از دست دادن دندان‌ها که بخشی از زیبایی شناسی صورت است، باعث مشکلات روانی و اجتماعی و همچنین مشکلات تغذیه‌ای، گوارشی و اختلالات گفتاری می‌شود. کمبود دندان را می‌توان با روش‌های معمولی مانند پروتزهای متصل به دندان‌های طبیعی، پروتزهای متحرک یا ایمپلنت ثابت، جبران کرد. مراحل ایمپلنت دندان را می‌توان در صورت عدم وجود یک یا بیش از یک دندان، در صورت وجود استخوان کافی در ناحیه فک و مناسب بودن وضعیت سلامت عمومی بیمار دنبال کرد.

کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

در این مقاله قصد داریم به طور مفصل در مورد مراحل کاشت ایمپلنت و مدتی زمانی که باید برای آن صرف کنید صحبت کنیم.

عکس قبل و بعد ایمپلنت دندان در کلینیک سریتا

ایمپلنت چیست؟

درمان ایمپلنت در ساده‌ترین عبارت، فرآیند ساختن دندان‌های جدید به کمک نصب ریشه فلزی در فک، به جای دندان‌های از دست رفته است. این ریشه‌ها به صورت پیچ تیتانیومی در استخوان فک ثابت می‌شوند و یک پروتز با ظاهر یک دندان طبیعی روی آن نصب می‌شود. به این پیچ‌ها فیکسچر نیز گفته می‌شود. قرار دادن فیکسچر در استخوان فک مهمترین بخش ساخت ایمپلنت است.

مزیت درمان ایمپلنت نسبت به سایر درمان‌های دندانی این است که نیازی به مداخله در دندان‌های مجاور ندارد و می‌توان مراحل ایمپلنت دندان را به صورت مجزا برای یک دندان انجام داد. در نتیجه این روش، ایمپلنت جایگزین دندان طبیعی می‌شود و افراد به راحتی می‌توانند از آن به عنوان دندان خود استفاده کنند.

مراحل کامل کاشت ایمپلنت

مراحل کاشت دندان ثابت طی چند مرحله انجام می‌شود. قبل از شروع درمان دندانپزشکی، تشخیص اولیه صورت می‌گیرد. هدف آن اطمینان از بهداشت دهان و دندان قبل از ایمپلنت است. مرحله بعدی جراحی و قرار دادن ایمپلنت در استخوان فک است.

پیچ‌های ساخته شده از تیتانیوم در فک قرار داده می‌شود و تقریبا ۱ تا ۳ ماه طول می‌کشد تا ایمپلنت با فک ادغام شود. در مرحله بعد مواد دندانه روی پیچ‌های تیتانیوم قرار داده می‌شود. این دندان‌ها با توجه به تناسب و تقاضای بیمار طراحی می‌شود. با این دندان‌های مصنوعی، بیمار در درجه اول با روش‌های اتصال موقت آن‌ها را آزمایش می‌کند. سپس ایمپلنت‌ها دقیقا در جای خود قرار می‌گیرند و درمان به پایان می‌رسد.

مراحل ایمپلنت دندان به ترتیب

همانطور که ذکر شد مراحل ایمپلنت دندان شامل چندین فرایند است. در ادامه این مراحل را به با ذکر جزئیات و زمان لازم برای هر مرحله بررسی می‌کنیم.

اینفوگرافیک مراحل ایمپلنت دندان

معاینه و برنامه ریزی اولیه

با اولین معاینه ایمپلنت، مناسب بودن بیمار برای این نوع درمان مشخص می‌شود. دندانپزشکان داخل دهان را با جزئیات بررسی می‌کنند و معاینه دقیقی درباره وضعیت لثه، فک پایین و بالا، وضعیت دندان‌های باقی مانده انجام می‌شود. پس از معاینه، برنامه‌ریزی آغاز می‌شود. تمام جزئیات از قبیل تعداد ایمپلنت مورد استفاده، ساختار ایمپلنت‌ها و نوع پروتز دندانی که قرار است روی آن ساخته شود برنامه‌ریزی می‌شود. جزئیات این برنامه‌ریزی با تصویربرداری سه بعدی از چانه انجام می‌شود. بدین ترتیب ناحیه‌ای که ایمپلنت در آن با کمترین خطا اعمال می‌شود مشخص می‌گردد و فرآیندی که رضایت بیمار را جلب کند آغاز می‌شود. معاینه معمولا در یک جلسه انجام می‌گیرد.

