افرادی که ایمپلنت دندان انجام داده اند، برخی اوقات از درد دندان، خونریزی لثه، لق شده دندان کاشته شده و غیره رنج برده اند! به همین دلیل علم دندانپزشکی تمام عوارض ایمپلنت دندان که ممکن است در هر شرایطی ایجاد شود را کشف کرده است. خبر خوب این است که برای جلوگیری از وقوع این عوارض ایمپلنت و درمان آنها، پیشنهادات بسیار کاربردی ارائه داده اند.

البته ۵۰% عوارض ایمپلنت ممکن است خطای دندانپزشکی و استفاده از برند های نا مناسب ایمپلنت باشد، ۵۰% دیگر آن به مراقبت ها و استفاده فرد مراجعه کننده بستگی دارد. در ادامه تمام عوارض ایمپلنت دندان و راه های پیشگیری و درمان آن را به صورت کامل معرفی خواهیم کرد.

کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

جدول عوارض ایمپلنت به تفکیک دوره عوارض

مانند هر جراحی دیگری، جراحی ایمپلنت دندان نیز خطراتی برای سلامتی دارد. با این حال، عوارض جانبی ایمپلنت دندان اغلب نادر هستند و حتی زمانی که رخ می دهند معمولا جزئی هستند و به راحتی درمان می شوند. در جدول زیر با عوارض ایمپلنت به تفکیک دوره عوارض و نوع آن ها آشنا می شویم:

عوارض کوتاه مدت ایمپلنت دندانعوارض بلند مدت ایمپلنت دندانعوارض نادر ایمپلنت دندان
عفونتافزایش تورم آسیب عصبی
خونریزیمشکلات جویدنمشکلات سینوسی
دردتحلیل لثهدرد، حساسیت، یا تورم در اطراف گونه ها، چشم ها یا پیشانی
کبودیحرکت ایمپلنتکاهش حس بویایی
ورم لثه و صورتلق شدن ایمپلنتبوی بد دهان
بی حسی مداوم در اطراف ایمپلنتناراحتی و درد شدیدپری ایمپلنتایتیس
گزگز، یا سوزش در لثه و پوستلق شدن دندان های کناریآلرژی به تیتانیوم
جدول عوارض ایمپلنت به تفکیک دوره عوارض

«ایمپلنت» دندان چیست؟

ایمپلنت دندان (Dental implants) از روش های درمانی در دندانپزشکی جهت جایگزین و پر کردن جای خالی دندان می باشد (به صورت عامیانه به روش دندانهای پیچ و مهره ای معروف است). اساس ایمپلنت دندان مدرن، پروسه ای بیولوژیک با نام ادغام استخوانی (استئواینتگریشن) است. به علاوه در آن موادی مانند تیتانیوم ارتباطی محکم با استخوان ایجاد میکنند.

در ابتدای امر ایمپلنت ثابت میشود، سپس ادغام استخوانی قابل انجام شده و نهایتا یک پروتز دندانی اضافه می­شود. مدت زمان بهبود برای ادغام استخوان پیش از اتصال پروتز دندان به ایمپلنت یا عامل مجاوری که برای نگهداری پروتز دندان استفاده شده، متغیر می باشد. آیا ایمپلنت دندان عوارض دارد؟ چگونه باید از بروز عوارض ایمپلنت پیشگیری کنیم؟

بیشتر بدانید: ویژگی های بهترین کلینیک دندانپزشکی در تهران

عوارض ایمپلنت دندان

آیا ایمپلنت عوارضی به همراه دارد؟ این سوالی است که بسیاری از افراد قبل از انجام ایمپلنت در ذهن خود دارند، همه ما می دانیم هیچ روشی بدون عوارض نیست و ممکن است این روش کاشت دندان هم مانند روش‌های دیگر دارای عوارض جانبی باشد. در این مطلب می‌خواهیم به طور مفصل و کامل به عوارض ایمپلنت دندان بپردازیم.

بیشتر بدانید: ایملپنت دندان جلو

البته در نظر داشته باشید که عوارض ایمپلنت معمولا موقتی است و به همین دلیل ایمپلنت دندان، یکی از روش‌های محبوب برای جایگزین کردن دندان در میان افراد است. اگر قصد انجام ایمپلنت دارید، لازم نیست به دلیل وجود این عوارض منصرف شوید. به علاوه این که اگر متخصص دندانپزشک شما از تجربه کافی برخوردار باشد؛ قطعا این عوارض از بین می روند و یا به حداقل خود می رسند، پس نگران نباشید.

خونریزی لثه از عوارض ایمپلنت دندان
برخی اوقات هنگام جراحی، خونریزی لثه اتفاق میفتد

عوارض ایمپلنت دندان بعد از جراحی

۱- خونریزی

برای کاشت پایه ایمپلنت درون استخوان فک، نیاز به برش و ایجاد حفره در لثه و استخوان است. پس طبیعی است که تا چند روز بعد از جراحی ایمپلنت دندان، خونریزی در ناحیه ی ایمپلنت به میزان خفیف دیده شود. این خونریزی تا زمانی که لثه در حال ترمیم خود است ممکن است ادامه یابد. اگر این مقدار زیاد از حد نباشد، جای نگرانی نیست.

۲- درد

طبیعی است که پروسه ی جراحی و کاشت پایه ایمپلنت همراه با درد خواهد بود. چون در اکثر موارد لازم است که حفره ی برای جایگیری پایه در استخوان ایجاد شود پس احساس درد تا چند روز نرمال است.

۳- کبودی

این موضوع برای روزهای ابتدایی بعد از عمل جراحی است ، و این موضوع کاملا طبیعی است و جای نگرانی ندارد و بعد از مدت کوتاهی بعد از جراحی از بین خواهد رفت.

