دندان پزشکی هوشمند

عوارض ایمپلنت دندان چیست؟

آیا ایمپلنت عوارضی به همراه دارد؟ این سوالی است که بسیاری از افراد قبل از انجام ایمپلنت در ذهن خود دارند، همه ما می دانیم هیچ روشی بدون عوارض نیست و ممکن است این روش کاشت دندان هم مانند روش‌های دیگر دارای عوارض جانبی باشد. در این مطلب می‌خواهیم به طور مفصل و کامل به عوارض ایمپلنت دندان بپردازیم. البته در نظر داشته باشید که عوارض ایمپلنت معمولا موقتی است و به همین دلیل ایمپلنت دندان، یکی از روش‌های محبوب برای جایگزین کردن دندان در میان افراد است. اگر قصد انجام ایمپلنت دارید، لازم نیست به دلیل وجود این عوارض منصرف شوید. به علاوه این که اگر متخصص دندانپزشک شما از تجربه کافی برخوردار باشد؛ قطعا این عوارض از بین می روند و یا به حداقل خود می رسند، پس نگران نباشید.

عوارض ایمپلنت دندان بعد از جراحی

1- خونریزی

برای کاشت پایه ایمپلنت درون استخوان فک، نیاز به برش و ایجاد حفره در لثه و استخوان است. پس طبیعی است که تا چند روز بعد از جراحی ایمپلنت دندان، خونریزی در ناحیه ی ایمپلنت به میزان خفیف دیده شود. این خونریزی تا زمانی که لثه درحال ترمیم خود است ممکن است ادامه یابد. اگر این مقدار زیاد از حد نباشد، جای نگرانی نیست.

2- درد

طبیعی است که پروسه ی جراحی و کاشت پایه ایمپلنت همراه با درد خواهد بود. چون در اکثر موارد لازم است که حفره ی برای جایگیری پایه در استخوان ایجاد شود پس احساس درد تا چند روز نرمال است.

3- کبودی

این موضوع برای روزهای ابتدایی بعد از عمل جراحی است ، و این موضوع کاملا طبیعی است و جای نگرانی ندارد و بعد از مدت کوتاهی بعد از جراحی از بین خواهد رفت.

4- ورم لثه و صورت

این تورم هم بعد از مدت کوتاهی مثلا یک یا دو روز بعد از عمل جراحی بسیار کاهش میابد و دیگر از اثری از آن برجای نمی‌ماند. اما اگر نیاز دارید تا سریع‌تر از این تورم ها خلاص شوید می‌توانید از کمپرس آب بخ روی صورت خود استفاده نمایید. توجه کنید که مستقیما نباید روی دندان قرار گیرد.

5- ایجاد حساسیت(آلرژی)

موادی که در ساخت ایمپلنت بکار برده شده مانند؛ تیتانیوم و دیگر فلزات ممکن است ایجاد حساسیت در فرد نماید. این حساسیت به صورت خارش و سوزن سوزن شدن، از بین رفتن حس چشایی، تحلیل لثه ها و یا تب ایجاد شود. در این صورت بهتر است پزشک خود را سریعا در جریان قرار دهید تا بهترین درمان با موادی که برای شما آلرژی زا نباشد را انجام دهد.

عوارض احتمالی ایمپلنت دندان بعد از جراحی

عوارض ایمپلنت دندان در درازمدت

این عمل نیز مانند هر عمل دهانی دیگر می‌تواند شما را تا مدت ها بعد از جراحی درگیر نماید و باعث درد و ناراحتی شما گردد اما مزایای ایمپلت دندان باعث می شود که عمل ایمپلنت دندان از بهترین و پرطرفدارترین راه های جایگزینی دندان باشد.

1- ایجاد عفونت از دردناک ترین عوارض ایمپلنت

این احتمال وجود دارد که در حین جراحی و یا بعد از انجام کامل ایمپلنت دندان ها به عفونت دچار شوید و رگ ها و یا دندان های طبیعی نیز آسیب ببینند و این موضع می تواند یکی از عوارض ایمپلنت بوده که بسیار دردناک و ناراحت کننده باشد. اما احتمال این عارضه بسیار کم بوده و بیشتر در افرادی مشاهده می‌شود که یا مشکلات سیستم ایمنی دارند، سیگار میکشند و یا بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نمیکنند. ایجاد عفونت و لق شدگی دندان ایمپلنت شده ممکن است باعث ایجاد بوی بد دهان پس از ایمپلنت شود، در نتیجه به لق شدگی و عفونت ها و حتی بوی بد دهان در روز های پس از کاشت دندان، توجه کرده و در پی رفع آن اقدامات لازمه را انجام دهید.