پیوند استخوان در صورت لزوم

در برخی بیماران ممکن است استخوان فک کافی نباشد. در چنین مواردی، از آنجایی که ممکن است نیاز به افزودن بافت باشد، درمان پیوند استخوان با انجام بیهوشی عمومی انجام می‌شود. در این صورت لازم است بین ۴ تا ۱۲ ماه برای انجام مراحل ایمپلنت دندان صبر کنید.

جراحی ایمپلنت

یکی از مراحل ایمپلنت دندان جراحی است. عمل جراحی ایمپلنت توسط دندانپزشکان متخصص با مناسب‌ترین برنامه‌ریزی برای بیمار انجام می‌شود. قبل از عمل، ناحیه دندان و فک با بی‌حسی موضعی بی‌حس می‌شود. سپس با ابزار جراحی مناسب، شکاف‌هایی ایجاد می‌شود و ایمپلنت در این شکاف‌ها قرار می‌گیرد. در فرآیند کاشت ایمپلنت، برشی در قسمت لثه ایجاد می‌شود، به استخوان رسیده و پیچ می‌شود. پس از کاشت ایمپلنت، عمل در این ناحیه با بخیه زدن کامل می‌شود. تکمیل کامل پروسه عمل بسته به بیمار و تعداد ایمپلنت‌هایی که قرار است اعمال شود تا ۳ ماه متغیر است. انتظار می‌رود که مدت زمان جراحی بین ۱۵ تا ۴۰ دقیقه باشد.

قرار دادن هیلینگ کپ روی ایمپلنت

هلینگ کپ قطعه فلزی است که روی ایمپلنت قرار می‌گیرد تا لثه شما را بپوشاند و آن را از حفره دهان جدا کند. هیلینگ کپ به عنوان یک پروتز درمانی و مدیریتی مؤثر عمل می‌کند و باعث بسته شدن دقیق بافت نرم اطراف ناحیه ایمپلنت می‌شوند که منجر به تشکیل لثه‌ای با ظاهر طبیعی می‌شود. این قطعه معمولا حدود ۱۴ روز روی لثه شما باقی می‌ماند.

دوره ریکاوری

برای اینکه ایمپلنت به خوبی با استخوان فک سازگار شود زمان لازم است. به طور متوسط حدود ۵ درصد افراد دچار پس زدن ایمپلنت توسط بدن می‌شوند. برای اطمینان از ادغام مناسب پیچ‌ها با استخوان در مراحل ایمپلنت فک پایین به ۲ تا ۲.۵ ماه و در مراحل ایمپلنت فک بالا به ۳ تا ۴ ماه دوره ریکاوری نیاز دارید.

قرار دادن اباتمنت و تاج موقت روی ایمپلنت

بعد از طی شدن دوره ریکاوری و اطمینان از سازگاری پیچ با استخوان فک قطعه‌ای به نام اباتمنت روی پیچ اضافه می‌شود که امکان قرار گرفتن تاج روی ایمپلنت را فراهم می‌کند. در طی مراحل ایمپلنت دندان پس از نصب اباتمنت، یک تاج موقت روی آن قرار می‌گیرد. این تاج موقت بین ۱ تا ۲ ماه در دهان شما باقی خواهد ماند تا تاج دائمی تهیه شود.

