بوی بد دهان می‌تواند آزاردهنده و در عین حال خجالت‌آور باشد. این مشکل به دلایل مختلفی رخ می‌دهد و شما می‌توانید آن را با روش‌های مختلف برطرف کنید. پیدا کردن دلیل و منشأ مشکل می‌تواند به شما کمک کند تا راه حل درست را برای رفع این مشکل انتخاب کنید. در این مقاله به بررسی علت بوی بد دهان، نحوه تشخیص آن و همچنین نحوه رفع بوی بد می‌پردازیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

نکات بوی بد دهان

نکاتی در مورد بوی بد دهان

تخمین زده شده است که از هر ۴ نفر یک نفر به بوی بد دهان مبتلا است. شایع‌ترین علت بوی بد دهان، بهداشت بد دهان است. اگر ذرات غذا در دهان باقی بماند، تجزیه آن‌ها توسط باکتری‌ها باعث تولید ترکیبات گوگردی می‌شود. در نتیجه، دهان بو می‌گیرد.

البته بوی بد دهان می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در ادامه آنان را بررسی می‌کنیم.

بهداشت عمومی دهان

بیشتر بوی بد دهان ناشی از عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. اگر دندان‌ها و کل دهان خود را به طور منظم تمیز نکنید، ذرات غذا می‌توانند در دهان شما باقی بمانند و باعث تجمع باکتری‌ها شوند. سطح ناهموار زبان و همچنین لوزه‌ها هم می‌تواند محل تجمع باکتری شود. بهداشت نامناسب دهان و دندان باعث پوسیدگی و بیماری‌های لثه هم می‌شود و این دو عامل نیز خود باعث بوی بد دهان می‌شوند. همیشه دندان خود را مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید. در برخی موارد هم لازم است از دهان‌شویه استفاده شود.

خوردن غذا و نوشیدنی بدبو

برخی از غذاها می‌توانند باعث ایجاد بوی بد دهان شوند. پیاز، سیر، برخی از سبزیجات و ادویه‌های خاص و… وارد جریان خون می‌شوند و سپس به ریه‌ها منتقل می‌شوند. این گونه است که در هر دم و بازدم بوی آن‌ها را حس خواهید کرد.

نوشیدن چای و قهوه باعث بوی بد دهان می شود

نوشیدن قهوه و چای

قهوه و چای به دلیل طعم شدید و تاثیری که بر تولید بزاق دهان دارند، می‌توانند دلیل بوی بد دهان باشند. کافئین این نوشیدنی‌ها موجب کاهش تولید بزاق می‌شود. بزاق کمتر به معنای افزایش باکتری‌های ایجادکننده بو است.

مصرف الکل باعث بوی بد دهان میشود

مصرف الکل

دیگر علت بوی بد دهان، الکل است. این نوشیدنی هم باعث کاهش بزاق می‌شود و دهان را به محیطی برای رشد باکتری‌ها تبدیل می‌کند.

غذا ها و رژیم غذایی با قند بالا باعث بوی دهان می شود

رژیم‌های غذایی با قند بالا

علاوه بر غذاهای تند، رژیم غذایی سرشار از قند و پروتئین هم می‌تواند باعث بوی بد دهان شود. علت این امر هم نحوه تعامل قندها با باکتری‌های موجود در دهان است. باکتری‌هایی که به طور طبیعی در دهان شما وجود دارند از قندها تغذیه می‌کنند و خوراکی‌های شیرین را به بوی ترش تبدیل می‌کنند.

رژیم‌های پر از پروتئین یا کم کربوهیدرات

اگر رژیم غذایی شما به اندازه کافی کربوهیدرات نداشته باشد، روی بوی بد دهان تاثیر منفی می‌گذارد. وقتی بدن به دلیل رژیم غذایی افراطی کربوهیدرات کافی دریافت نمی‌کند، تغییراتی در متابولیسم آن ایجاد می‌شود. این تغییرات می‌توانند عامل بوی بد دهان باشند. گاهی هضم غذاهای پر پروتئین برای بدن دشوار است. در نتیجه وارد چرخه متابولیسم نمی‌شوند و گازهای گوگردی تولید می‌کنند. با خوردن یک رژیم غذایی متعادل و مغذی که تمامی مواد غذایی را در برمی‌گیرد، می‌توانید از این مشکل اجتناب کنید.

سیگار یکی از مهمترین دلایل بوی بد دهان است

سیگار کشیدن

سیگار و تمامی محصولات تنباکو می‌توانند باعث بوی بد دهان شوند. سیگار و موارد مشابه نه تنها سلامتی شما را خطر می‌اندازند، بلکه به بافت لثه آسیب می‌رسانند و باعث بیماری لثه می‌شوند. مشکلات لثه نیز می‌تواند باعث بوی بد دهان شود.