2- لق شدن دندان های کناری

گاهی بعد از انجام عمل جراحی شاید شما احساس کنید که دندان‌های کناری ایمپلنت شما لق شده اند و شما را بسیار نگران نمایند. اما باید بدانید این لق شدن موقتی است و با جوش خوردن ایمپلنت به استخوان فک شما، این عارضه کوتاه مدت نیز رفع خواهد شد.

3- لق شدن ایمپلنمت دندان

بعد از مدتی ایمپلنت دندان ممکن است لق شود. چون ایمپلنت دندان از بخش های مختلف (پابه ایمپلنت، اباتمنت، تاج یا روکش) تشکیل شده است ابتدا باید بررسی شود که لق شدن ایمپلنت دندان در کدام قسمت رخ داده است و بعد درمان مناسب آن انجام شود. درمواردی نیز بعد از گذشت مدتی، احتمال دارد تا رنگ تاج دندان ایمپلنت شده شما تغییر کند و این موضوعی ناراحت کننده برای هر فردی است. در صورت رخ دادن این موضوع باید به پزشک خود برای تعویض تاج دندان خود مراجعه نمایید.

4- زمان بهبودی طولانی مدت بعد از انجام ایمپلنت

یکی از عوارض ایمپلنت دندان‌ها همین است که می‌تواند بسیار دردسر زا باشد، شما باید بعد از انجام این ایمپلنت و تمام شدن دوره درمان خود در دندانپزشکی، مدت زیادی را نیز صبر کنید تا بهبودی کامل خود را به دست آورید. در این مدت ممکن است شما شاهد پس زدن ایمپلنت خود باشید. این مشکل در زمانی ایجاد می‌شود که ایمپلنت نمی‌تواند به خوبی با استخوان فک جوش بخورد و نیاز به پیوند استخوان است.

5- حرکت ایمپلنت دندان

جابجایی ایمپلنت بسیار کم بوده به صورت میکروجابجایی است و همین موضوع می‌تواند آزار دهنده برای فرد باشد و به دندان‌های طبیعی شما فشار ایجاد کند. این عارضه زمانی ایجاد میشود که دندانپزشک از پروتز فوری روی ایمپلنت شما استفاده نماید. در این صورت تعداد دفعات مراجعه به دندانپزشکی شما کاهش میابد، اما احتمال اینکه ایمپلنت شما با موفقیت به پایان نرسد نیز وجود دارد و این جابجاییی ها می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد. پس اگر می‌خواهید ایمپلنت موفق و بدون عوارضی داشته باشید در هنگام درمان صبور باشید.

6- وجود احتمال عدم موفقیت این روش

باید بدانید که احتمال عدم موفقیت این روش بسیار کم بوده و می‌تواند این شکست را تنها 5 یا 10 درصد در نظر گرفت.

7- حساس شدن سینوس ها

ایمپلنت دندان به خصوص اگر در ناحیه ی فک بالاو به روش ایمپلنت زیگوماتیک انجام شود می تواند تحریک شدن سینوس ها را در دراز مدت نتیجه دهد.

عوارض ایمپلنت دندان در دراز مدت می توان به تحریک شدن سینوس ها اشاره کرد.

معایب ایمپلنت دندان

• نیاز به عمل های جراحی

یکی از موضوعاتی که می‌تواند برای هر کسی دردناک باشد، این است که لازم باشد چندین مرتبه به مطب دندانپزشکی مراجعه نماید و در چند مرحله متعدد جراحی شود. یکی از عوارض ایمپلنت دندان نیز همین موضوع است. برای ایمپلنت دندان نیاز است که شما یک عمل جراحی در ابتدا برای سوراخ کردن فک داشته باشید و بعد از جوش خوردن ایمپلنت با استخوان لازم است تا جراحی دیگری نیز برای قرار دادن اباتمنت داشته باشید. همچنین اگر تراکم استخوان شما درناحیه ایمپلنت دندان کم باشد، ابتدا باید پیوند استخوان صورت بگیرد و بعد به ایمپلنت دندان بپردازید. اما با همه این عوارض در نظر داشته باشید که این عمل‌های جراحی اصلا طولانی نیستند و برای انجام هر کدام 10 دقیقه تا 20 دقیقه بیشتر از وقت شما گرفته نخواهد شد. علاوه بر این باید بدانید که درد ناشی از این عمل‌های جراحی نیز بسیار کم است و دردی مشابه به پر کردن دندان‌ها دارد. پس نباید نگران باشید. بسیاری از افراد به دلیل کمبود وقت خود ترجیح میدهند از دیگر روش های کاشت دندان استفاده نمایند. اما باید در نظر داشته باشید که این روش در طولانی مدت از دیگر روش ها بسیار موفق‌تر بوده و نیازی ندارد تا شما به طور ماهیانه به دکتر مراجعه کنید. همان ابتدا وقت بگذارید تا در ادامه از مراجعه به دندانپزشک به صورت ماهیانه بی نیاز باشید.