قالب گیری ایمپلنت

پیش از ساخت پروتز‌های دائمی، دندانپزشک از دهان شما تصاویر و قالب‌هایی می‌گیرد که به آزمایشگاه دندانپزشکی ارسال می‌شود. قالب گیری ایمپلنت مرحله‌ای است که تاج دندان یا سایر ترمیم‌های ایمپلنت طراحی و می‌شود. تا زمانی که دهان شما به طور کامل بهبود یابد، ترمیم ایمپلنت شما نیز کامل خواهد شد.

قرار دادن تاج دائمی روی ایمپلنت

پس از طی همه مراحل ایمپلنت دندان، مرحله آماده سازی پروتز آغاز می‌شود. در این مرحله پروتز با توجه به سلیقه شخصی بیمار و وضعیت دندان‌های موجود او طراحی می‌شود. تاج دائمی شما پس از ساخته شدن روی ایمپلنت نصب خواهد شد. 

مراحل ایمپلنت دندان تصویری

در تصویر زیر می‌توانید ۴ مرحله اصلی کاشت ایمپلنت را از لحظه جراحی تا پایان مراحل مشاهده کنید:

  1. جراحی و نصب ایمپلنت
  2. قرار دادن هیلینگ کپ یا بستن لثه
  3. قرار دادن اباتمنت
  4. نصب پروتز دائمی
عکس و اینفوگرافیک مراحل کاشت و ایمپلنت دندان

فیلم مراحل ایمپلنت دندان

در ادامه می‌توانید فیلم مراحل کاشت دندان طبیعی را مشاهده کنید.

مراحل ایمپلنت چقدر طول میکشد؟

اینکه ساخت ایمپلنت دندان چقدر زمان میبرد به استخوان فک فرد و مناسب بودن تیتانیوم مورد استفاده بستگی دارد. در صورتی که این دو عامل در زمان کوتاهی با هم سازگاری داشته باشند، ساخت دندان‌های مصنوعی در مدت زمان کوتاهی آغاز می‌شود. مدت زمان لازم برای آشکار شدن این هماهنگی ۳ ماه است. کسانی که می‌خواهند دندان‌های از دست رفته خود را با درمان ایمپلنت جایگزین کنند، حتما باید به دندانپزشک مجرب مراجعه کنند. به این ترتیب مشکلاتی که ممکن است در مرحله درمان ایجاد شود به حداقل می‌رسد.

درمان ایمپلنت در واقع به عنوان یک عمل جراحی تعریف می‌شود. اگر فرد یک بار عمل جراحی ایمپلنت انجام دهد، این زمان می‌تواند بین ۱۰ تا ۳۰ دقیقه متغیر باشد. علاوه بر این، هر چه تعداد ایمپلنت‌ها بیشتر باشد، دوره درمان طولانی‌تر خواهد بود.

پس از ۳ ماه انتظار برای ایمپلنت، چند جلسه پروتز پس از ادغام ایمپلنت با استخوان اعمال می‌شود. در نتیجه درمان ایمپلنت که به طور کلی حداکثر ۴ ماه طول می‌کشد. البته اگر نیاز به پیوند استخون داشته باشید ممکن است این پروسه تا یک سال نیز طول بکشد.

تعداد جلسات ایمپلنت دندان

تعداد جلسات ایمپلنت دندان

تعداد جلسات ممکن است بسته به تعداد ایمپلنت‌ها متفاوت باشد. در عین حال می‌توان گفت که تراکم استخوان بیمار عامل تعیین کننده‌ای در تعداد جلسات است. زیرا همان‌طور که گفتیم اگر تراکم استخوان کافی نباشد ابتدا باید پیوند استخوان انجام شود. سپس بیمار باید مدتی صبر کند که ممکن است چند هفته یا چند ماه ادامه یابد، البته این مدت برای هر بیمار یکسان نیست. پس از آن، فرآیند کاشت شروع می‌شود که در این صورت تعداد جلسات بیشتر خواهد بود.

