دندان پزشکی هوشمند

• 021-91009991

برخی عوارض احتمالی ایمپلنت دندان

آیا ایمپلنت عوارضی به همراه دارد؟

این سوالی است که بسیاری از افراد قبل از انجام ایمپلنت در ذهن خود دارند، همه ما می دانیم هیچ روشی بدون عوارض نیست و ممکن است این روش کاشت دندان هم مانند روش‌های دیگر دارای عوارض جانبی باشد. در این مطلب می‌خواهیم به طور مفصل و کامل به عوارض ایمپلنت بپردازیم. البته در نظر داشته باشید که عوارض ایمپلنت معمولا موقتی است و به همین دلیل ایمپلنت دندان، یکی از روش‌های محبوب برای جایگزین کردن دندان در میان افراد است. اگر قصد انجام ایمپلنت دارید، لازم نیست به دلیل وجود این عوارض منصرف شوید. به علاوه این که اگر متخصص دندانپزشک شما از تجربه کافی برخوردار باشد؛ قطعا این عوارض از بین می روند و یا به حداقل خود می رسند، پس نگران نباشید.

عوارض ایمپلنت:

1.نیاز به عمل های جراحی:

یکی از موضوعاتی که می‌تواند برای هر کسی دردناک باشد، این است که لازم باشد چندین مرتبه به مطب دندانپزشکی مراجعه نماید و در چند مرحله متعدد جراحی شود. یکی از عوارض ایمپلنت نیز همین موضوع است. برای ایمپلنت دندان نیاز است که شما یک عمل جراحی در ابتدا برای سوراخ کردن فک داشته باشید و بعد از جوش خوردن ایمپلنت با استخوان لازم است تا جراحی دیگری نیز برای قرار دادن اباتمنت داشته باشید. همچنین اگر تراکم استخوان شما درناحیه ایمپلنت دندان کم باشد، ابتدا باید پیوند استخوان صورت بگیرد و بعد به ایمپلنت دندان بپردازید. اما با همه این عوارض در نظر داشته باشید که این عمل‌های جراحی اصلا طولانی نیستند و برای انجام هر کدام 10 دقیقه تا 20 دقیقه بیشتر از وقت شما گرفته نخواهد شد. علاوه بر این باید بدانید که درد ناشی از این عمل‌های جراحی نیز بسیار کم است و دردی مشابه به پر کردن دندان‌ها دارد. پس نباید نگران باشید. بسیاری از افراد به دلیل کمبود وقت خود ترجیح میدهند از دیگر روش های کاشت دندان استفاده نمایند. اما باید در نظر داشته باشید که این روش در طولانی مدت از دیگر روش ها بسیار موفق‌تر بوده و نیازی ندارد تا شما به طور ماهیانه به دکتر مراجعه کنید. همان ابتدا وقت بگذارید تا در ادامه از مراجعه به دندانپزشک به صورت ماهیانه بی نیاز باشید.

برخی عوارض احتمالی ایمپلنت دندان

2.عوارض بعد از عمل جراحی ایمپلنت دندان

این عمل نیز مانند هر عمل دهانی دیگر می‌تواند شما را تا مدت ها بعد از جراحی درگیر نماید و باعث درد و ناراحتی شما گردد.
• کبودی : این موضوع برای روزهای ابتدایی بعد از عمل جراحی است ، و این موضوع کاملا طبیعی است و جای نگرانی ندارد و بعد از مدت کوتاهی بعد از جراحی از بین خواهد رفت.
• تورم لثه و حتی صورت: این تورم هم بعد از مدت کوتاهی مثلا یک یا دو روز بعد از عمل جراحی بسیار کاهش میابد و دیگر از اثری از آن برجای نمی‌ماند. اما اگر نیاز دارید تا سریع‌تر از این تورم ها خلاص شوید می‌توانید از کمپرس آب بخ روی صورت خود استفاده نمایید. توجه کنید که مستقیما نباید روی دندان قرار گیرد.
• لق شدن دندان های کناری: گاهی بعد از انجام عمل جراحی شاید شما احساس کنید که دندان‌های کناری ایمپلنت شما لق شده اند و شما را بسیار نگران نمایند. اما باید بدانید این لق شدن موقتی است و با جوش خوردن ایمپلنت به استخوان فک شما، این عارضه کوتاه مدت نیز رفع خواهد شد.

