مشاهده هرگونه تغییر در آن ها به دندانپزشک مراجعه کنید.

قیمت ارتودنسی دیمون

قیمت ارتودنسی دیمون در مقایسه با سایر انواع روش های ارتودنسی گرانتر است. البته اگر مزایای بی بدیل آن و عملکرد منحصر به فرد براکت ها در این نوع ارتودنسی را درنظر بگیرید متوجه  خواهید شد که ارتودنسی دیمون مقرون به صرفه است به خصوص که در این روش طول درمان کوتاه تر می شود. طول درمان در کنار فاکتورهایی چون نوع و شدت ناهنجاری، بیمه، موقعیت مکانی مرکز درمانی و … یک عامل تعیین کننده در برآورد هزینه ارتودنسی دیمون است.

حرف آخر

همانطور که متوجه شده اید، ارتودنسی دیمون یکی از روش های جدید ارتودنسی است و به دلیل آنکه دارای مزیت‌ های بیشماری در رفع فاصله بین دندانی و ردیف کردن دندان ها است مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفته است. قبل از انجام ارتودنسی دیمون از مشاوران دندانپزشکی دکتر سریتا به صورت رایگان مشورت بگیرید.

مقالات مرتبط

مال اکلوژن های دندانی

طول درمان ارتودنسی

کلینیک دندانپزشکی دکتر سریتا می تواند با ارائه کلیه خدمات مربوط به اصلاح و ترمیم دندان، شما را از شر دندان های معیوب خلاص کرده و لبخندی زیبا را به شما هدیه دهد. در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی در رابطه با انتخاب روش مناسب برای ترمیم دندان های خود، می توانید با ما تماس حاصل فرمایید. همچنین جهت سهولت بیشتر در رزرو نوبت و اطلاع از هزینه های به روز شده خدمات دندان پزشکی، می توانید از اپلیکیشن دکتر سریتا نیز استفاده فرمایید.