۴- ورم لثه و صورت

ورم و خارش لثه بعد از ایمپلنت هم بعد از مدت کوتاهی مثلا یک یا دو روز بعد از عمل جراحی بسیار کاهش میابد و دیگر از اثری از آن برجای نمی‌ماند. اما اگر نیاز دارید تا سریع‌تر از این تورم ها خلاص شوید می‌توانید از کمپرس آب بخ روی صورت خود استفاده نمایید. توجه کنید که مستقیما نباید روی دندان قرار گیرد.

مطالب مرتبط:
لیفت لثه چیست؟

۵- ایجاد حساسیت(آلرژی)

موادی که در ساخت ایمپلنت بکار برده شده مانند؛ تیتانیوم و دیگر فلزات ممکن است ایجاد حساسیت در فرد نماید. این حساسیت به صورت خارش و سوزن سوزن شدن، از بین رفتن حس چشایی، تحلیل لثه ها و یا تب ایجاد شود. در این صورت بهتر است پزشک خود را سریعا در جریان قرار دهید تا بهترین درمان با موادی که برای شما آلرژی زا نباشد را انجام دهد.

عوارض ایمپلنت در کوتاه مدت

گزینه های درمان ترمیمی زیادی برای دندان های از دست رفته وجود دارد و ایمپلنت های دندانی به عنوان مطمئن ترین و بادوام ترین گزینه درمانی امروزه طرفداران خاص خودشان را دارند. این روش ترمیمی و البته زیبایی به بیماران این امکان را می‌ دهند تا بیماران از لبخندی زیبا و ظاهر و عملکرد درست مانند دندان‌های طبیعی لذت ببرند. در حالی که مزایای ایمپلنت دندان متعدد است، روند درمان شامل یک جراحی جدی دهان می شود که مثل هر جراحی دیگری همراه با خطرات و عوارضی است. به همین علت در ادامه در مورد عوارض جانبی احتمالی و کوتاه مدت ایمپلنت دندان صحبت می کنیم تا بیمارانی که قصد انجام این درمان دندانپزشکی را دارند، بدانند قبل از شروع درمان چه انتظاری باید داشته باشند:

عفونت

عفونت همان هجوم و رشد میکروب ها در بدن است. میکروب ها ممکن است باکتری ها، ویروس ها، مخمرها، قارچ ها یا سایر میکروارگانیسم ها باشند و می توانند در هر نقطه از بدن شروع به کار کرده و به سرعت در سراسر بدن گسترش یابند. اگر دندانپزشک شما قبل از گذاشتن ایمپلنت دندان، ناحیه را به طور کامل تمیز نکند، باکتری ها ممکن است حمله کرده و باعث عفونت شوند. بنابراین اکثر دندانپزشکان قبل از جراحی، آنتی بیوتیک تجویز می کنند تا به از بین بردن باکتری های موجود در ناحیه کمک کنند. پس از کاشت ایمپلنت ها باید به مدت ۳ تا ۶ ماه آنها را به حال خود رها کرد تا به خوبی بهبود یابند. بیشتر مسائل مربوط به عفونت ها و بهبودی ضعیف ناشی از عدم پیروی بیماران از دستورالعمل های مناسب پس از ایمپلنت دندان است. در موارد نادر، عفونت بیش از یک ماه پس از جراحی ایجاد می شود و در بیشتر موارد، یک مشکل زمینه‌ای که قبل از انجام عمل شناسایی نشده بود، باعث عفونت می شود. بنابراین اگر لثه های شما ملتهب، قرمز یا دردناک شد، باید فورا با دندانپزشک خود مشورت کنید. درمان عفونت در اسرع وقت می تواند به محافظت از ایمپلنت، لثه و دندان های اطراف شما کمک کند.

علائم عفونت ایمپلنت

  • طعم بد یا بوی بد دهان که از بین نمی رود.
  • چرک یا خونریزی لثه یا ناحیه ایمپلنت شده.
  • درد یا تب.
  • مشکل در جویدن.
  • لثه های متورم یا قرمز.
  • ایمپلنت شل

آنتی بیوتیک برای عفونت ایمپلنت

بدون شک دندانپزشک برای درمان عفونت تهاجمی، داروهای خاصی مانند مسکن ها و آنتی بیوتیک ها را تجویز می کند. استفاده از آنتی بیوتیک های سیستماتیک کمکی مثل آموکسی سیلین و مترونیدازول، بسیار مفید است. ترکیب آموکسی سیلین و مترونیدازول پتانسیل کاهش طیف وسیعی از باکتری های دهانی را دارد که معمولاً با پری ایمپلنت نیز مرتبط هستند. این آنتی بیوتیک ها معمولاً قبل و بعد از جراحی ایمپلنت تجویز می شوند.

درمان خانگی عفونت ایمپلنت

برای درمان عفونت ناشی از ایمپلنت معمولاً دارو ها و آنتی بیوتیک تجویز می شود اما اگر به دنبال درمان های خانگی عفونت ایمپلنت هستید، موارد زیر می تواند به شما کمک کند:

  • بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید. هر روز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. برای کاهش باکتری های مضر از دهانشویه های ضد باکتری استفاده کنید.
  • از تنباکو و دخانیات خودداری کنید. سیگار کشیدن مانع از بهبودی کامل زخم دهان و دندان شما می شود و می تواند موفقیت طولانی مدت ایمپلنت های دندانی را به خطر بیندازد.
  • می توانید برای شست و شوی دهان و دندان خود محلول آب نمک استفاده کنید. کافی است در طول روز هر چند ساعت یک بار و حتی المقدور بعد از هر وعده غذایی مقداری آب نمک در دهان خود بچرخانید.    

جلوگیری از عفونت ایمپلنت

اقدامات ساده می تواند خطر عوارض جانبی و مدت زمانی که آنها را تجربه می کنید را کاهش دهد. برای جلوگیری از عفونت ایمپلنت نیز معمولاً دندانپزشک دستورالعمل های دقیق بهبودی را به شما ارائه می دهد که باید به دقت دنبال شوند. به علاوه بیماران باید آنتی بیوتیک ها و سایر اشکال داروهای تجویز شده را به طور منظم قبل از انجام ایمپلنت خود مصرف کنند.

