اگر اخیراً دندانپزشک یا پریودنتیست به شما گفته است که به پیوند لثه نیاز دارید، لازم نیست وحشت کنید. جراحی لثه شاید ترسناک به نظر برسد اما در حقیقت اینطور نیست. اگر تحلیل لثه بر سلامت یا ظاهر شما تأثیر بگذارد، ممکن است روشی به نام پیوند لثه توصیه شود. جراحی پیوند لثه یک روش دندانپزشکی برای درمان نازک شدن لثه یا تحلیل لثه است. پیوند لثه، ریشه‌های دندان‌های در معرض دید را می‌پوشاند و به خط لثه شما حجم می‌دهد و سلامت کلی دهان را بهبود می‌بخشد.

پیوند لثه شامل قرار دادن مقدار کمی از بافت جدید در ناحیه‌ای است که در حال حاضر بافت لثه کمی وجود دارد یا اصلاً وجود ندارد. فرآیند بازیابی طبیعی بدن شما پس از تکمیل عمل پیوند انجام می‌شود. در طول این مدت، رگ‌های خونی جدید در پیوند رشد می‌کنند و به ادغام آن با بافت اطراف کمک می‌نمایند. یک پیوند لثه موفق می‌تواند مشکلاتی مانند حساسیت دندان و تحلیل بیشتر لثه را کاهش دهد یا از بین ببرد و همچنین زیبایی لبخند شما را بهبود بخشد. پیوند لثه میزان موفقیت خوبی دارد و می‌تواند خطر ابتلا به بیماری شدید لثه را کاهش دهد.

کلینیک تخصصی دندانپزشکی

برای دریافت مشاوره رایگان و تخصصی شماره خود را وارد نمایید

چه زمانی به پیوند لثه نیاز داریم؟ دلایل پیوند لثه چیست؟

جراحی پیوند لثه به طور کلی برای کنترل تحلیل و پسرفت لثه و رفع عوارض ناشی از عقب رفتگی لثه توصیه می‌شود. با اینحال کاربردهای دیگری نیز دارد. 

اصلاح لبخند

لبخند شما یکی از اولین چیزهایی است که مردم به آن توجه می کنند و اگر لثه‌هایی دارید که باعث نمایان شدن ریشه دندان شما می‌شود، ممکن است خجالت زده شوید و موقع خندیدن یا صحبت کردن احساس راحتی نکنید. پیوند لثه می‌تواند زیبایی لبخند و اعتماد بنفس در هنگام صحبت کردن و خندیدن را به شما بازگرداند.

بیماری لثه

بیماری لثه بسیار شایع است. این بیماری ناشی از عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است که منجر به تجمع پلاک می‌شود و در صورت عدم درمان می‌تواند عواقب جدی برای سلامت دهان و دندان شما داشته باشد. پیوند لثه می‌تواند با ترمیم نواحی از بافت لثه که عفونی یا ملتهب شده‌اند، برای درمان بیماری لثه به کار رود.

حساسیت ریشه

با عقب نشینی لثه‌ها و نمایان شدن ریشه‌های دندان ممکن است درد و ناراحتی ناشی از حساسیت ریشه را تجربه کنید. دندان‌های شما ممکن است ناگهان نسبت به غذاها و نوشیدنی‌های گرم، سرد یا شیرین حساس شوند و این احساسات جدید و ناراحت ‌کننده می‌توانند غیرقابل تحمل شوند. پیوند لثه می‌تواند لثه های شما را بپوشاند و حساسیت ریشه را از بین ببرد تا بتوانید مانند معمول غذا بخورید و بنوشید.

از دست دادن استخوان نگهدارنده

اگر لثه‌ها بدون درمان به عقب نشینی ادامه دهند، ممکن است در معرض خطر از دست دادن استخوانی قرار بگیرید که ریشه دندان را در دهان نگه می‌دارد. از دست دادن ساختار استخوانی خطرناک است زیرا می‌تواند به از دست دادن دندان منجر شود.

پوسیدگی دندان

هر چه ریشه دندان‌های شما بیشتر آشکار شوند، بیشتر مستعد پوسیدگی خواهند بود. پیوند لثه می‌تواند از دندان‌های شما در برابر پوسیدگی محافظت کند، به این معنی که احتمال حفظ دندان‌هایتان برای تمام عمر بیشتر است.