• نیاز به پیوند استخوان

درمواردی ممکن است میزان کافی از تراکم و استحکام لازم استخوان فک برای پشتیبانی از ایمپلنت دندان وجود نداشته باشد در این صورت بنابر تشخیص متخصص ایمپلنت، نیاز به پیوند استخوان است تا ایمپلنت بتواند به استخوان فک جوش بخورد.

• نیاز به عمل لیفت سینوس

درمواردی که زمان زیادی از زمان فقدان دندان گذشته و به مرور زمان استخوان و لثه تحلیل رفته و درنتیجه، سینوس ها به سمت پایین حرکت می کنند. در چنین شرایطی قبل از ایمپلنت دندان، ابتدا باید قطر و ارتفاع استخوان از طریق پیوند استخوان افزایش یابد. برای پیوند استخوان هم نیاز داریم که سینوس طی یک عمل لیفت سینوس به سمت بالا کشیده شوند.

بیشتر بدانید: آشنایی با انواع ایمپلنت دندان و روش های کاشت

علل بروز عوارض ایمپلنت دندان چیست؟

همان طور که می دانید ایمپلنت نوعی جراحی وکاشت دندان به شمار می رود و عوارضی همچون درد، تورم لثه و خونریزی بعد از عمل جراحی تا 24 ساعت دور از انتظار نیست. اما اگر مطابق دستورات پزشک عمل کرده و مراقبت های لازم بعد از ایمپلنت را  انجام دهید تمامی عارضه ها به حداقل می رسد.

استعمال دخانیات، اختلالات بروکسیم(دندان قروچه)، عدم رعایت بهداشت، بیماری های خود ایمنی، کمبود بافت لثه و استخوان همه و همه می توانند به خودی خود سبب بروز یا تشدید عوارض ایمپلنت دندان شوند.

برای پیشگیری از بروز عوارض ایمپلنت چکار کنیم؟

از موثرترین عوامل در بروز عوارضی همچون عفونت می توان به رژیم غذایی نامناسب و عدم رعایت بهداشت اشاره کرد. بهتر است به دلیل بی حسی پس ازجراحی، بیمار غذاهایی با بافت نرم و سرشار از ویتامین های لازم را مصرف کند و ترجیحا از غداها ونوشیدنی های داغ پرهیز شود.

به منظور جلوگیری از بروز عوارض ناشی از عدم رعایت بهداشت توصیه می شود که روزانه حداقل یک بار از مسواک مناسب دندان های ایمپلنت شده و نخ دندان برای نظافت بهتر نواحی بین دندان ها استفاده و تمامی اصول بهداشت دهان و دندان را رعایت کند.

اقدام لازم دیگر این است که ایمپلنتی با کیفیت مناسب با مشورت پزشک انتخاب شود و بعد از ایمپلنت هم بیمار به جهت معاینه دقیق و بررسی وضعیت سلامت لثه ها به پزشک متخصص در بازه های زمانی معین مراجعه کند.

به افراد سیگاری توصیه می شود برای جلوگیری از بروز عوارض بلند مدت از مصرف دخانیات خودداری کنند.

کشیدن سیگار باعث تشدید عوارض ایمپلنت می شود.

در صورت بروز عوارض ایمپلنت دندان چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

پشنهاد می شود در صورت بروز عارضه، قبل از هرگونه اقدامی با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

اما میتوانید تا زمان مراجعه به پزشک از گاز استریل درمواردی که خونریزی کم است، استفاده کنید.

مسکن های تجویز شده توسط پزشک هم برای رفع درد های نواحی ایمپلنت مصرف کنید.

همانطور که خواندید؛ ایمپلنت نیز مانند هر روش دیگری ممکن است عوارضی به همراه داشته باشد. اما اگر شما به دستورات پزشک خود عمل نمایید و از بهترین ایمپلنت دندان استفاده کنید، میتوانید درصد این عوارض را کاهش دهید و از کاشت دائمی دندان خود لذت ببرید. دقت داشته باشید؛ چنانچه مراقبت های فوق را رعایت نکنید، احتمال نا موفق بودن و پس زدن ایمپلنت دندان افزایش پیدا می کند.

کلینیک دندانپزشکی دکتر سریتا میتواند با ارائه کلیه خدمات مربوط به اصلاح و ترمیم دندان، شما را از شر دندان های معیوب خلاص کرده و لبخندی زیبا را به شما هدیه دهد. در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی در رابطه با انتخاب روش مناسب برای ترمیم دندان های خود، می توانید با ما تماس حاصل فرمایید. همچنین جهت سهولت بیشتر در رزرو نوبت و اطلاع از هزینه های به روز شده خدمات دندان پزشکی، می توانید از اپلیکیشن دکتر سریتا نیز استفاده فرمایید.