علت عفونت ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان نیز مانند هر جراحی دیگری به دلیل وجود برش و زخم برای انجام آن مستعد ایجاد عفونت است. اما عوامل دیگری نیز در ایجاد این عارضه جانبی دخیل هستند، مثل عدم رعایت شرایط استریلی که در آن جراحی ایمپلنت دندان انجام می شود، عدم دقت دندانپزشک در بستن بخیه ها و از همه مهم تر رعایت نکردن مراقبت های بعد از عمل از سوی بیمار. بیماران با رعایت نکردن دستورالعمل هایی مثل رعایت بهداشت دهان و دندان، استعمال سیگار، آلوده کردن محل پانسمان زخم به هر علت و مصرف نکردن آنتی بیوتیک های تجویزی سهم بزرگی در ایجاد و بروز عفونت پس از ایمپلنت دارند.

خونریزی

خونریزی پس از درمان ایمپلنت دندان نگرانی بزرگی نیست، اما بیماران ممکن است متوجه کمی خونریزی یا ترشح در محل کاشت شوند و این موضوع بسیار طبیعی است. این عارضه جانبی معمولاً حداقلی است و نباید بیش از یک یا دو روز طول بکشد. دکتر دندانپزشک شما بعد از ایمپلنت، هر برش را با دقت بخیه می ‌زند و پانسمان و گاز را روی محل درمان قرار خواهد داد. این مرحله باعث لخته شدن و بهبودی زخم شما می شود.

اما بیماران ممکن است بعد از جراحی متوجه کمی خونریزی یا ترشح در محل کاشت شوند. بیماران برای کنترل خونریزی می توانند به آرامی روی زخم خود را دوباره پانسمان کنند و اگر خونریزی ادامه داشت، روی محل زخم و پانسمان را محکم فشار دهند و این کار را حدود ۱۵ دقیقه اعمال کنند. اگر خونریزی همچنان ادامه داشت، می توانند یک چای کیسه ای مرطوب شده را روی ناحیه قرار دهند، چرا که چای به طور طبیعی حاوی اسید تانیک است که می تواند به کاهش خونریزی کمک کند.

درد

بیهوشی برای راحت نگه داشتن بیماران در طول درمان ایمپلنت دندان استفاده می شود، اما مانند هر جراحی دیگری، با از بین رفتن اثرات بیهوشی، ناراحتی و درد دوباره به سراغ بیمار می آید. در حالی که اکثر بیماران با درد قابل توجهی دست و پنجه نرم نمی کنند، درجه ای از ناراحتی طبیعی است. بیماران به احتمال زیاد در محل درمان حساس هستند، اما ممکن است کل دهان و همچنین گونه ها در سمت درمان احساس درد کنند.

ناراحتی و درد ناشی از درمان ایمپلنت دندان معمولاً فقط چند روز طول می کشد. برای به حداقل رساندن درد، بیماران می توانند طبق دستور از داروهای مسکن بدون نسخه استفاده کنند. اگر درد قابل توجه باشد، بیماران می توانند با پزشک در مورد داروهای مسکن با نسخه صحبت کنند، اما در بیشتر موارد این امر ضروری نیست. کیسه های یخ نیز می توانند در بی حس کردن ناحیه برای بهبود راحتی مفید باشند. در نهایت، مهم است که بیماران به دستورالعمل‌های مراقبت پس از جراحی، از جمله محدودیت‌ های غذایی، برای ارتقای آسایش و بهبودی و اجتناب از عوارض درمانی پایبند باشند.

کبودی

کبودی یکی دیگر از عوارض جانبی احتمالی درمان ایمپلنت دندان است و معمولاً برای همه بیماران اتفاق نمی افتد. اما اگر کبودی ایجاد شود، جای نگرانی نیست. برخی از بیماران متوجه کبودی خفیف در گونه ها یا آن سمتی از صورت که در آن ایمپلنت ها قرار داده شده است، می شوند. این کبودی در روزهای بعد از درمان به تدریج کاهش می یابد و باید ظرف چند روز محو شود.  اگرچه ممکن است غیر جذاب به نظر برسد، اما کبودی دلیلی برای هشدار یا نشان دهنده یک ایمپلنت ناموفق نیست. در واقع هر زمان که رگ‌های خونی شکسته یا بریده می ‌شوند، مقدار کمی از خون آزاد شده زیر پوست تیره می ‌شود و همانطور که بدن شما خون را دوباره جذب می کند، ظاهر پوست شما به حالت عادی باز می گردد.

ورم لثه و صورت

التهاب یا تورم شایع ترین عارضه جانبی جراحی است و این در مورد جراحی ایمپلنت دندان نیز صدق می کند. تورم پس از جراحی رخ می دهد زیرا بدن خون اضافی را به محل جراحی می فرستد. خون حامل اکسیژن و مواد مغذی است که کلید درمان هستند. این التهاب به احتمال زیاد بر لثه های اطراف محل ایمپلنت تأثیر می گذارد، اما تورم ممکن است در گونه ها و صورت نیز قابل توجه باشد. این تورم به مرور زمان از بین می‌رود، ممکن است مقداری التهاب برای یک یا دو هفته باقی بماند. بیماران می‌توانند از کیسه‌های یخ و کمپرس سرد برای کمک به روند بهبودی استفاده کنند.کمپرس یخ را حدود ۲۰ دقیقه روی فک خارجی قرار دهید و سپس بردارید. این روند را هر چند وقت یک بار که لازم است در چند روز اول بعد از کاشت ایمپلنت تکرار کنید.

بی حسی مداوم در اطراف ایمپلنت

گاهی اوقات، جراح دندان ممکن است به طور ناخواسته ایمپلنت دندانی را خیلی نزدیک به عصب قرار دهد. این خطا در ایمپلنت می تواند باعث بی حسی، سوزن سوزن شدن یا درد شود.