ریسک پسرفت لثه در آینده

اگر علائم اولیه پسرفت لثه را دارید، ممکن است بخواهید پیوند لثه را هم اکنون انجام دهید تا از عوارض این بیماری در آینده جلوگیری کنید. علاوه بر این، اگر سابقه پسرفت لثه در خانواده شما وجود دارد و متوجه علائم اولیه آن شده‌اید، ممکن است برای شما پیوند لثه مناسب باشد.

جراحی پیوند لثه

انواع جراحی پیوند لثه: روش‌های مختلف جراحی پیوند لثه

۴ نوع اصلی جراحی پیوند لثه وجود دارد که در ادامه به شرح آنها می‌پردازیم.

  • پیوند بافت همبند (Connective-tissue grafts ) : این جراحی پیوند لثه، رایج‌ترین نوع مورد استفاده برای درمان تحلیل لثه است. برای انجام این روش، دندانپزشک یک تکه کوچک از بافت را از زیر پوست سقف دهان شما برمی‌دارد و آن را به بافت لثه اطراف ریشه دندان در معرض دید متصل می‌کند. پس از قرار دادن پیوند، پوست سقف دهان با بخیه بسته می‌شود.
  • پیوند لثه آزاد: این روش پیوند لثه بسیار شبیه پیوند بافت همبند است. با این حال، پیوند لثه آزاد از مقدار کمی بافت مستقیماً از سقف دهان استفاده می‌کند، نه از زیر فلپ پوست در سقف دهان. هنگامی که بافت برداشته شد، به ناحیه لثه تحت درمان متصل می‌شود. بیمارانی که به طور طبیعی لثه‌های نازکی دارند، اغلب بهترین کاندید برای این نوع روش پیوند لثه هستند زیرا می‌تواند نازکی لثه را به خوبی رفع نماید.
  • پیوند جانبی (lateral graft یا : (pedicle graft برای انجام این نوع جراحی پیوند لثه، دندانپزشک بافت مورد نیاز را از لثه سالم اطراف یا نزدیک ناحیه دندانی تحت درمان برمی‌دارد. فقط بخش کمی از لثه سالم (بافت پیوند) بریده می‌شود، به طوریکه یک لبه آن همچنان چسبیده باشد. سپس با توجه به اینکه دندان محل درمان در فک بالا یا پایین قرار گرفته باشد، لثه بالا یا پایین کشیده می‌شود تا روی ریشه در معرض دید را بپوشاند. و در پایان کار، انتهای لثه بخیه زده می‌شود. فقط بیمارانی که بافت لثه سالمی در نزدیکی دندان آسیب دیده دارند، واجد شرایط این نوع پیوند لثه هستند.
  • آلوگرافت (Allograft) :این نوع جراحی پیوند لثه از بافت انسانی اهدایی که در آزمایشگاه آماده سازی شده است، به عنوان ماده پیوند استفاده می‌کند. در این روش پیوند نیازی به برداشت بافت از بیمار نیست و ایمنی و اثربخشی این ماده پیوند در درمان مشکلات بافت نرم دهان ثابت شده است. با اینحال این روش پیوند لثه، هزینه بالایی دارد.

مرسوم‌ترین روش جراحی پیوند لثه کدام است؟

پیوند بافت همبند (Connective-tissue grafts)، رایج‌ترین روشی است که برای جراحی پیوند لثه به کار می‌رود. در این روش، برش کوچکی در پوست سقف دهان ایجاد می‌شود و مقدار کمی از بافت زیر آن که «اپیتلیال» نام دارد، برداشته می‌شود. پس از برداشتن بافت پیوند از سقف دهان، آن ناحیه بخیه زده می‌شود.