مشکلات گوارشی

هضم ضعیف، یبوست یا اختلالات روده، همگی می‌توانند باعث ایجاد بوی ناخوشایند در دهان شوند. رفلاکس معده نیز می‌تواند موجب بروز این مشکل شود.

خشکی دهان باعث بوی بد دهان می شود

خشکی دهان

بزاق با از بین بردن ذرات غذایی که منجر به بوی بد دهان می‌شوند، به تمیز نگه داشتن دهان کمک می‌کند. وقتی که بزاق کم باشد یا تولید نشود، دهان بوی بد می‌گیرد. این مسئله به طور طبیعی هنگام خواب اتفاق می‌افتد. به همین دلیل است هم بسیاری از افراد پس از بیدار شدن از خواب متوجه بوی بد دهان می‌شوند.

داروهای تجویزی

داروهای زیادی وجود دارند که موجب خشکی دهان می‌شوند. این یعنی تولید بزاق کاهش یافته و محیط دهان برای رشد باکتری‌ها آماده شده است. در نتیجه، بوی بدی ایجاد می‌شود. برخی داروها هم زمانی که در بدن تجزیه می‌شوند، مواد شیمیایی آزاد می‌کنند و همین مواد می‌توانند از طریق جریان خون به تنفس شما منتقل شوند.

عوامل تاثیر گذار در ایجاد بوی بد در دهان

علل دیگر

علاوه بر موارد گفته شده، چیزهای دیگری هم وجود دارند که می‌توانند باعث بوی بد دهان شوند. هر چند دلیل اصلی بوی بد دهان باکتری‌های ایجادکننده بو است اما گاهی یک بیماری می‌تواند باعث بروز این مشکل شود. عفونت‌های تنفسی و لوزه‌ها، مشکلات سینوسی، دیابت، مشکلات کبد و کلیه و همچنین برخی اختلالات خونی می‌توانند باعث بوی بد دهان شوند. در برخی موارد نادرتر، بوی بد دهان می‌تواند نشانه سرطان یا سایر شرایط جدی مانند اختلالات متابولیک باشد.

آیا کامپوزیت باعث بوی بد دهان می شود؟

کامپوزیت دندان اخیرا به یکی از محبوب ترین درمان های زیبایی دندان تبدیل شده است و می‌تواند به ایجاد لبخندی طبیعی و زیبا برای شما کمک کنند.  این روکش‌ها می ‌توانند بسیاری از مشکلات دندانی، از دندان‌های شکسته یا ترک خورده گرفته تا دندان‌ های به شدت لکه‌دار یا تغییر رنگ داده را اصلاح کنند. اگر روکش‌های شما مشکل جدیدی مانند بوی بد دهان ایجاد می‌کنند، وقت آن است که برای درمان به دندانپزشک خود مراجعه کنید. 

اما آیا واقعاً ممکن است کامپوزیت باعث بوی بد دهان شود؟ بله، ممکن است. البته خود کامپوزیت به تنهایی موجب بوی بد دهان نمی شود و در واقع چندین عامل دیگر ممکن است مسئول باشند. برای مثال اگر روکش ‌های چینی به‌درستی نصب نشده باشند، می‌ توانند لبه‌های کوچکی در اطراف روکش ایجاد کنند که امکان تجمع ذرات غذا و باکتری ‌های دهان را فراهم می ‌کند. این امر مخزنی از باکتری‌ های دهان ایجاد می ‌کند که می ‌توانند در پوسیدگی، بیماری لثه و در نهایت بوی بد دهان نقش داشته باشند.

بوی بد دهان، که به آن هالیتوز نیز گفته می شود، می تواند تأثیر مخربی بر زندگی اجتماعی شما داشته باشد و می تواند به شدت بر اعتماد به نفس شما تأثیر بگذارد و باعث شود که هنگام صحبت با دیگران بسیار ناامن شوید. بنابراین بهتر است در صورت بروز این مشکل در کامپوزیت دندان خود، دندانپزشکتان را فوراً مطلع کنید.

دندانپزشکان توصیه می کنند که حداقل دو بار در روز دندان های کامپوزیت شده خود را مسواک بزنید و به طور منظم از نخ دندان استفاده کنید. غذای حبس شده در دندان شما محل رشد باکتری ها است و همین باکتری ها می توانند مسئول بوی بد باشند. بنابراین مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بلافاصله بعد از غذا می تواند ذرات غذا را از روی دندان شما پاک کند و باعث شود هرچه سریعتر بقایای غذا از دهان شما خارج شود.