عوارض ایمپلنت دندان در بلند مدت
عدم رعایت بهداشت دهان، در بلند مدت باعث بروز عوارض ایمپلنت می شود.

عوارض ایمپلنت در بلند مدت

علائم کوتاه مدت در جراحی ایمپلنت دندان شایع ترین عوارض جانبی این درمان هستند، اما ممکن است فرد عوارض طولانی مدتی را هم تجربه کند که بعضاً عوارض خطرناک ایمپلنت هم به شمار می روند. برخی از این عوارض شامل موارد زیر می شوند:

مشکلات در جویدن و بلعیدن

عدم تنظیم صحیح، باعث شل شدن ایمپلنت و به خوبی عمل نکردن آن نمی شود. این مشکل گاهی سبب ایجاد عوارض بلندمدتی مانند مشکل در بلعیدن و جویدن یا مشکل هنگام صحبت کردن می شود.

تحلیل لثه بعد از ایمپلنت

لثه ها یا رگ های خونی ممکن است در طی جراحی ایمپلنت دندان آسیب ببینند. هنگامی که این اتفاق می افتد، به بافت اطراف ناحیه ایمپلنت شده آسیب وارد می شود. در برخی موارد، فرد ممکن است متوجه شود که بافت لثه اطراف ایمپلنت شروع به عقب نشینی کرده و به اصطلاح تحلیل لثه اتفاق می افتد. این تحلیل رفتگی می تواند منجر به التهاب و درد برای بیمار شود. بنابراین اگر دائماً درد دارید، برای جلوگیری از برداشتن ایمپلنت، مراجع سریع به دندانپزشک ضروری است.

حرکت ایمپلنت

ایمپلنت های دندانی باید برای چند هفته بی حرکت باشند تا امکان ادغام استخوانی فراهم شود. هر حرکتی که مانع این روند شود، باعث ایجاد ایمپلنت های ناپایدار می شود که به این عارضه جانبی حرکت ایمپلنت گفته می شود. در طی ۸ تا ۱۲ هفته اول، ایمپلنت نسبت به رشد نکردن در استخوان آسیب پذیر است و در عوض رشد بافت نرم رخ می دهد. این بسیار دردناک است و ممکن است نیاز به جراحی دوباره باشد. برای جلوگیری از بروز این عارضه جانبی توصیه های غذایی دندانپزشک خود را پس از عمل دنبال کنید. 

لق شدن ایمپلنت

مانند هر دندان دیگری، فشار یا ضربه بیش از حد می تواند باعث ترک خوردن یا لق شدن ایمپلنت دندان شود. برخی از افراد ممکن است بدون اینکه متوجه باشند نیروی بیش از حدی به ایمپلنت دندان جدید خود وارد کنند. به عنوان مثال، برخی از افراد هنگام خواب دندان های خود را روی هم فشار داده یا به اصطلاح دندان قروچه می کنند. افرادی که مستعد این رفتار هستند ممکن است برای جلوگیری از آسیب به ایمپلنت و همچنین دندان های طبیعی کناری آن، نیاز به استفاده از محافظ دهان داشته باشند.

گاهی بر اثر  نیروی شدیدی که بر ایمپلنت وارد می شود، شکستگی ایمپلنت می افتد. اگر ایمپلنت شما شکسته است، باید یک ایمپلنت جدید بسازید. بنابراین برای جلوگیری از شکستگی ایمپلنت از جویدن غذای سفت بعد از ایمپلنت خودداری کنید. همچنین از فشردن دندان ها خودداری کنید و سعی کنید فک خود را شل کنید. 

ناراحتی و درد شدید

برای ۱ تا ۴ روز پس از عمل ایمپلنت دندان می توانید انتظار درد خفیف یا ناراحتی را داشته باشید اما اگر این بازه زمانی طولانی تر و درد فراتر از آن باشد، ممکن است مشکلی جدی وجود داشته باشد و باید با دندانپزشک خود مشورت کنید.

مشکلات سینوسی

قرار دادن اشتباه ایمپلنت در ردیف بالایی لثه می تواند منجر به مشکلات سینوسی شود. ایمپلنتی که به درستی تنظیم نشده باشد می تواند از داخل حفره سینوسی بیرون زده و باعث سردرد و سایر مشکلات مربوط به سینوس مثل کاهش حس بویایی شود. برخی از علائم بالقوه این عارضه جانبی که البته نادر است عبارتند از:

  • درد، حساسیت، یا تورم در اطراف گونه ها، چشم ها یا پیشانی
  • مخاط بینی سبز یا زرد
  • بینی مسدود شده
  • کاهش حس بویایی
  • سردردهای سینوسی
  • دندان درد
  • بوی بد دهان
  • تب

پری ایمپلنتایتیس

پری ایمپلنتایتیس نوعی عفونت لثه است که در بافت زیرین لثه ایجاد می شود و جزو عوارض نادر ایمپلنت دندان است. برخی از علائم این عارضه شامل خونریزی هنگام مسواک زدن و حساسیت لثه است. از سوی دیگر اگر از طریق بهداشت دهان و دندان از ایمپلنت خود مراقبت نکنید و یا اگر سیگار بکشید، احتمال ابتلا به پری ایمپلنت نیز بیشتر می شود.

آلرژی به تیتانیوم

یک عارضه جانبی نادر ایمپلنت دندان، آلرژی به تیتانیوم است و برخی از علائم شامل کهیر، ایجاد برآمدگی در دهان، لکه های خشک بافت لثه و التهاب لثه در داخل و اطراف ایمپلنت است. این را می توان با انجام آزمایش هایی که برای اندازه گیری پاسخ ایمنی شما به تیتانیوم طراحی شده است، تعیین کرد. در صورت داشتن آلرژی به تیتانیوم، ایمپلنت زیرکونیا ممکن است در برخی موارد گزینه بهتری باشد.