در صورت مناسب بودن تراکم استخوان بیمار، انجام عمل ایمپلنت بلافاصله امکان پذیر است. معاینات معمول دندانپزشکی باید بعد از عمل ایمپلنت انجام شود. پس از معاینه، دندانپزشک شما را در مورد تعداد جلسات تخمینی برای انجام مراحل ایمپلنت دندان به شما اطلاع می‌دهد.

عکس انواع روش های ایمپلنت دندان

روش های ایمپلنت دندان

انواع مختلفی از ایمپلنت‌ها شناخته شده است؛ اما امروزه پرکاربردترین و شناخته‌شده‌ترین ایمپلنت‌ها، پیچی شکل هستند. برخی از انواع شناخته شده ایمپلنت به شرح زیر است:

ایمپلنت ساب پریوستئال

نوعی ایمپلنت است که بعد از اندازه‌گیری روی استخوان دندان اعمال می‌شود. بزرگترین مزیت ایمپلنت‌های ساب پریوستال این است که شدت جویدن را به طور مساوی در کل استخوان دندان توزیع می‌کنند. ظاهر این نوع ایمپلنت که از آلیاژهای نازک فلزی ساخته شده است شبیه قفس است. در مجموع این نوع ایمپلنت زیاد استفاده نمی‌شود.

ایمپلنت‌های اندوستئال

ایمپلنت‌های درونی در غیاب یک یا چند دندان انجام می‌شود. این نمونه ایمپلنت داخل استخوانی نیز نامیده می‌شود و امروزه پرکاربردترین نوع ایمپلنت است. ایمپلنت‌های درونی به خودی خود به ۳ نوع تقسیم می‌شوند که شامل ایمپلنت‌های پیچی، استوانه‌ای و تیغه‌ای می‌شود.

ایمپلنت ترانس استئال 

این یک نوع ایمپلنت است که در کل استخوان اعمال می‌شود. این نوع ایمپلنت بیشتر برای اصلاح کمبودهای طول استخوان ترجیح داده می‌شود. این نوع ایمپلنت خیلی استفاده نمی‌شود؛ زیرا روشی بسیار دشوار و چالش برانگیز دارد.

ایمپلنت ریشه

به عنوان تثبیت کننده‌های ریشه نیز شناخته می‌شوند. این روش ایمپلنت بیشتر برای تثبیت ساختار دندان‌های ضعیف ترجیح داده می‌شود. با روش ایمپلنت ریشه می‌توان زیرساخت بسیار قوی تری ایجاد کرد.

مراحل ایمپلنت دندان جلو

مراحل ایمپلنت دندان جلو

اساسا ایمپلنت که بیانگر قرار دادن ریشه دندان در استخوان فک است، تقریبا در همه موارد به روشی مشابه اعمال می‌شود، اگرچه در مراحل ایمپلنت دندان جلو تفاوت‌های کمی وجود دارد. ابتدا پیچ‌های ساخته شده از تیتانیوم در استخوان فک قرار می‌گیرند. سپس با پوشش پروتز، ظاهر دندان طبیعی به قسمت بالایی پیچ داده می‌شود. در فرآیند پوشش پروتز پس از قرار دادن پیچ‌ها، برای هر دندان در فک اندازه‌های مختلف قالب دندان گرفته می‌شود.

قالب‌های دندان‌های خلفی بزرگتر هستند؛ اما در دندان‌های جلویی از قالب‌های مصنوعی باریک‌تری نسبت به دندان‌های عقب استفاده می‌شود. باریک بودن قالب‌های به کار رفته در دندان‌های قدامی، ساخت ایمپلنت را دشوار می‌کند.