 آیا لمینت دندان باعث بوی بد دهان می شود؟

متأسفانه این یک شکایت رایج است، لمینت دندان که عالی به نظر می رسد، اما بوی خوبی ندارد! این مشکل جدی است و نیاز به توجه سریع دارد. چند دلیل متداول برای بوی بد دهان ناشی از لمینت دندان وجود دارد، اما بیشتر آنها به این معنی است که شما باید روکش‌های خود را دوباره بازسازی کنید، یا موارد دیگری مه دندانپزشکتان شما را راهنمایی خواهد کرد.

یکی از بزرگترین دلایل این عارضه عدم رعایت بهداشت دهان و دندان بعد از لمینت کردن است. روکش های دندانی، دندان های طبیعی شما را می پوشانند، اما آنها را به طور کامل نمی پوشانند. در عوض، دندان های طبیعی شما هنوز در معرض دید قرار دارند و می توانند قربانی پوسیدگی ناشی از باکتری های دهان شوند و در نهایت می توانند بوی قوی ایجاد کنند.

ونیرهای دندانی نامناسب نیز عامل مهم دیگری در ایجاد بوی بد دهان بر اثر لمینت دندان است. اگر شما هم مانند اکثر افرادی هستید که روکش دندان دارند و به اندازه کافی از دندان های خود مراقبت می کنید، مقصر احتمالی بعدی تناسب ضعیف روکش است.

روکش‌های دندانی باید به خوبی روی دندان‌های طبیعی شما قرار بگیرند، بدون برآمدگی، شکاف یا نقص، اما اغلب روکش‌های دندانی آنطور که باید قرار نمی ‌گیرند و نتیجه این است که باکتری ‌های دهان در اطراف روکش به دام می ‌افتند که منجر به ایجاد بو می ‌شود.

یکی دیگر از دلایل بالقوه بوی ناشی از لمینت دندان، بیماری لثه است. این مسئله می تواند به تناسب و قرارگیری نامناسب روکش های دندان شما مربوط باشد، زیرا باکتری هایی که روی لبه های روکش های شما جا خوش می کنند، می توانند به لثه های شما نیز سرایت کنند.

عوامل نادری که باعث بوی دهان می شود

علل نادر بوی بد دهان عبارت‌اند از:

  • کتواسیدوز: وقتی سطح انسولین یک فرد مبتلا به دیابت بسیار پایین است، بدن او دیگر نمی‌تواند از قند استفاده کند و به جای آن شروع به استفاده از ذخایر چربی می‌کند. هنگامی که چربی تجزیه می‌شود، کتون‌ها تولید و ساخته می‌شوند. کتون‌ها وقتی به تعداد زیاد یافت شوند، می‌توانند سمی باشند و بوی مشخص و نامطبوعی ایجاد کنند. کتواسیدوز یک بیماری جدی و دردسرساز است.
  • انسداد روده: انسداد روده و استفراغ زیاد می‌تواند یکی دیگر از دلایل بوی بد دهان باشد.
  • برونشکتازی: این مشکل در طولانی مدت ایجاد می‌شود و در آن راه‌های هوایی بازتر از حد طبیعی می‌شوند. همی امر باعث ایجاد مخاط می‌شود و منجر به بوی بد دهان خواهد شد.
  • ذات‌الریه آسپیراسیون: بیماری که موجب تورم یا عفونت در ریه‌ها یا راه‌های هوایی می‌شود و علت آن نیز استنشاق استفراغ، بزاق، غذا یا مایعات است.
چگونه بوی بد دهان را تشخیص دهیم؟

نحوه تشخیص بوی بد دهان

برای تشخیص بوی بد دهان باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک متوجه بو خواهد شد. سپس از شما سوالاتی را در مورد مشکلتان خواهد پرسید. معمولا از شما خواسته می‌شود صبح و قبل از مسواک زدن به پزشک مراجعه کنید. سوالات معمولا به تعداد دفعات مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، نوع غذایی که می‌خورید و هرگونه آلرژی یا بیماری که ممکن است داشته باشید، مربوط می‌شوند. باید به پزشک خود درباره خر و پف کردن و داروهای مصرفی خود بگویید و همچنین مشخص کنید که مشکل از چه زمانی شروع شده است.

اگر تشخیص داده شود که بو از دندان یا دهان نیست، باید منشأ آن را به روش دیگری پیدا کرد. در این حالت باید به پزشک خانواده مراجعه کنید و از نظر وجود بیماری‌های دیگر بررسی شوید.