بوی دهان بعد از ایمپلنت

در  مواردی نادر، بوی بد دهان در افرادی که ایمپلنت دندانی دارند به دلیل عفونت ایجاد می شود. اما گاهی اوقات، علائم عفونت می تواند ظریف باشد. این علائم می تواند مانند طعم بد در دهان، خونریزی لثه یا تورم لثه خود را نشان می دهد. اما چگونه از شر بوی بد دهان بعد از ایمپلنت خلاص شویم؟ اگر پروتز ایمپلنت ثابتی دارید، سعی کنید از نخ دندان برای شستشوی هر چیزی که ممکن است در زیر پروتز ایمپلنت شما مانده است، استفاده کنید. به علاوه پراکسید هیدروژن یک دهانشویه خوب برای خلاص شدن از شر باکتری ها است، اما برای استفاده طولانی مدت چندان مناسب نیست.

عوارض پیوند استخوان در ایمپلنت (پودر استخوان)

اگر دندان شما برای مدت طولانی از دست رفته باشد، ممکن است حجم استخوان از دست داده باشید. یک دندانپزشک با تجربه ایمپلنت می تواند حجم استخوان دندان از دست رفته شما را با پیوند استخوان یا تکنیک دیگری افزایش دهد. به معنای دیگر ایمپلنت ‌های موفق زمانی اتفاق می ‌افتند که از هر طرف با استخوان ترکیب شوند. اگر استخوان شما به هر طریقی تراکم کم یا کمبودی داشته باشد، دندانپزشک شما ممکن است نیاز به انجام اقدامات اضافی برای اطمینان از رشد کافی استخوان در اطراف ایمپلنت داشته باشد.

پیوند استخوان نیاز به یک جراحی جداگانه دارد که خطر عفونت را برای بیمار ایجاد می کند. در حقیقت هر زمان که برش داخل دهان و دندان ایجاد می شود، احتمال ورود باکتری به آن محل وجود دارد، اما این عارضه جانبی می تواند توسط یک دندانپزشک مجرب مدیریت شود.

معایب ایمپلنت دندان علاوه بر قیمت بالای آن

  • طول دوره درمان طولانی
  • قیمت های نسبتا بالا
  • نیاز به عمل های جراحی
  • نیاز به پیوند استخوان
  • نیاز به عمل لیفت سینوس
  • نیاز به عمل های جراحی

یکی از موضوعاتی که می‌تواند برای هر کسی دردناک باشد، این است که لازم باشد چندین مرتبه به مطب دندانپزشکی مراجعه نماید و در چند مرحله متعدد جراحی شود. یکی از عوارض ایمپلنت دندان نیز همین موضوع است. برای ایمپلنت دندان نیاز است که شما یک عمل جراحی در ابتدا برای سوراخ کردن فک داشته باشید و بعد از جوش خوردن ایمپلنت با استخوان لازم است تا جراحی دیگری نیز برای قرار دادن اباتمنت داشته باشید. همچنین اگر تراکم استخوان شما در ناحیه ایمپلنت دندان کم باشد، ابتدا باید پیوند استخوان صورت بگیرد و بعد به ایمپلنت دندان بپردازید.

اما با همه این عوارض در نظر داشته باشید که این عمل‌های جراحی اصلا طولانی نیستند و برای انجام هر کدام ۱۰ دقیقه تا ۲۰ دقیقه بیشتر از وقت شما گرفته نخواهد شد. علاوه بر این باید بدانید که درد ناشی از این عمل‌های جراحی نیز بسیار کم است و دردی مشابه به پر کردن دندان‌ها دارد. پس نباید نگران باشید. بسیاری از افراد به دلیل کمبود وقت خود ترجیح میدهند از دیگر روش های کاشت دندان استفاده نمایند. اما باید در نظر داشته باشید که این روش در طولانی مدت از دیگر روش ها بسیار موفق‌تر بوده و نیازی ندارد تا شما به طور ماهیانه به دکتر مراجعه کنید. همان ابتدا وقت بگذارید تا در ادامه از مراجعه به دندانپزشک به صورت ماهیانه بی نیاز باشید.

  • نیاز به پیوند استخوان

در مواردی ممکن است میزان کافی از تراکم و استحکام لازم استخوان فک برای پشتیبانی از ایمپلنت دندان وجود نداشته باشد در این صورت بنابر تشخیص متخصص ایمپلنت، نیاز به پیوند استخوان است تا ایمپلنت بتواند به استخوان فک جوش بخورد.

  • نیاز به عمل لیفت سینوس

در مواردی که زمان زیادی از زمان فقدان دندان گذشته و به مرور زمان استخوان و لثه تحلیل رفته و در نتیجه، سینوس ها به سمت پایین حرکت می کنند. در چنین شرایطی قبل از ایمپلنت دندان، ابتدا باید قطر و ارتفاع استخوان از طریق پیوند استخوان افزایش یابد. برای پیوند استخوان هم نیاز داریم که سینوس طی یک عمل لیفت سینوس به سمت بالا کشیده شوند.

علل بروز عوارض ایمپلنت دندان چیست؟

  • عدم استفاده از برند و جنس خوب ایمپلنت
  • عدم داشتن مهارت لازم توسط دندانپزشک
  • عدم پیوند استخوان در شرایطی که استخوان فک ناکافی باشد
  • عدم درمان بیماری های لثه قبل از جراحی
  • عدم رعایت مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان
  • عدم چکاپ هر ۶ ماه دندان
  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
  • استفاده زیاد از دخانیات و مواد الکلی

همانطور که میدانید ایمپلنت نوعی جراحی و کاشت دندان به شمار می رود و عوارضی همچون درد، تورم لثه و خونریزی بعد از عمل جراحی تا ۲۴ ساعت دور از انتظار نیست. اما اگر مطابق دستورات پزشک عمل کرده و مراقبت های لازم بعد از ایمپلنت را  انجام دهید تمامی عارضه ها به حداقل می رسد.