چند روز بعد از کشیدن دندان میتوان ایمپلنت گذاشت؟

اعمال مراحل ایمپلنت دندان بلافاصله پس از کشیدن دندان، در بیمارانی که ساختار فک و بافت استخوانی سالمی دارند، ضرری ندارد. در واقع، استفاده از درمان پس از کشیدن دندان برای پزشک و بیمار آسان‌تر است. زیرا با جدا شدن دندان، ریشه دندان که خالی می‌ماند شروع به از دست دادن بافت استخوانی می‌کند. بافتی که به خصوص در ۲۴ ساعت اول از بین می‌رود، جای خود را به فضای بیشتری نسبت به قبل باز می‌کند. این وضعیت احتمال بروز مشکل در ظاهر زیبایی آتی دندان تحت درمان با ایمپلنت را ایجاد می‌کند.

در صورتی که بیمار مشکلاتی مانند ضایعه، کیست و التهاب در ناحیه دندان کشیده شده نداشته باشد یا درمان‌هایی مانند رادیوتراپی و شیمی درمانی را دریافت نکند، می‌توان بلافاصله درمان ایمپلنت را انجام داد. اگر چنین مشکلاتی در چانه وجود داشته باشد یا اگر درمانی که ایمنی کل بدن را هدف قرار می‌دهد انجام شود، ایمپلنت را نمی‌توان مستقیما در چانه قرار داد.

کاشت ایمپلنت بلافاصله پس از کشیدن دندان نیز برای راحتی بیمار ایده آل است. در این درمان نه تنها قرار دادن دندان مصنوعی پیچ شکل در فک، بلکه موقعیت زیبایی دندان در فک بعد از درمان نیز اهمیت دارد. بنابراین، بیمار باید بداند که این درمان یک فرآیند است نه یک روش جزئی و بی اهمیت.

سخت ترین مرحله ایمپلنت دندان

سخت ترین مرحله ایمپلنت

همان‌طور که بالاتر اشاره کردیم، بعضی افراد نیاز به پیوند استخوان در ناحیه فک دارند. پیوند استخوان یا استفاده از پودر استخوان فک، برای جبران کمبود استخوان فک است. دندان‌های طبیعی در استخوان فک در دهان چیده شده ‌اند. وقتی دندانی به هر دلیلی از دست می‌رود، قسمت ریشه‌دار استخوان فک به مرور زمان ضعیف می‌شود زیرا از آن استفاده نمی‌شود. این ضعیف شدن را می‌توان با ضعیف شدن یک عضله استفاده نشده در طول زمان مقایسه کرد. از روش پیوند استخوان برای جلوگیری از این نازک شدن استخوان استفاده می‌شود که بیشتر در مراحل ایمپلنت دندان اتفاق می‌افتد و مشکلاتی را ایجاد می‌کند. علاوه بر قرار دادن پایه ایمپلنت در استخوان فک، پیوند استخوان نیز از سخت ترین مراحل ایمپلنت دندان به حساب می آید، علاوه بر جراحی و درد، دوره نقاهت بیمار هم در پیوند استخوان طولانی تر است.

عمل پیوند استخوان در بیمارستان با آرامبخش یا بیهوشی عمومی انجام می‌شود. به ویژه بیماری‌های مزمن بیمار و وسعت ناحیه پیوند نیز نوع عمل را تعیین می‌کند. در مواردی که نیاز به پیوند در یک ناحیه کوچک است، کاشت ایمپلنت را می‌توان در همان روز انجام داد.

پیوند استخوان یا پودر استخوان

مشکل کمبود استخوان را می‌توان به دو صورت پیوند استخوان یا پودر استخوان برطرف کرد. استخوان را می‌توان از هر قسمتی از بدن گرفته و با جراحی به استخوان موجود در فک جوش داد. گاهی اوقات نیز از پودر استخوان مصنوعی استفاده می‌شود. روش‌های مختلفی برای پیوند استخوان دندان وجود دارد، اما روش اصلی معمولا یکسان است. دندانپزشک یا جراح دهان، برشی را در فک ایجاد می‌کند و سایر مواد استخوانی را به فک پیوند می‌دهد.