انواع بوی بد دهان

برای این که بتوانید بوی بد دهان را درمان کنید، باید علت آن را بیابید. نوع بوی بد دهان می‌تواند علت بروز این مشکل را نمایان کند. بوی بد دهان انواع مختلفی دارد. در این بخش این انواع را نام می‌بریم و توضیح می‌دهیم که هر بو به چه دلیلی ایجاد می‌شود.

بوی لوزه از جمله بوی های بد در دهان است

بوی لوزه

در این حالت التهاب لوزه یا سنگ لوزه ممکن است علت بوی بد دهان شما باشد. لوزه‌ها بخشی از سیستم ایمنی شما را تشکیل می‌دهند و باعث می‌شوند آنتی‌بادی‌ها و گلبول‌های سفید خون برای حمله به میکروب‌های داخل دهان فعال شوند. علائم التهاب لوزه عبارت‌اند از:

  • لکه‌های سفید یا زرد چرکی روی لوزه‌ها
  • گلودرد
  • تورم غدد لنفاوی
  • بوی بد دهان
  • گوش درد یا عفونت
  • سردرد
  • از دست دادن صدا یا تغییر در صدا
  • قرمز شدن گلو
  • لوزه‌های متورم
  • تب کردن

باید علت ایجاد لوزه را پیدا کنید. گاهی اوقات لوزه‌ها به دلیل ویروس متورم می‌شوند و گاهی اوقات هم به علت وجود باکتری‌ها نشانه‌هایی از خود بروز می‌دهند. پزشک می‌تواند مشخص کند که دلیل التهاب لوزه‌ها چیست. سپس راه درمانی مخصوص را با توجه به علت آن برای شما تجویز خواهد کرد.

نفس سینوسی

بوی بد دهان می‌تواند ناشی از ساختار میکروبی یا عفونت سینوس‌های شما باشد. سینوزیت التهاب سینوس‌های بینی است. گاهی اوقات این مشکل برای مدتی کوتاه ایجاد می‌شود اما در برخی موارد هم به صورت طولانی مدت ادامه پیدا می‌کند. سینوس‌های بینی در داخل گونه‌ها، اطراف و پشت بینی قرار دارند. وظیفه آن‌ها گرم کردن، مرطوب کردن و فیلتر کردن هوای ورودی به حفره بینی است. حال در صورت بروز مشکل در این بخش از بدن، ممکن است دهان بوی بدی بگیرد.

انواع بوی بد دهان

بوی بد ریوی

بوی بد دهان می‌تواند ناشی از عفونت‌های ریوی و شرایطی مانند برونشیت، آبسه ریوی، سل، آمفیزم و ذات‌الریه باشد. سرطان ریه نیز معمولاً باعث بوی بد دهان می‌شود. در این حالت باید منبع عفونت درمان شود تا بوی بد رفع شود.

بوی بد معده و روده

مشکلات دستگاه گوارش هم می‌توانند از علل اصلی بوی بد دهان باشد. بوی بد دهان ناشی از روده معمولاً نشانه عدم تعادل عمومی در دستگاه گوارش است. بیماری رفلاکس معده باعث رفلاکس اسید می‌شود. هر بیماری که باعث اسید معده، سوزش سر دل و ناراحتی معده شود، می‌تواند منجر به بوی بد دهان شود. این نوع بو را می‌توان به راحتی تشخیص داد.

بوی بد متابولیکی

این بوی بد ناشی از رژیم غذایی فرد است و شامل انواع مختلفی می‌شود:

  • تنفس کتون

این بو به دلیل رژیم‌های کم کربوهیدرات یا کتوژنیک ایجاد می‌شود. بدن شما مجبور است به جای سوخت، چربی بسوزاند. این چربی سوزی موجب تولید مواد شیمیایی به نام کتون می‌شود. همین حالت هم موجب می‌شود تا بوی دهان شبیه به میوه، آجیل یا استون باشد. خبر خوب این است که اگر چنین بوی بدی را احساس می‌کنید، یعنی دارید رژیم کیتو را به خوبی اجرا می‌کند! معمولا این بو برای مدت کوتاهی احساس خواهد شد؛ زیرا به تدریج بدن شما با متابولیسم چربی سوز سازگار خواهد شد.

  • تنفس گرسنگی

روزه‌داری یا نخوردن غذا برای مدت طولانی می‌تواند منجر به برزو این نوع بوی بد دهان شود. غذا نخوردن موجب کاهش بزاق دهان می‌شود. خشکی دهان هم باعث می‌شود تا باکتری‌ها بهتر در دهان رشد کنند. در نتیجه بوی گوگردی ایجاد می‌شود.