استعمال دخانیات، اختلالات بروکسیسم (دندان قروچه)، عدم رعایت بهداشت، بیماری های خود ایمنی، کمبود بافت لثه و استخوان همه و همه می توانند به خودی خود سبب بروز یا تشدید عوارض ایمپلنت دندان شوند.

بیشتر بخوانید: کاشت ایمپلنت برای بیماران سرطانی

پیشگیری از عوارض ایمپلنت

تصور از کار افتادن و عدم موفقیت ایمپلنت دندان ممکن است نگران کننده باشد. خبر خوب این است که جلوگیری از عوارض ایمپلنت دندان به طرز شگفت آوری ساده است. دستورالعمل های زیر برای کاهش خطر ایمپلنت دندان است:

  • بیماران می توانند تورم و ناراحتی را به روش های مختلف پس از جراحی ایمپلنت دندان تسکین دهند. برای این منظور حداقل تا ۴۸ ساعت پس از جراحی از انجام فعالیت های شدید خودداری کنید. ضربان قلب بالا می تواند خونریزی، ناراحتی و تورم را افزایش دهد. توصیه می شود قبل از انجام وظایف سنگین یا ورزش چند روز صبر کنید.
  • از آسپرین و سایر داروهای رقیق کننده خون دوری کنید. برخی از داروهای مسکن و مکمل‌های گیاهی بدون نسخه ممکن است بر انعقاد خون تأثیر بگذارند و در نتیجه خونریزی بیشتری ایجاد کنند. بیماران باید به دندانپزشک خود مراجعه کنند تا مطمئن شود که پس از کاشت ایمپلنت، ایمن ترین داروها را مصرف می کند.
  • برای کمک به کاهش تورم می توان از کمپرس یخ استفاده کرد. بیماران باید پس از جراحی از کمپرس سرد در ناحیه گونه نزدیک محل ایمپلنت خود استفاده کنند. بعد از ۱۵ دقیقه کیسه یخ را بردارید و ۲۰ دقیقه دیگر صبر کنید. استفاده متناوب از کمپرس یخ می تواند به کاهش التهاب و درد که عوارض جانبی موقتی ایمپلنت دندان هستند، کمک کند.
  • تمام داروها باید دقیقاً طبق دستور دندانپزشک مصرف شوند. بدون شک دندانپزشک داروهای خاصی مانند مسکن ها و آنتی بیوتیک ها  و همچنین داروهای بدون نسخه را برای کاهش ناراحتی و تورم تجویز کنند. مصرف منظم و دقیق داروها شما را کمک می کند تا از عوارض جانبی ایمپلنت پیشگیری کرده و دوران نقاهت خود را به راحت ترین شکل ممکن سپری کنید.
  • از خوردن غذاهای خیلی ترد و خیلی سفت خودداری کنید. توصیه می شود پس از جراحی از مصرف غذاهای سفت مثل آجیل و ذرت بو داده و … پرهیز کنید و از رژیم غذایی نرم استفاده کنید.
  • بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن در محل کاشت ایمپلنت ممکن است برای روزهای زیادی پس از عمل دشوار باشد، اما تمیز نگه داشتن این ناحیه بسیار مهم است. به طور معمول، دندانپزشک یک دهانشویه آنتی باکتریال را برای جلوگیری از گسترش باکتری های خطرناک توصیه می کند.

کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

درصد موفقیت ایمپلنت دندان

برخلاف پروتز یا بریج، ایمپلنت های دندانی درمان دائمی هستند و به گونه ای طراحی شده اند که طول عمر بالایی داشته باشند. از آنجایی که آنها بسیار بادوام هستند، مطالعات نشان داده است که میزان موفقیت پنج ساله برای ایمپلنت فک پایین تقریباً ۹۵٪ و برای ایمپلنت فک بالا ۹۰٪ است. هرچند به گفته متخصصان و دندانپزشکان، بخش زیادی از درصد موفقیت ایمپلنت دندان مربوط به مراقبت های بعد از ایمپلنت می شود که به دست بیمار صورت می گیرد.

عوارض ایمپلنت در بارداری

وقتی صحبت از ایمپلنت دندان به میان می آید، هیچ خطر قابل توجهی برای سلامتی در انتظار وجود ندارد، بنابراین خطرات بیشتری در ادامه جراحی ممکن است برای فرد به وجود بیاید. اشعه ایکس دندان و بی حسی موضعی خطر کمی برای رشد جنین دارد، اما از آنجایی که سلامت دهان و دندان شما ممکن است در دوران بارداری به خطر بیفتد، پس از جراحی در معرض خطر بیشتری برای عفونت و شکست ایمپلنت هستید. در صورت داشتن این عوارض، این واقعیت که باردار هستید به طور قابل توجهی گزینه های درمانی را برای درد و عفونت محدود می کند. بنابراین عفونت را می توان مهمترین عوارض ایمپلنت در بارداری به شمار آورد.

هنگامی که باردار هستید، تعدادی از آنتی بیوتیک ها را نمی توانید مصرف کنید و به همین علت عفونت می‌تواند بسیار دردناک باشد. همه اینها می تواند باعث اضطراب شود و ما می دانیم که اضطراب برای مادران باردار یا نوزادان آنها خوب نیست. بهترین گزینه این است که برای برنامه ریزی جراحی ایمپلنت دندان تا پایان بارداری خود صبر کنید.

عوارض ایمپلنت فوری

زمانی که صحبت از ایمپلنت دندان می شود، خطرات و عوارض جانبی کوتاه مدت و درازمدت آن نامبرده می شود که در این مطلب به طور کال درمورد آن صحبت شد. با این حال، این خطرات به طور کلی زمانی افزایش می‌یابد که بیمار ایمپلنت فوری را انتخاب کند. در ادامه برخی از خطرات و عوارض ایمپلنت فوری آورده شده است:

افزایش خطر شکست ایمپلنت

میزان شکست یک ایمپلنت دندانی به طور سنتی در حدود ۹۵٪ است. در حالی که خطر شکست زمانی که صحبت از ایمپلنت دندان فوری به میان می آید، به دلیل افزایش خطر عفونت و عدم التیام کافی و استیو اینتگراسیون با استخوان به طور قابل توجهی بالاتر است.

