پوسیدگی دندان از مشکلاتی است که به احتمال زیاد همه ما با آن رو به رو شده ایم. پوسیدگی دندان می تواند ناشی از تحلیل لثه، عدم رعایت بهداشت دهان، مصرف دخانیات، خوردن زیاد مواد قندی، جویدن همیشگی آدامس های شیرین و نشستن پلاک ها و میکروب های دهانی روی مینای دندان و حتی ژنتیکی باشد. برای پیشگیری و رفع پوسیدگی دندان نیز می توان از مسواک زدن منظم، استفاده از خمیر ها و دهان شویه های حاوی فلوراید و مشاوره های دندان پزشکی استفاده کرد. جهت تشخیص پوسیدگی دندان به تیرگی های روی دندان، گیر کردن زیاد غذا لای دندان، وجود سوراخ و حفره های روی دندان ها و درد های موضعی دقت کنید و در صورت نیاز به دندانپزشک خود مراجعه فرمایید.

پوسیدگی دندان

بهتر است ابتدا به این سوال پاسخ دهیم که اصلا منظور از دندان پوسیده چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟

یک دندان پوسیده شده که ظاهر نامناسبی دارد
دندان پوسیده

همه ما به خوبی می‌دانیم اگر به بهداشت دهان و دندان های خود اهمیت ندهیم در آینده باید هزینه بیشتری را پرداخت کنیم و علاوه بر آن باید دردهای زیادی را تحمل کنیم، پس بهتر است تا از این موضوع پیشگیری کنیم تا در آینده مجبور به پرداخت انواع هزینه ها در این باره نباشیم. در واقع رعایت بهداشت دهان و دندان، مسواک زدن مرتب و نخ دندان کشیدن از ماندن مواد اضافی و در ادامه تجمع باکتری ها جلوگیری می کند؛ در غیر این صورت همین باکتری‌هایی که با مسواک نزدن وجود دارند؛ ایجاد کلونی ‌هایی روی دندان های ما خواهند کرد و در ادامه پلاک ها ایجاد می شوند. این پلاک ها در گذر زمان سفت و سخت شده و تبدیل به ماده ای مضرتر به نام تارتار می‌شوند. همین تارتار ها هستند که می‌توانند باعث پوسیدگی دندان و تحلیل رفتن مینای دندان و همچنین تحلیل رفتن زیبایی طرح لبخند ما شوند.

مینای دندان دقیقا به کدام قسمت از دندان گفته می‌شود؟ این سوالی است که ممکن است برای بسیاری ایجاد شود و در پاسخ به آن باید گفت که مینای دندان بیرونی ترین لایه سفید دندان است که تشکیل تاج دندان را میدهد. در واقع ما با رعایت اصول بهداشتی از این بخش از دندان که بسیار مهم است محافظت می‌کنیم که در آن تارتار ایجاد نشود و در پی آن تحلیل نرود و این بخش مهم و البته کاربردی دندان ما تحلیل نرود، یا دچار سیاهی دندان نیز نشود.

چگونه باید پوسیدگی روی دندان را تشخیص دهیم؟

شاید بسیاری از شما عزیزان این کار را بسیار کار آسان و عامیانه ای بدانید و با خود بگویید که هر کسی با دیدن دندان می‌تواند پوسیدگی آن را تشخیص دهد. اما موضوع به این راحتی ها نیست؛ درست است که شما می‌توانید به راحتی این موضوع را در دهان خودتان تشخیص دهید؛ اما میزان پوسیدگی دندان و اینکه دندان های عقبی شما چه وضعیتی دارند؛ تنها توسط پزشک قابل تشخیص است. پس بهتر است در هنگام مشاهده سیاهی دندان خود و یا احساس درد، حتما به پزشک مراجعه کنید؛ زیرا شما فقط می‌توانید به صورت سطحی این پوسیدگی را تشخیص دهید.