انسولین باعث بوی بد در دهان می شود که اکثرا دیابتی ها دچار این مشکل هستند

بوی نفس دیابتی

این بو ناشی از انسولین است. دیابتی‌ها از تولید ناکافی انسولین رنج می‌برند و همین امر باعث سوزاندن چربی و تولید کتون می‌شود. یکی دیگر از دلایل بوی بد دهان در افراد دیابتی ممکن است نارسایی مزمن کلیه باشد. این نفس بویی شبیه به ماهی یا آمونیاک می‌دهد. به این بود «اورمیک فتور» گفته می‌شود. علت این بو وجود مقدار زیادی اوره در بزاق و تجزیه آن به آمونیاک است.

بوی بد کبدی

علت اصلی این بوی بد، بیماری‌ها و مشکلات کبدی است. وقتی نارسایی کبد وجود داشته باشد، بویی شبیه به کپک تولید می‌شود؛ زیرا بدن دارد سعی می‌کند اسیدهای آمینه حاوی گوگرد را دفع کند. این بو شبیه به بوی تخم‌مرغ فاسد یا خون مانده است. نارسایی کبد حاد نیز می‌تواند موجب بویی شود که Fetor hepaticus نام دارد. این بوی شیرین و کپکی به دلیل دی متیل سولفید ایجاد می‌شود.

تنفس تری متیل آمینوری

علت بروز این بوی بد بیماری‌های ژنتیکی است. بوی ناشی از این بیماری شبیه به بوی ماهی است. البته در برخی موارد نیز شبیه به بوی تخم‌مرغ فاسد، زباله یا حتی ادرار است. برخی بیماری‌های ژنتیکی منجر به تجمع تری متیل آمین می‌شوند. ممکن است نیاز باشد بیماران مبتلا به تری متیل آمینوری غذاهای پر کولین مانند بروکلی، لوبیا، تخم‌مرغ، حبوبات، کلیه و جگر را از رژیم غذایی خود حذف کنند یا مصرف آنان را کاهش دهند.

بوی بد ناشی از قاعدگی

دهان برخی از زنان در دوران قاعدگی بوی بدی تولید می‌کند. علت این امر هم تولید بزاق کمتر در دوران قاعدگی است. تغییرات هورمونی نیز می‌تواند منجر به بروز این بو شود.

بوی بد دارویی

بسیاری از داروها هم می‌توانند باعث بوی بد دهان شوند. اکثر آن‌ها بزاق دهان را خشک می‌کنند. داروهای بیماری‌های زیر اغلب موجب بروز این مشکل می‌شوند:

  • افسردگی
  • اضطراب
  • درد
  • آلرژی
  • گرفتگی بینی
  • چاقی
  • آکنه
  • صرع
  • فشار خون
  • بی‌اختیاری ادرار
  • آسم
  • بیماری پارکینسون

هالیتوفوبیا: ترس از بوی بد دهان

ممکن است افراد زیادی وجود داشته باشند که نگران بوی بد دهان خود باشند و فکر کنند دهانشان بو می‌دهد؛ اما این حس برای برخی از افراد تبدیل به ترس می‌شود و این مشکل برای آن‌ها تبدیل به فوبیا شود. تخمین زده می‌شود که کمتر از ۱٪ از بزرگسالان این مشکل را تجربه می‌کنند. دندانپزشکان تخمین زده‌اند که تا ۲۵ درصد از افرادی که با بوی بد دهان به آن‌ها مراجعه می‌کنند، به هالیتوفوبیا مبتلا هستند. در صورت عدم درمان، این مشکل می‌تواند تأثیر زیادی بر زندگی شخصی و اعتماد به نفس فرد مبتلا داشته باشد و باعث مشکلات زیر شود:

  • اضطراب اجتماعی
  • کناره‌گیری از موقعیت‌های اجتماعی
  • ترس از صحبت کردن
  • تجربه اضطراب در زمان نزدیک شدن به دیگران و محبت فیزیکی
  • جویدن مداوم آدامس / مکیدن نعناع
  • امتناع از خوردن برخی غذاها
  • مسواک زدن زیاد
راه های رفع بوی بد دهان به صورت ساده و خانگی

نحوه رفع بوی بد دهان

برای رفع و درمان بوی بد دهان می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید. برخی از این روش‌ها به سادگی و در منزل هم قابل اجرا هستند اما برای اجرای برخی دیگر از موارد باید از پزشک کمک بگیرید و دارو مصرف کنید. در این بخش این روش‌ها را توضیح می‌دهیم.