فرآیند و مراحل جراحی پیوند لثه

در ادامه توضیحاتی در مورد نکات جراحی پیوند لثه و شرایط آن ارئه می‌دهیم:

شرایط و آمادگی‌های قبل از پیوند لثه

دندانپزشک، دهان شما را معاینه می‌کند و برای تعیین اینکه آیا کاندید مناسبی برای جراحی پیوند لثه هستید یا خیر، رادیوگرافی می‌گیرد. سپس با توجه به شرایط لثه‌هایتان روش مناسب جراحی پیوند لثه را انتخاب خواهد کرد. دستورالعمل‌های خاصی در مورد نحوه آماده شدن برای جراحی به شما داده می‌شود که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • در صورت ابتلا به هرگونه مشکل پزشکی و بیماری‌ زمینه‌ای، دندانپزشک خود را مطلع کنید. 
  • حداقل یک هفته قبل از جراحی پیوند لثه، مصرف تمام دخانیات را قطع کنید.
  • ۳ تا ۵ روز قبل از عمل از مصرف داروها و مکمل‌هایی که می‌توانند خونریزی را افزایش دهند (مانند آسپرین، ایبوپروفن، ویتامین E) خودداری کنید.
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید و در روزهای منتهی به جراحی، مایعات کافی مصرف کنید تا هیدراته بمانید.
  • ترتیبی دهید که یک نفر، شما را بعد از عمل به خانه برساند.
  • قبل از جراحی پیوند لثه از انجام فعالیت‌های بدنی سنگین اجتناب کنید زیرا آنها می‌توانند فشار خون، ضربان قلب و کل سیستم بدن شما را تحت تأثیر قرار دهند.
  • قبل از رفتن به مطب دندانپزشکی، به خوبی مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و در صورت امکان از دهانشویه استفاده کنید.
تحلیل رفتن بافت لثه می تواند باعث لق شدن دندان ها شود.

مراحل پیوند لثه

پریودنتیست در طول جراحی پیوند لثه، مراحل زیر را دنبال می‌کند:

  • به شما بی حسی موضعی می‌دهد: این کار دندان‌ها و لثه‌های شما را در آن ناحیه بی حس می‌کند. بسیاری از پریودنتیست‌ها، گزینه‌های آرامبخشی را نیز برای راحتی شما ارائه می‌دهند، از جمله اکسید نیتروژن، آرامبخش خوراکی و آرامبخش داخل وریدی. در جلسه مشاوره قبل از جراحی حتما در این مورد سوال کنید.
  • محل جراحی را آماده می‌کند: هنگامی که بی حس شدید، پریودنتیست یک برش و سپس یک فلپ کوچک در لثه‌های شما ایجاد می کند. او همچنین ریشه دندان‌های شما را به طور کامل تمیز می‌کند.
  • بافت پیوندی را برمی‌دارد: در مرحله بعد با توجه به نوع جراحی مورد نظر، جراح مقداری بافت را از زیر پوست سقف دهان، خود سقف دهان یا لثه‌های سالم اطراف محل جراحی برمی‌دارد (اگر جراح شما تصمیم به استفاده از بافت اهدایی داشته باشد، از این مرحله صرف نظر می‌کند.)
  • بافت پیوندی را قرار می‌دهد: جراح در مرحله بعد، بافت پیوند لثه را روی ریشه دندان‌های در معرض دید شما (محل پسرفت لثه) قرار می‌دهد.
  • بخیه می‌زند: در نهایت، جراح بافت لثه شما را تغییر مکان داده و آن را در جای خود بخیه می‌زند. پریودنتیست ممکن است از بخیه‌هایی استفاده کند که خود به خود می‌افتند یا ممکن است لازم باشد در ویزیت بعدی شما بخیه‌ها را بکشد.

مراقبت و نکات بعد از پیوند لثه

بعد از جراحی پیوند لثه لازم است به نکات مراقبتی زیر توجه کنید:

  • اگر برای عمل خود آرامبخش دریافت کرده‌اید، لازم است یک نفر شما را تا خانه همراهی کند.
  • تا چند روز پس از عمل از آسپرین و سایر داروها و مکمل‌های رقیق کننده خون استفاده نکنید زیرا ریسک خونریزی را افزایش می‌دهند.
  • دهان خود را با دهانشویه مخصوص بشویید تا به کنترل پلاک در طول فرآیند بهبودی کمک کند.
  • اگر بافت پیوندی از کام شما برداشته شده باشد، یک محافظ یا استنت به شما داده خواهد شد تا در دوره نقاهت به محافظت از کام کمک کند. در ۴ روز اول به طور کامل از استنت استفاده کنید و فقط روزی یکبار آن را برای آبکشی بیرون بیاورید. پس از ۴ روز می‌توانید فقط در هنگام غذا خوردن استنت را بپوشید.
  • پس از جراحی پیوند لثه احتمالا در جای عمل خود گاز و پانسمان خواهید داشت. بسته به نوع عمل ممکن است بتوانید گاز را پس از ۱ تا ۲ ساعت بردارید. همچنین ممکن است پانسمان در چند روز اول به خودی خود بیفتد یا جراح در ویزیت بعدی آن را بردارد.
  • حداقل تا یک هفته پس از جراحی پیوند لثه، یک رژیم غذایی نرم و خنک شامل تخم مرغ، پاستا، ژله، ماست، پنیر، سبزیجات پخته و بستنی داشته باشید.
  • در ۲۴ ساعت اول پس از جراحی پیوند لثه از شستشوی دهان خودداری کنید.
  • تا زمانی که جراح به شما اجازه نداده است، ناحیه تحت درمان را مسواک نزنید و نخ دندان نکشید.
  • برای نگاه کردن به پیوند لثه، لب‌های خود را به سمت پایین یا بالا نکشید زیرا این کار ممکن است به حرکت کردن پیوند لثه منجر شود.
  • تا پایان دوره نقاهت از دخانیات استفاده نکنید.
  • داروهای آنتی بیوتیک تجویز شده را به موقع و به طور کامل مصرف کنید.
  • ار انجام فعالیت‌های بدنی شدید و سنگین اجتناب کنید.
  • استراحت کافی داشته باشید.

آیا پیوند لثه درد دارد؟ از چه زمانی درد شروع می‌شود و به چه میزان است؟

 شما در طول جراحی پیوند لثه بی حس خواهید شد بنابراین در طول عمل چیزی احساس نخواهید کرد. درد شما پس از رفع بی حسی آغاز می‌شود.

میزان درد شما پس از جراحی به نوع پیوند لثه انجام شده، بستگی دارد. اگر هیچ بافتی از کام )سقف دهان) برداشته نشود، باید ناراحتی کمی داشته باشید. با این حال اگر بافت از کام شما برداشته شود، ممکن است تا چند روز پس از عمل اذیت شوید. زخم روی سقف دهان، مانند سوختگی ناشی از غذای داغ توصیف شده است اما خبر خوب این است که این درد به سرعت بهبود می‌یابد. داروهای ضد التهابی بدون نسخه یا داروهای مسکن نسخه‌ای می‌توانند به شما کمک کنند تا در روزهای بعد از جراحی بیشتر احساس راحتی کنید.

مزایا و معایب جراحی پیوند لثه

وقتی نوبت به تصمیم گیری در مورد انجام یا عدم انجام جراحی پیوند لثه می‌رسد، مواردی وجود دارد که بهتر است مدنظر قرار دهید. در اینجا برخی از مزایا و معایب جراحی پیوند لثه آورده شده است:

مزایا:

  • جراحی پیوند لثه می‌تواند با پوشاندن ریشه‌های دندان در معرض دید به بهبود ظاهر لبخند شما کمک کند.
  • جراحی پیوند لثه همچنین می‌تواند با ایجاد یک مانع بین دندان‌ها و بافت لثه در محافظت از دندان‌های شما در برابر آسیب بیشتر موثر باشد.
  • جراحی پیوند لثه همچنین می‌تواند با کاهش ریسک بیماری پریودنتال به بهبود سلامت دهان شما کمک کند.