وقتی وسط و سطح دندان ها تیره می شود از علائم پوسیدگی دندان است

روش های تشخیص پوسیدگی دندان در منزل:

  • تیرگی قصمتی از دندان ها و در برخی موارد شکسته شدن گوشه ای از دندان
  • درد دندان در هنگام جویدن و یا درد موضعی در برخی مواقع
  • ایجاد سوراخ یا حفره های ریز و درشت داخل و یا بین دندان ها

چگونگی تشخیص دندان پوسیده توسط پزشک

۱.معاینه فیزیکی :

شما می‌توانید حتی قبل از دندان درد و یا مشاهده لکه های سیاهی روی دندان های خود به پزشک مراجعه کنید که دندان های شما را تنها یک معاینه معمولی انجام دهد و توصیه ها لازم را رعایت کنید تا از پوسیدگی دندان خود اینگونه پیشگیری نمایید و همه ما این جمله معروف ( پیشگیری بهتر از درمان است) را شنیده این و به اهمیت آن پی برده ایم. اما در صورت مشاهده لکه قهوه‌ای یا زرد به پزشک مراجعه نمایید تا این خوردگی بیشتر نشود و دندان شما ترمیم گردد و آن را از دست ندهید.

معاینه فیزیکی یا ویزیت مجازی برای تشخیص پوسیدگی دندان

۲.معاینه تاکتایل:

معاینه تاکتایل برای تشخیص پوسیدگی دندان، همان لمس کردن است، که در این صورت پزشک دندان شما را لمس می‌کند تا تشخیص دهد آیا در آن حفره ای ایجاد شده است یا خیر؛ بعد از انجام این معاینه و تشخیص وجود حفره ایجاد شده در دهان شما، لازم است که این حفره اندازه گیری شود تا بتواند عمق این حرفه را تشخیص داده و متناسب با مقدار خوردگی آن تشخیص دهد که چگونه باید برای درمان آن اقدام نماید. این کار به پروب انجام می‌شود، پروب ها مدرج هستند و قابلیت اندازه گیری حفرات را دارند. در صورت کم بودن عمق حفره دندان شما، دندانپزشک از فلوراید استفاده کرده و توصیه های لازم را به شما خواهد کرد. در واقع فلوراید به تقویت مینای دندان شما کمک کرده و باکتری های تجمع یافته در حفره دندان شما را از بین خواهد برد و همچنین می‌تواند به ترمیم حفره ایجاد شده نیز کمک نماید، به همین دلایل یکی از راه‌های بسیار موثر پیشگیری و درمان پوسیدگی دندان ،استفاده از فلوراید است.

بیشتر بدانید: بیلداپ یا بازسازی دندان چیست؟

۳.معاینه با استفاده از پرتو:

گاهی حفره ایجاد شده عمل زیادی دارد و میزان عمق آن با پروب ها به تنهایی قابل تشخیص نیست، بلکه باید برای تشخیص دقیق آن از پرتو x کمک بگیریم، این نوع تصویر برداری علاوه بر نشان دادن دقیق میزان عمق حفره ایجاد شده و کمک به پزشک برای درمان بهتر و دقیق‌تر می‌تواند تمام بخش های نرم دندان ها و استخوان هایی ریشه دندان و همچنین عروق داخل دندان هم به طور دقیق نشان دهد.

۴.تصویر برداری ۳ بعدی:

این نوع معاینه و تشخیص پوسیدگی دندان، یکی از راه های بی خطر و دقیق است که البته اگر بیمار درد زیادی داشته باشید و مطبی که به آن مراجعه کرده اید، این دستگاه را داشته باشد؛ می‌تواند با بهترین کیفیت تصاویر دقیقی برای تشخیص پوسیدگی و میزان آن، ارائه دهد.

با رعایت بهداشت دهان و دندان خود و همچنین معاینات مرتب می توانید از پوسیدگی دندان های خود جلوگیری کنید.