شستشو با آب گرم و نمک

یکی از راحت‌ترین راه‌ها برای رفع بوی بد دهان این است که از محلول نمک استفاده کنید. این محلول از تجمع باکتری‌های عفونی در دهان یا گلو جلوگیری می‌کند. احتمالاً علت این امر هم اسیدیته خفیف آب نمک است. در واقع محیط قلیایی که باعث رشد میکروب‌ها می‌شود، از بین می‌رود. پس بوی بد دهان نیز از بین خواهد رفت.

استفاده از زینک

روی از مهم‌ترین عناصر بدن است. بدن شما برای اجرای بیش از ۳۰۰ عملکرد به روی نیاز دارد. یکی از این موارد میکروبیوم است که شامل فلور دهان و روده هم می‌شود. برای درمان بوی بد دهان می‌توانید از یک دهان‌شویه روی یا آدامس آن استفاده کنید. گلوکونات روی و سیترات روی نیز می‌توانند روی تشکیل پلاک دهان اثر بگذارند. گویا مکمل‌های روی به بهبود عملکرد سیستم ایمنی نیز کمک می‌کنند و ممکن است موجب به تعادل رسیدن میکروبیوم شوند. برای مصرف روی بهتر است با پزشک مشورت کنید تا وی دوز دقیق را برای شما مشخص کند.

آنزیم‌های گوارشی

اگر بوی بد دهان شما به علت سیستم گوارش ایجاد شده است و مشکلات گوارشی دارید، می‌توانید از آنزیم‌های گوارشی استفاده کنید. این آنزیم‌ها در محصولات مختلفی پیدا می‌شوند:

  • داروهایی که منشأ حیوانی دارند. مثل پانکراتین که شامل بتائین می‌شود.
  • HCL به همراه پپسین
  • بروملین و پاپائین آنزیم‌های گوارشی موجود در آناناس هستند
  • سایر منابع گیاهی از پروبیوتیک ها، مخمرها و قارچ‌ها
درمان بوی بد دهان با چوب دارچین

چوب دارچین

دارچین اثر ضدمیکروبی دارد و در کنار آن دارای خواص گوارشی و تنفسی است. علاوه بر این حاوی فیبر است و تنوع میکروبی درون دهان را حفظ می‌کند. استفاده از اسانس دارچین هم توصیه می‌شود.

چای سبز

نتایج تحقیقات نشان داده است که چای سبز به دلیل عملکرد ضد باکتریایی و بوزدایی می‌تواند بوی بد دهان را به طور موقت کاهش دهد. این امر احتمالاً به دلیل عملکرد پلی فنول ها و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن رخ می‌دهد.

الوئه ورا باعث کاهش بوی بد در دهان می شود

آلوئه ورا

آلوئه ورا یک عنصر طبیعی ضد قارچ و ضد باکتری است. نتایج تحقیقات نشان داده است که استفاده از آن برای کاهش پلاک دهان به اندازه دهان‌شویه کلرهگزیدین موثر است. همچنین ساخت کلاژن را افزایش می‌دهد و توانایی دهان را برای ترمیم بهبود می‌بخشد. شما می‌توانید در خانه برای خود دهان‌شویه آلوئه ورا بسازید. برای این کار مقداری آب بجوشانید. سپس بگذارید خنک شود. حال ژله میانی آلوئه ورا را به آن اضافه کنید. می‌توانید اسانس نعناع هم به آن اضافه کنید.

جلوگیری از کمبود اکسیژن

بین بوی بد دهان و کمبود اکسیژن ارتباطی وجود دارد. بدن شما برای تنفس از طریق دهان طراحی نشده است. مجاری بینی شما به طور ویژه برای آزادسازی اکسید نیتریک طراحی شده‌اند. این امر باعث افزایش جریان خون و رساندن اکسیژن به سلول‌ها می‌شود. در مقابل، تنفس دهانی هوای سرد و خشک را به سمت ریه‌ها می‌کشاند. در عین حال مقدار کمتری از اکسیژن به بدن شما می‌رسد. تنفس دهانی همچنین می‌تواند جریان بزاق را کاهش دهد و میکروبیوت های ناخواسته را وارد دهان و گلو شما کند.