معایب:

  • جراحی پیوند لثه یک روش جراحی است، بنابراین همیشه خطر عوارضی مانند عفونت وجود دارد.
  • جراحی پیوند لثه می‌تواند پرهزینه باشد و بیمه شما ممکن است تمام هزینه‌های آن را پوشش ندهد.
  • جراحی پیوند لثه می‌تواند دردناک باشد و ممکن است بعد از عمل نیاز به مصرف داروهای مسکن داشته باشید.
تحلیل لثه


تحلیل لثه، باعث از دست دادن زیبایی دهان و دندان ها میشود.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

مشکلات و عوارض پیوند لثه

بروز عوارض بعد از جراحی پیوند لثه چندان معمول نیست اما ممکن است رخ دهد. عوارض احتمالی عبارتند از:

  • عفونت
  • خونریزی بیش از حد.
  • رد پیوند لثه (شکست)

در صورت مشاهده علائم غیرعادی زیر بعد از جراحی  به پزشک مراجعه کنید:

  • خونریزی شدیدی که علی رغم اعمال فشار به مدت ۲۰ دقیقه متوقف نمی‌شود.
  • درد، تورم و کبودی بیشتر از آنچه که دندانپزشک شما گفته است.

اگر متوجه خونریزی بیش از حد، چرک یا هر گونه علائم غیرطبیعی دیگر شدید، فوراً با جراح خود تماس بگیرید.

عدم موفقیت پیوند لثه و نشانه‌های آن

در موارد معدود ممکن است پیوند لثه موفقیت آمیز نباشد. عدم موفقیت پیوند لثه می‌تواند به خاطر بی تجربگی جراح یا عدم رعایت دستورالعمل‌های مراقبتی پس از عمل توسط بیمار باشد.

اگر پیوند لثه شما موفق نباشد، احتمالاً متوجه یک تکه بزرگ از بافت سفید خواهید شد که از دندان شما جدا شده است. بی رنگ بودن این بافت بدین معناست که پیوند لثه، جریان خون را از دست داده و در حال مرگ است. اگر متوجه این موضوع شدید یا نگرانی‌های دیگری مانند چرک در محل جراحی یا تب بالای ۳۸٫۵ درجه سانتیگراد دارید، فوراً با جراح خود تماس بگیرید.

سوالات متداول

در زیز به چند مورد از سوالات پرتکرار مراجعین درباره جراحی پیوند لثه پاسخ می‌دهیم.

۱. جراحی پیوند لثه چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمان جراحی به این مسئله بستگی دارد که چند دندان دچار تحلیل لثه شده باشند. اگر فقط به یک پیوند لثه نیاز دارید، معمولاً حدود یک ساعت طول می‌کشد. اگر به چندین پیوند در نواحی مختلف دهان خود نیاز داشته باشید، مدت زمان جراحی با توجه به تعداد پیوند افزایش خواهد یافت.

۲. آیا پیوند لثه یک جراحی مرسوم و رایج است؟

بله. پیوند لثه یکی از رایج‌ترین عمل‌های پریودنتال است که در ایران و اکثر کشورهای پیشرفته انجام می‌شود.

۳. چه مدت طول می کشد تا بافت پیوند شده بهبود یابد؟

معمولاً حدود ۲ تا ۴ هفته طول می‌کشد تا بافت پیوند شده بهبود یابد.

۴. آیا پیوند لثه دائمی است؟

پیوند لثه در درمان تحلیل لثه و جلوگیری از آسیب‌های آتی موثر است. اما این روش تضمین نمی‌کند که مشکلات جدید لثه در آینده ایجاد نشود. با این وجود، مراقبت‌های دقیق دهان و دندان در منزل و معاینات منظم دندانپزشکی به شما کمک می‌کند از آسیب‌های جدی که نیاز به جراحی دیگری دارند جلوگیری کنید.

کلینیک تخصصی دندانپزشکی

برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا تماس بگیرید

سخن پایانی

اگر لثه‌ها از روی دندان‌هایتان عقب نشینی کرده و ریشه دندان‌ها نمایان شده باشند، دندانپزشک شما احتمالا پیوند لثه را توصیه می‌کند. این جراحی برای کمک به جلوگیری از ادامه پسرفت لثه و جلوگیری از از دست دادن استخوان یا کل دندان طراحی شده است. جراحی پیوند لثه شامل برداشتن تکه‌ای از بافت لثه و استفاده از آن برای پوشاندن ریشه دندان‌های در معرض دید است. بافت پیوندی می‌تواند از سقف دهان یا از اطراف ناحیه تحت درمان برداشته شود یا از نوع بافت اهدایی باشد. در هر صورت، پیوند لثه یک جراحی رایج و متداول است و دوره نقاهتی حدود ۲ هفته خواهد داشت.