پیش گیری و توقف پوسیدگی دندان

شما می توانید با رعایت و انجام چند نکته ساده، احتمال پوسیدگی دندان های خود را تا میزان قابل توجهی پایین آورید و یا اگر پوسیدگی های کوچک روی دندان را نیز متوقف نماییم. موارد زیر را مورد توجه قرار دهید:

  1. در مرحله اول اصول بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید. ( مسواک، نخ دندان و … )
  2. عادت های نادرست که موجب خرابی دندان می شوند را ترک کنید.
  3. چکاب دندان ها در دندانپزشکی برای اطمینان از سلامت دندان ها
  4. استفاده از فلوراید در خمیر دندان و دهان شو ها برای جلوگیری و رفع پوسیدگی های ریز
  5. از خوردن میان وعده های زیاد، مواد قندی، شیرینی، نوشابه، چیپس و… به میزان زیاد خودداری کنید
  6. از کامپوزیت و لمینت دندان نیز برای پایین آمدن احتمال پوسیدگی دندان استفاده کنید
  7. اگر پوسیدگی به حد قابل توجهی رسید؛ از پر کردن دندان و تاج دندان در دندانپزشکی استفاده کنید
  8. اگر پوسیدگی شدید باشد؛ برای متوقف کردن و درمان آن باید دندان پوسیده را بکشید و از روش هایی مانند ایمپلنت، برای جایگزینی دندان استفاده نمایید.
با رعایت بهداشت دهان از پوسیدگی دندان جلوگیری کنید

به عنوان نکته در نظر داشته باشید؛ اگر دندان شما فقط تغییر رنگ داده باشید و تغییر رنگ از پوسیدگی نباشد؛ می توانید از بلیچینگ دندان استفاده نمایید.

اهمیت چکاپ دندان ها در چیست؟

کلینیک دندانپزشکی و چکاپ دندان
چکاپ دندان از موثر ترین راه های پیشگیری از آسیب دیدن دندان ها

به صورت خلاصه، چکاپ دندان پزشکی، شما را از خطرات زیر دور می کند:

  • پوسیدگی دندان،
  • عفونت دهان و دندان،
  • برخی بیماری ها و سزطان های دهانی،
  • گسترش بوی بد دهان.

یکی از فاکتورهای زیبایی، داشتن دندان هایی سالم و زیباست. پس لازم است که مراقبت های لازم از آن ها به عمل آید. یکی از اقداماتی که لازم است انجام شود تا دندان ها در معرض خطر انواع آسیب های دندانی قرار نگیرند، چکاپ های دوره ای است. یک تصور غلط در اذهان وجود دارد که دندان ها تا زمانی که ظاهر سالمی داشته باشند و فرد دردی را احساس نکند، نیاز به درمان و رسیدگی ندارد! در حالی که اگر معاینه های منظم توسط دندانپزشک صورت گیرد، بسیاری از بیماری ها را می توان در روزهای اولیه بروز تشخیص و نسبت به درمان آن اقدام کرد. ضمن اینکه همیشه گفته می شود که پیشگیری بهتر از درمان است.

بیشتر بخوانید: چکاپ دندان

جمع بندی مطلب

در این مقاله سعی کردیم راه های شناخت، پیشگیری و رفع پوسیدگی دندان را برای شما شرح دهیم. با مسواک زدن مرتب، استفاده از دهان شویه های حاوی فلوراید و خوردن و آشامیدن کمتر موادی که قند و شیرینی زیادی دارند و همچنین شناخت و درمان سریع پوسیدگی دندان از پیشرفت آن جلوگیری کرده و سلامت دهان و دندان خود را تضمین و ارتقاء دهید.

کلینیک دندانپزشکی سریتا می تواند با ارائه کلیه خدمات مربوط به اصلاح و ترمیم دندان، شما را از شر دندان های معیوب خلاص کرده و لبخندی زیبا را به شما هدیه دهد. در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی در رابطه با انتخاب روش مناسب برای ترمیم دندان های خود، می توانید با ما تماس حاصل فرمایید. همچنین جهت سهولت بیشتر در رزرو نوبت و اطلاع از هزینه های به روز شده خدمات دندان پزشکی، می توانید از ویزیت مجازی کلینیک سریتا نیز استفاده فرمایید.