تنفس از طریق دهان در طول خواب بسیار رایج است. ولی برخی از افراد در طول روز هم از طریق دهان نفس می‌کشند. اگر پس از بیدار شدن متوجه بوی بد دهان می‌شوید، احتمالاً شب‌ها با دهان باز می‌خوابید. یکی از راه‌های کاهش این مشکل این است به بدن خود عادت دهید تا از بینی نفس بکشد. همچنین می‌توانید برای بسته نگه داشتن دهان خود در شب از یک نوار استفاده کنید تا مطمئن شوید که از طریق بینی خود تنفس می‌کنید. اگر برای نفس کشیدن از طریق بینی به مشکل برمی‌خورید، باید با متخصص خواب، دندان‌پزشک یا پزشک گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. می‌توانید تنفس از بینی را تمرین کنید. زبان را روی سقف دهان و پشت دندان‌های جلویی خود نگه دارید. حال از بین نفس بکشید. سه ثانیه دم و چهار ثانیه بازدم داشته باشید. این کار را در طول روز به مدت دو الی سه دقیقه انجام دهید.

باکتری‌های بی‌هوازی نیز موجب بوی بد دهان می‌شوند. این باکتری‌ها در غیاب اکسیژن رشد می‌کنند، مواد شیمیایی تولید می‌کنند و در نتیجه باعث بوی بد دهان می‌شوند. اکسیژن درمانی هیپرباریک (HBO) می‌تواند اکسیژن دریافتی شما را افزایش دهد.

در اتاقک اکسیژن درمانی هایپرباریک، فشار هوا تا سه برابر بیشتر از حد معمول افزایش می‌یابد و اکسیژن خالص تجویز می‌شود. در این شرایط، ریه‌های شما اکسیژن خالص را بسیار بیشتر از حالت معمولی جذب می‌کنند. باکتری‌هایی که ترکیبات بوی بد دهان را تولید می‌کنند، در شکاف‌های دهان رشد می‌کنند، جایی که اکسیژن نمی‌تواند به آن برسد. به همین دلیل این روش می‌تواند اکسیژن را به این بخش‌ها برساند.

نوشیدن آب به صورت مرتب باعث کاهش بوی بد دهان می شود

نوشیدن آب

آب بیشتری بنوشید. مصرف آب کافی به حفظ جریان بزاق کمک می‌کند و دهان شما را مرطوب نگه می‌دارد و از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کند. مصرف دیورتیک ها را کاهش دهید. دیورتیک هایی مانند قهوه، چای سیاه و الکل موجب از دست دادن مایعات می‌شوند و ممکن است باعث خشکی دهان شوند.

رعایت بهداشت دهان و دندان

با رعایت بهداشت دهان و دندان از تجمع باکتری‌های مضر روی لثه و دندان جلوگیری کنید. مرتب مسواک بزنید. از نخ دندان استفاده کنید. حتی زبان خود را مسواک بزنید. باکتری‌هایی که باعث بوی بد دهان می‌شوند، اغلب روی زبان تجمع می‌کنند. از دهان شویه استفاده کنید. هر شش ماه نزد دندان پزشک بروید و دندان‌های خود را چک کنید. عدم درمان دندان خراب و پوسیده یا بیماری‌های مربوط به لثه نیز باعث بوی بد دهان می‌شوند. 

ورزش کردن و فعالیت بدنی نیز باعث کاهش بوی بد در دهان می شود

ورزش کردن

شاید عجیب به نظر برسد اما ورزش کردن می‌تواند در کاهش بوی بد دهان موثر باشد. ورزش روانه می‌تواند گردش خود را افزایش دهد. در نتیجه اکسیژن‌رسانی به سلول‌ها نیز بهتر انجام می‌شود. همچنین ثابت شده است که ورزش برای حفظ سلامت میکروبیوم مفید است.

کاهش استرس

استرس می‌تواند بوی بدن شما را تغییر دهد. بوی بد دهان می‌تواند نشانه این باشد که هم سیستم ایمنی و هم میکروبیوم شما آن‌طور که باید کار نمی‌کنند. استرس مزمن می‌تواند به سیستم ایمنی بدن شما آسیب برساند و توانایی شما را برای پاسخگویی به محیط کاهش دهد. همچنین روی میکروبیوم تاثیر منفی بگذارد. در نتیجه باید از روش‌های مدیریت استرس و اضطراب استفاده کنید. روش‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد. صحبت با مشاور، یوگا، مدیتیشن، تمرینات ذهن آگاهی و… می‌توانند برای کنترل استرس موثر باشند.

خواب و استراحت صحیح مانع از ایجاد بوی بد در دهان می شود

خواب و استراحت خوب

کمبود خواب می‌تواند بر سیستم ایمنی، میکروبیوم و پاسخ استرسی شما تأثیر منفی بگذارد. اگر به بوی بد دهان مبتلا هستید، بهتر است به الگوهای خواب خود توجه کنید و سعی کنید خواب باکیفیت و کافی داشته باشید.