بیشتر بدانید: مزایای ایمپلنت دندان

3. زمان بهبودی طولانی مدت بعد از انجام ایمپلنت

یکی از عوارض ایمپلنت دندان‌ها همین است که می‌تواند بسیار دردسر زا باشد، شما باید بعد از انجام این ایمپلنت و تمام شدن دوره درمان خود در دندانپزشکی، مدت زیادی را نیز صبر کنید تا بهبودی کامل خود را به دست آورید. در این مدت ممکن است شما شاهد پس زدن ایمپلنت خود باشید. این مشکل در زمانی ایجاد می‌شود که ایمپلنت نمی‌تواند به خوبی با استخوان فک جوش بخورد و نیاز به پیوند استخوان است.

4. تعویض تاج دندان ایمپلنت

بعد از گذشت مدتی، احتمال دارد تا رنگ تاجدندان ایمپلنت شده شما تغییر کند. و این موضوعی ناراحت کننده برای هر فردی است. در صورت رخ دادن این موضوع باید به پزشک خود برای تعویض تاج دندان خود مراجعه نمایید.

اگر تراکم استخوانی در محل ایمپلنت کم باشد، لازم است تا پیوند استخوان صورت گیرد.

5. احتمال ایجاد عفونت یکی از دردناک ترین عوارض ایمپلنت

این احتمال وجود دارد که در حین جراحی و یا بعد از انجام کامل ایمپلنت دندان ها به عفونت دچار شوید و رگ ها و یا دندان های طبیعی نیز آسیب ببینند و این موضع میتواند یکی از عوارض ایمپلنت بوده که بسیار دردناک و ناراحت کننده باشد. اما احتمال این عارضه بسیار کم بوده و بیشتر در افرادی مشاهده می‌شود که یا مشکلات سیستم ایمنی دارند، سیگار میکشند و یا بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نمیکنند. ایجاد عفونت و لق شدگی دندان ایمپلنت شده ممکن است باعث ایجاد بوی بد دهان پس از ایمپلنت شود، در نتیجه به لق شدگی و عفونت ها و حتی بوی بد دهان در روز های پس از کاشت دندان، توجه کرده و در پی رفع آن اقدامات لازمه را انجام دهید.

حتما بخوانید: مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان

6. ایجاد حساسیت(آلرژی):

موادی که در ساخت ایمپلنت بکار برده شده مانند؛ تیتانیوم و دیگر فلزات ممکن است ایجاد حساسیت در فرد نماید. این حساسیت به صورت خارش و یا تحلیل لثه ها و یا تب ایجاد شود. در این صورت بهتر است پزشک خود را سریعا در جریان قرار دهید.

7. جابجایی ایمپلنت:

جابجایی ایمپلنت بسیار کم بوده به صورت میکروجابجایی است و همین موضوع می‌تواند آزار دهنده برای فرد باشد و به دندان‌های طبیعی شما فشار ایجاد کند. این عارضه زمانی ایجاد میشود که دندانپزشک از پروتز فوری روی ایمپلنت شما استفاده نماید. در این صورت تعداد دفعات مراجعه به دندانپزشکی شما کاهش میابد، اما احتمال اینکه ایمپلنت شما با موفقیت به پایان نرسد نیز وجود دارد و این جابجاییی ها می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد. پس اگر می‌خواهید ایمپلنت موفق و بدون عوارضی داشته باشید در هنگام درمان صبور باشید.

بیشتر بدانید: آشنایی با انواع ایمپلنت دندان و روش های کاشت

8. وجود احتمال عدم موفقیت این روش:

باید بدانید که احتمال عدم موفقیت این روش بسیار کم بوده و می‌تواند این شکست را تنها 5 یا 10 درصد در نظر گرفت.

حرف آخر:

همانطور که خواندید؛ ایمپلنت نیز مانند هر روش دیگری ممکن است عوارضی به همراه داشته باشد. اما اگر شما به دستورات پزشک خود عمل نمایید و از بهترین ایمپلنت دندان استفاده کنید، میتوانید درصد این عوارض را کاهش دهید و از کاشت دائمی دندان خود لذت ببرید. دقت داشته باشید؛ چنانچه مراقبت های فوق را رعایت نکنید، احتمال نا موفق بودن و پس زدن ایمپلنت دندان افزایش پیدا می کند.

کلینیک دندانپزشکی دکتر سریتا میتواند با ارائه کلیه خدمات مربوط به اصلاح و ترمیم دندان، شما را از شر دندان های معیوب خلاص کرده و لبخندی زیبا را به شما هدیه دهد. در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی در رابطه با انتخاب روش مناسب برای ترمیم دندان های خود، می توانید با ما تماس حاصل فرمایید. همچنین جهت سهولت بیشتر در رزرو نوبت و اطلاع از هزینه های به روز شده خدمات دندان پزشکی، می توانید از اپلیکیشن دکتر سریتا نیز استفاده فرمایید.