پودر استخوان یا پیوند استخوان

مدت زمان پیوند استخوان

خود عمل در زمان کوتاهی انجام می‌شود اما پس از عمل پیوند استخوان لازم است که مدتی استراحت کنید تا فک شما بهبود یابد. مدت زمانی که باید استراحت کنید می‌تواند بین چند هفته تا چند ماه متفاوت بسته میزان مداخله متفاوت باشد. درمان ایمپلنت برای بیماری که به تراکم استخوان کافی رسیده است را می‌توان بعد از این دوره شروع کرد.

مراقبت های بعد از پیوند استخوان در ایمپلنت

در طول فرآیند بهبودی، توجه به بهداشت و تغذیه هر دو ناحیه بافت و پیوند مهم است. در این فرآیند نباید غذاهای خیلی گرم یا سفت مصرف کرد. از آنجایی که زخم‌های کوچک با بخیه در دهان شما وجود خواهد داشت، پیوند مناسب می‌تواند نقش مهمی در مراحل ایمپلنت دندان داشته باشد. مراقبت از تمیز کردن باعث تسریع روند بهبودی می‌شود. پس از پیوند استخوان، احتمالا با  گاز استریل دور برش دهان، کلینیک را ترک خواهید کرد.

باید دستورالعمل تعویض پانسمان در ۲۴ ساعت اول و مصرف آنتی بیوتیک برای جلوگیری از عفونت را دنبال کنید. ممکن است مسکن نیز برای کاهش درد تجویز شود. سایر نکات مراقبتی بعد از عمل عبارتند از:

  • استفاده از کمپرس یخ برای کمک به کاهش درد و تورم در یکی دو روز اول
  • خوردن غذاهای نرم و ملایم در چند روز اول
  • خوابیدن با سر کمی بالا برای یک یا دو شب اول برای جلوگیری از تجمع خون در محل برش
  • اجتناب از مایعات داغ مانند قهوه یا سوپ
  • پرهیز غذاهای سفت یا ترد، مانند آجیل
  • پرهیز هر گونه فعالیت بدنی که می‌تواند برش را به خطر بیندازد.

پس از یک هفته یا بیشتر، درد مبهم در فک شما باید با ناراحتی خفیف جایگزین شود و احساس کنید که در حال بهبود است. فک شما باید بعد از چند هفته شروع به احساس طبیعی کند. با این حال، معمولا چندین ماه طول می‌کشد تا فک شما به اندازه کافی برای دریافت ایمپلنت قوی شود. در طول این مدت برای بررسی بهبودی، ویزیت‌های دوره‌ای با دندانپزشک از جمله حداقل یک تصویربرداری از فک ضروری است.

ورم بعد از ایمپلنت چند روز طول میکشد؟

ورم بعد از ایمپلنت چند روز طول میکشد؟

از جمله عوارض مورد انتظار پس از ایمپلنت می‌توان به قرمزی، ورم، خارش، درد، سوزش و خونریزی در ناحیه اشاره کرد. خونریزی ممکن است ۲ تا ۳ روز ادامه یابد. حتی خونریزی‌های کوچکی که در طول خواب رخ می‌دهد، می‌تواند روی بالش شما جاری شود. با این حال، این یک واکنش طبیعی بدن است و می‌توانید با پیروی از توصیه‌های پزشک، زمان بهبودی خود را کوتاه کنید. با این حال ورم می‌تواند بین یک ۳ تا ۵ روز نیز ادامه داشته باشد. تورمی ممکن است زیر چشم‌ها نیز ایجاد شود که معمولا پس از ۲ تا ۳ روز از بین می‌رود.

برای جلوگیری از تورم و کبودی ناشی از خونریزی باید از کمپرس یخ استفاده کنید. باید کمپرس یخ را در فواصل ۲ تا ۳ دقیقه روی ناحیه نگه دارید و ۶ تا ۸ دقیقه به آن ناحیه استراحت دهید. زیرا تماس مداوم یخ با بافت نیز می‌تواند باعث آسیب شود.