استفاده از اسانس‌ها

اسانس‌ها و روغن‌های معطر می‌توانند بوی بد دهان را رفع کنند. در واقع به همین دلیل است که خمیردندان‌ها بوی خوبی می‌دهند؛ زیرا ادعا می‌کنند که دارای عصاره و اسانس نعناع، توت‌فرنگی و… هستند. در این بخش چند اسانس تأثیرگذار بر بوی دهان را معرفی می‌کنیم:

استفاده از اسانس نعنا باعث کاهش بوی بد دهان می شود

اسانس نعناع فلفلی

برای رفع بوی بد دهان مقداری اسانس نعناع قرقره کنید. نعناع یک ماده ضد میکروبی قوی است که باکتری‌های مضر را از بین می‌برد و نفس را تازه می‌کند. ۱-۲ قطره از اسانس را با آب مخلوط کنید و محلول را به مدت ۳۰ ثانیه درون دهان خود بچرخانید.

اسانس علف لیمو

علف لیمو دارای خواص ضد میکروبی است و می‌تواند باکتری‌های داخلی و خارجی را مهار کند. علاوه بر این، ماده‌ای موثر در برابر عفونت‌های باکتریایی در روده بزرگ است. اگر اسانس علف لیمو ندارید، می‌توانید مقداری پوست لیمو را بجوید.

عصاره و اسانس اکالیپتوس برای کاهش بوی بد دهان بسیار موثر است.

اسانس اکالیپتوس

این اسانس برای کاهش تولید مخاط موثر است. همچنین سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند، التهاب را کاهش می‌دهد و به عنوان یک آنتی‌اکسیدان، ضد میکروب و مسکن عمل می‌کند.

اسانس میخک

روغن میخک حاوی ترکیبات ضد قارچی و ضد میکروبی است و می‌توان از آن برای از بین بردن باکتری‌هایی که باعث بوی بد دهان می‌شوند و مشکلات گوارشی را ایجاد می‌کنند، استفاده کرد.

اسانس پرتقال در کاهش بوی بد دهان بسیار موثر است.

اسانس پرتقال

اسانس پرتقال سرشار از آنتی‌اکسیدان لیمونن است و می‌توان از آن برای مبارزه با میکروب‌های ایجادکننده بوی بد دهان استفاده کرد.

روغن درخت چای

روغن درخت چای هم می‌تواند به رفع بوی بد دهان کمک کند. کافی است یک قطره روغن را در فنجان آب گرم مخلوط کنید. سپس محلول را به مدت سی ثانیه در دهان بچرخانید. این روغن را نباید قورت دهید.

ماست پروبیوتیک

پروبیوتیک ها باکتری‌های زنده‌ای هستند که برای سلامتی مفید هستند. خوردن غذاهایی که دهان را با پروبیوتیک ها می‌پوشانند، می‌تواند به کاهش سطح باکتری‌های بد در دهان کمک کند. همه ماست‌ها حاوی پروبیوتیک هستند زیرا این باکتری‌ها برای تبدیل شیر به ماست ضروری هستند. با این حال، ماست پروبیوتیک دارای سطوح بالاتری از این باکتری‌های مفید است.

مصرف کفیر

کفیر نوعی نوشیدنی تخمیر شده شیر است که شبیه ماست پروبیوتیک عمل می‌کند، با این تفاوت که باکتری‌های پروبیوتیک بیشتری دارد. نوشیدن کفیر می‌تواند باعث کاهش سطح باکتری‌های مضر در دهان شود.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

کلام آخر

در این مقاله به بررسی دلایل ایجاد بوی بد دهان، انواع آن، نحوه تشخیص آن و انواع درمان این مشکل پرداختیم. علت اصلی بوی بد دهان عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. مسواک نزدن، عدم استفاده از نخ دندان، عدم ترمیم دندان خراب و امثال این موارد می‌توانند موجب بوی بد دهان شوند. دلایل دیگری هم برای ایجاد بوی بد وجود دارد. انواع بیماری‌ها، داروها، رژیم غذایی و… نیز می‌توانند موجب بروز این مشکل شوند. پیدا کردن علت بوی بد بسیار مهم است زیرا ممکن است علت آن بیماری یا مشکلی در بدن باشد که با تشخیص از این راه می‌توان درمان آن را پیدا و پیگیری کرد. تا علت هم مشخص نشود، نمی‌توان بوی بد را درمان کرد. آیا شما یا اطرافیانتان با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنید؟ شما از چه راهی برای درمان آن استفاده می‌کنید؟ لطفا نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.