افزایش خطر عفونت

خطر عفونت ایمپلنت به طور کلی در بیمارانی که از سلامت دهان و دندان بدی برخوردارند یا به نوعی بیماری لثه مبتلا هستند، شایع‌تر است. علاوه بر این، هنگامی که ایمپلنت فوری پس از کشیدن دندان در حفره دندانی که به شدت پوسیده یا عفونی شده قرار می گیرد، خطر عفونت پس از آن افزایش می یابد زیرا این احتمال وجود دارد که تمام بافت عفونی به طور کامل در طول ایمپلنت دندان برداشته نشده باشد. به این ترتیب، اکثر دندانپزشکان معمولاً یک ایمپلنت سنتی را برای این نوع بیماران به جای ایمپلنت دندان فوری توصیه می کنند، زیرا این روش درمانی زمان می دهد تا حفره دندان به درستی بهبود یابد و خود را از شر هرگونه عفونت خلاص کند.

عدم موفقیت در ادغام استخوانی

خطر شکست ایمپلنت به دلیل اختلال در فرآیند ادغام استخوانی در ایمپلنت های دندانی فوری افزایش می یابد زیرا ایمپلنت ها بلافاصله پس از جراحی ایمپلنت دندانی با پروتز بارگذاری می شوند. در نهایت این امر باعث اختلال در روند ادغام استخوانی می شود.

به همین دلیل است که دندانپزشک معمولاً فقط به بیماران توصیه می‌کند که ایمپلنت‌های دندانی فوری برای دندان‌های جلویی خود داشته باشند و بیماران باید فقط در ۲ ماه اول پس از جراحی ایمپلنت دندان خود از غذاهای نرم استفاده کنند تا احتمال فشار بیش از حد روی ایمپلنت‌های دندان کاهش یابد.

ایمپلنت ناموفق

ایمپلنت ناموفق یک وضعیت نسبتا نادر است، اما هیچ دلیلی برای ترس از عدم موفقیت در ایمپلنت دندان وجود ندارد، زیرا درصد موفقیت در این درمان بالای ۹۰ درصد گزارش شده است. به علاوه معمولاً علت عدم موفقیت نیز قابل رفع است، البته در صورتی که برای کاشت صحیح آنها از یک دندانپزشک متخصص و با تجربه کمک گرفته شود.

علائم هشدار دهنده یک ایمپلنت ناموفق ممکن است بلافاصله پس از کاشت ایمپلنت وجود داشته باشد، اما اغلب هفته ها، ماه ها یا حتی سال ها پس از جراحی ایجاد می شوند. برخی از علائمی که می تواند نشان دهنده شکست ایمپلنت دندان باشد عبارتند از:

  • افزایش تورم
  • عفونت 
  • مشکلات جویدن
  • تحلیل لثه
  • حرکت ایمپلنت
  • ناراحتی شدید

شکست ایمپلنت دندان ممکن است به دلیل عوامل متعددی از جمله بهداشت نامناسب دهان، بیماری لثه و شکست استخوانی که در آن بافت استخوان به ایمپلنت جوش می‌خورد، اتفاق بیفتد.

آیا ایمپلنت باعث سرطان میشود؟

 تا کنون ارتباط دقیق و اثبات شده ای بین ایمپلنت دندان و سرطان گزارش نشده است. با این حال، قبل از در نظر گرفتن کاشت ایمپلنت، ارزیابی دقیق سابقه پزشکی بیمار و عوامل خطر بالقوه، به ویژه سابقه احتمالی سرطان ضروری است.

هرچند بسیاری معتقدند که عفونت رایج در ایمپلنت دندان که یکی از عوارض جانبی طبیعی و معمول این روش ترمیمی دندان است، با حاد شدن و عفونی کردن ناحیه دهان بیمار می تواند باعث ایجاد بیماری های عفونی خطرناکی در دهان شود. از همین رو متخصصان معتقد هستند که کسانی که مستعد ابتلا به سرطان دهان هستند باید قبل از انجام ایمپلنت دندان حتماً سابقه پزشکی خود را در اختیار دندانپزشک قرار دهند.

در صورت بروز عوارض ایمپلنت دندان چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

  • پیشنهاد میشود در صورت بروز عارضه، قبل از هرگونه اقدامی با پزشک متخصص خود مشورت کنید.
  • اما میتوانید تا زمان مراجعه به پزشک از گاز استریل در مواردی که خونریزی کم است، استفاده کنید.
  • مسکن های تجویز شده توسط پزشک هم برای رفع درد های نواحی ایمپلنت مصرف کنید.

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان

مراقبت از دندان ایمپلنت شده
مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان

کاشت دندان یک راه حل موثر برای پر کردن جای خالی دندان‌های از دست رفته است. شما می‌توانید با رعایت نکات و دستورات پزشک و انجام مراقبت‌های لازم، از این دندان یک عمر با خیال راحت استفاده کنید. برای آشنایی با مراقبت های پس از ایمپلنت دندان حتما ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید. فراموش نکنید که علاوه بر مراقبت‌های پس از کاشت، آماده‌سازی بدن برای انجام جراحی روی دندان اولین قدم در روند مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان است. پس از نصب ایمپلنت‌ها، مسواک زدن و استفاده از نخ دندان و مراجعه به پزشک به صورت منظم برای انجام معاینات دوره‌ای باعث می‌شود که عمر دندان کاشته شده بیشتر شود.

ایمپلنت‌ها گاهی به صورت یک دندان منفرد و گاهی نیز به صورت یک ردیف دندان یا مجموعه‌ای کامل از دندان‌های فک فوقانی و تحتانی کاشته می‌شوند. نکته مهم در این مورد این است که رعایت نکاتی که قبل از جراحی و بعد از آن باید رعایت شود در هر دو صورت یکسان است.