اینفوگرافیک علائم پس زدن ایمپلنت دندان

علائم پس زدن ایمپلنت چیست؟

در بعضی موارد ممکن است بدن فرد ایمپلنت را پس بزند. به طور کلی، برخی از علائم رد ایمپلنت دندان تا حد زیادی شبیه به نتایج طبیعی پس از عمل است. با این حال، معمولا بارزتر است و برای مدت طولانی باقی می‌ماند. در صورت بروز علائم زیر ممکن است دچار پس زدن ایمپلنت شده باشید:

  • درد حاد که در عرض یک تا دو هفته پس از کاشت ناپدید نمی‌شود.
  • تورم و قرمزی لثه‌ها که بیش از ۵ روز پس از جراحی ادامه داشته باشد. حتی در سخت‌ترین موارد، تورم در عرض ۵ روز فروکش می‌کند، بنابراین اگر مدت طولانی‌تری ادامه یابد، این یک علامت هشدار است.
  • خونریزی طولانی مدت از زخم؛ اگر چنین ترشحی بیش از ۷ روز طول بکشد نشانه خوبی نیست.
  • تحرک ایمپلنت‌های دندانی که در بسیاری از موارد می‌توانید بلافاصله حدس بزنید که ریشه با استخوان ادغام نشده است.
  • در صورت وجود بوی نامطبوع در زیر شاخه‌های نصب شده روی ایمپلنت‌ها
  • چرک از لثه و  زیر ایمپلنت که می‌تواند باعث ایجاد بوی بد در دهان شود.
  • درد هنگام فشار دادن ایمپلنت نشانه بسیار مشخصی است که مشکلات جدی وجود دارد. در چنین مواقعی بهتر است منتظر نمانیم تا همه چیز بگذرد و خود به خود حل شود.

بعد از ایمپلنت چند روز درد داریم؟

در مراحل ایمپلنت دندان عمده درد مربوط به قسمت جراحی است. برای یک مداخله بدون درد، بی حسی موضعی که در حین کشیدن دندان و جراحی استفاده می‌شود که باعث می‌شود دردی را حس نکنید. کافی است. بعد از عمل نیز مسکنی به شما داده می‌شود تا بعد از عمل احساس راحتی کنید. اکثر بیماران در مورد ناراحتی کمتری نسبت به کشیدن دندان صحبت می‌کنند. پس از پایان درمان، شما حتی وجود ایمپلنت را در دهان خود احساس نخواهید کرد. با این حال احساس ناراحتی در هفته اول غیر طبیعی نیست.

عکس نتیجه نهایی ایمپلنت دندان در کلینیک سریتا

مراحل ایمپلنت فوری

برای کاربرد درمان فوری ایمپلنت باید شرایط خاصی رعایت شود. اول از همه، انجام این کاربرد برای هر دندان غیرممکن است. زیرا بلافاصله پس از کشیدن دندان نباید التهاب ایجاد شود. بنابراین، در ایمپلنت‌هایی که به جای دندان‌های سالم ساخته می‌شوند، ترجیح داده می‌شود.

باز هم چنین کاربردی برای افرادی که استخوان لثه کافی ندارند مطرح نیست. در عوض، بافت استخوانی در قسمت داخلی لثه با مداخلات پزشکی خاصی تقویت می‌شود که در بالاتر توضیح دادیم. شما می‌توانید پس از معاینه ایمپلنت در دندانپزشک خود متوجه شوید که آیا برای ایمپلنت فوری مناسب هستید یا خیر.

لثه در ناحیه فک بی‌دندانی که در آن ایمپلنت برنامه‌ریزی شده است بریده می‌شود، ایمپلنت در بافت استخوان قرار می‌گیرد و با بخیه زدن لثه بسته می‌شود. به کمک عکس ایمپلنت دندان یا CBCT (تصویربرداری سه بعدی دندان)، طول و عرض ایمپلنتی که قرار است اعمال شود قبل از عمل جراحی تعیین می‌شود. ایمپلنت تعیین شده را می‌توان بدون نیاز به بخیه روی لثه اعمال کرد. در این روش معمولا ورم روی صورت بیمار مشاهده نمی‌شود و بیمار در دوران نقاهت درد بسیار کمی احساس می‌کند.