  • استراحت و عدم انجام حرکات سنگین تا ۴۸ ساعت بعد از ایمپلنت
  • در صورت تورم، از کیسه یخ روش گونه استفاده کنید
  • در صورت درد شدید از دارو های مسکن در حد معمول استفاده کنید
  • سعی کنید با دندان ایمپلنت شده حداقل تا سه روز غذا نخورید
  • هنگام مسواک زدن مراقب بخیه ها و دندان ایمپلنت شده باشید
  • در هفته اول بعد از ایمپلنت روزی یک بار از دهانشویه جهت جلوگیری از عفونت ایمپلنت، استفاده کنید
  • عوارض خطرناک ایمپلنت در حد عفونت دندان است که با رعایت بهداشت و استفاده از دهانشویه و همچنین مراقب بودن هنگام مسواک زدن، مشکلی پیش نمیاد.

انتخاب بهترین متخصص، جهت کاهش عوارض ایمپلنت دندان

متخصص ایمپلنت و پروتز (ایمپلنتولوژیست) کسی است که اضافه بر دوره ۶ ساله عمومی دندانپزشکی، یک دوره ۴ساله تخصص ایمپلنت را گذرانده است.

این دوره‌ی تخصص باعث می‌شود که پریودنتیست (متخصص دندانپزشک) تبحر بیشتری را در پروسه ایمپلنت داشته باشد چون ممکن است در شرایطی‌، بیمار قبل از ایمپلنت دندان نیاز به پیوند لثه یا ترمیم استخوان های فک داشته باشد که تشخیص و بررسی چنین مواردی نیاز به دانش و تجربه‌ی کافی دارد و بدیهی است که متخصص ایمپلنت دندان در مقایسه با یک دندانپزشک عمومی، تجربه‌ی بیشتری دارد.

یک متخصص ایمپلنت باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

  • تبحر و تجربه‌ی کافی
  • به روز بودن
  • داشتن سرعت کافی در کار
  • امکانات و تجهیزات مدرن
  • بااخلاق، متعهد و دارای وجدان کاری
  • رعایت بهداشت محیط کلینیک
  • استفاده از بهترین مارک های ایمپلنت
  • ارائه راهنمایی های لازم به مراجعه کننده

بوی بد دهان بعد از ایمپلنت دندان، از عوارض احتمالی

معمولا هر عمل و جراحی بخصوص در دندانپزشکی مانند ایمپلنت دندان؛ دارای عوارضی است! اما نقص استفاده از ایمپلنت چیست؟ بله، بوی بد دهان. شاید خود شما و یا اطرافیانتان که از این روش درمانی کاشت دندان استفاده کرده اند؛ بوی بد دهان بعد از ایمپلنت دندان را به خوبی حس کرده باشید. جای نگرانی نیست، شما با رعایت برخی اصول و انجام دادن یکسری از کار ها می‌توانید از ایجاد بوی نامطبوع در دهان بعد از ایمپلنت جلوگیری کرده و آن را رفع کنید. با ما همراه باشید تا شما را با دلیل ایجاد این بوی بد و همچنین اصولی که می‌توانید با رعایت آن این بو را از بین ببرید، آشنا کنیم.

بهترین زمان انجام ایمپلنت دندان، جهت کاهش عوارض آن

بهترین زمان برای ایمپلنت دندان
چه زمانی مناسب برای ایمپلنت دندان است؟

بسیاری از بیمارانی که برای بهبود ظاهر صورت و سلامتی دندان‌های خود نیاز به ایمپلنت دندانی دارند این سوال را از پزشکان می‌پرسند که بهترین زمان انجام ایمپلنت دندان چه موقع است؟ قبل از پاسخ به این سوال بهتر است این نکته را در نظر داشته باشید که افتادن یا کشیدن تنها یکی از دندان‌هایتان می‌تواند روی ترازبندی بقیه دندان‌های طبیعی شما تأثیر بگذارد و باعث شود موقعیت قرارگیری آنها تغییر کند.

این در حالی است که هر روز به تعداد بیمارانی که در سراسر جهان برای کاشت به مراکز درمانی معتبر و کلینیک‌های دندانپزشکی مراجعه می‌کنند تا بتوانند با کاشت دندان ظاهر صورت و سلامت دهان خود را بهبود بخشند؛ در حال افزایش است. اما واقعا چه زمانی برای کاشت ایمپلنت‌های دندانی مناسب است و بهترین نتیجه را به همراه دارد؟ در واقع چه مدت بعد از خالی شدن جای دندان می‌توان برای کاشت به پزشک مراجعه کرد؟ با ما همراه شوید تا پاسخ این سوالات را دریابید.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

حرف آخر

همانطور که خواندید؛ ایمپلنت نیز مانند هر روش دیگری ممکن است عوارضی به همراه داشته باشد. اما اگر شما به دستورات پزشک خود عمل نمایید و از بهترین ایمپلنت دندان استفاده کنید، میتوانید درصد این عوارض را کاهش دهید و از کاشت دائمی دندان خود لذت ببرید. دقت داشته باشید؛ چنانچه مراقبت های فوق را رعایت نکنید، احتمال ناموفق بودن و پس زدن ایمپلنت دندان افزایش پیدا می کند.

کلینیک دندانپزشکی سریتا میتواند با ارائه کلیه خدمات مربوط به اصلاح و ترمیم دندان، شما را از شر دندان های معیوب خلاص کرده و لبخندی زیبا را به شما هدیه دهد. در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی در رابطه با انتخاب روش مناسب برای ترمیم دندان های خود، می توانید با ما تماس حاصل فرمایید. همچنین جهت سهولت بیشتر در رزرو نوبت و اطلاع از هزینه های به روز شده خدمات دندان پزشکی، می توانید از اپلیکیشن دکتر سریتا نیز استفاده فرمایید.