تفاوت ایمپلنت فوری و معمولی

 در مواردی که دندان قبلا از دست داده شده یا نمی‌توان  ایمپلنت را همراه با کشیدن دندان قرار داد، لازم است پس از بهبودی لثه، ایمپلنت را اعمال کرد. در این صورت، عمل جراحی دوم برای ایمپلنت انجام می‌شود و می‌توان آن را ۶ تا ۸ هفته پس از کشیدن و پس از بهبودی لثه اعمال کرد.

ایمپلنتی که ۳ تا ۴ ماه پس از کشیدن دندان اعمال می‌شود، یک ایمپلنت تاخیری است. در این شیوه یک روش جراحی جدید بر روی استخوان و لثه اعمال می‌شود.

عکس قبل و بعد ایمپلنت دندان در کلینیک سریتا

مراحل ایمپلنت دندان آسیاب

دندان آسیاب اول اولین دندان دائمی است که در حفره دهان رویش می‌کند و معمولا اولین دندانی است که به دلیل پوسیدگی، درمان ریشه یا شکستگی از بین می‌رود. دندان‌های آسیاب مهمترین دندان‌ها در حفظ فرم قوس فک هستند.

ترمیم‌ها و درمان‌های ایمپلنتی که برای محافظت از یکپارچگی دندان در بزرگسالان انجام می‌شود، پس از مدتی با ترمیم‌های روکشی (ونیرهای سرامیکی) جایگزین می‌شوند. میانگین عمر این تاج‌ها ۱۰ تا ۱۵ سال است. پس از آن ناچار هستید که برای جایگزینی آن از دندان‌های مصنوعی مثل ایمپلنت استفاده کنید. روش کلی مراحل ایمپلنت دندان‌های خلفی تفاوت زیادی با سایر دندان‌ها ندارد.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

حرف آخر

برای کاشت دندان ایمپلنت لازم است که مراحل مختلفی را طی کنید. در گام نخست باید توسط یک دندانپزشک معاینه شوید تا با توجه به وضعیت دهان و لثه‌های شما برای کاشت ایمپلنت برنامه‌ریزی شود. بهترین حالت این است که بلافاصله پس از کشیدن کاشت ایمپلنت نیز انجام شود؛ اما در بعضی موارد ممکن است به دلیل کمبود استخوان فک، نیاز به پیوند استخوان باشد.

کاشت ایمپلنت نیازمند یک جراحی و کاشت ریشه تیتانیومی است. پس از آن لازم است که مدتی استراحت کنید تا ریشه در استخوان فک ادغام شود. پس از با قالب گیری پروتز‌های شما ساخته شده و روی آن قرار می‌گیرد. در این مقاله به طور مفصل به بررسی مراحل ایمپلنت دندان پرداختیم. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید سایر مقالات سایت ما را مطالعه نمایید.

سوالات متداول

۱- بعد از ایمپلنت چند روز آنتی بیوتیک بخوریم؟

معمولا بین ۵ تا ۷ روز مصرف آنتی بیوتیک تجویز می‌شود. پزشک ممکن است استفاده از دهانشویه را نیز به شما توصیه کند.

۲- قالب گیری روکش ایمپلنت دندان چقدر طول می‌کشد؟

قالب گیری در مراحل ایمپلنت دندان وقت زیادی نخواهد گرفت. معمولا در یک جلسه این مرحله انجام می‌شود.

۳- ماندگاری ایمپلنت دندان چند سال است؟

این دندان‌ها دائمی هستند و در صورت مراقبت می‌توانند تا پایان عمر ماندگار باشند. اگرچه بعضی افراد ممکن است پس از حدود ۱۰ تا ۱۵ سال آن را از دست بدهند.