ایمپلنت های دندانی یک راه عالی برای حفظ لبخند و هم ترازی دندان های شما هستند که در گذشته ممکن است به دلیل از دست دادن دندان یا سایر روش های دندانپزشکی مختل شده باشد. یک دندان از دست رفته می تواند باعث شود بقیه دندان های شما از موقعیت طبیعی خود خارج شوند که در نتیجه بر لبخند و روند جویدن شما تأثیر می گذارد. به همین دلیل است که درمان ایمپلنت هر روز محبوب‌ تر می ‌شود. اما برنامه ریزی مناسب برای کاشت ایمپلنت های دندانی می تواند بر نتیجه نهایی تأثیر مثبتی بگذارد. اگر کنجکاو هستید که بدانید بهترین زمان ایمپلنت، چه زمانی است و چه عواملی در تعیین زمان ایمپلنت تأثیرگذار هستند، با مطلب امروز ما همراه باشید.

کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

بهترین زمان برای ایمپلنت دندان چه زمانی است؟

بهترین زمان برای ایمپلنت چه زمانی است؟

هر چه مدت بیشتری پس از از دست دادن دندان صبر کنید، لثه ها و استخوان زیرین جایی که دندان قبلا قرار داشت، بیشتر فرو می روند و خراب می شوند. اگر این روند بیش از حد پیش برود، ممکن است قبل از نصب ایمپلنت به جراحی پیوند استخوان یا حتی جراحی پریودنتال نیاز داشته باشید.

اگر دهان شما پس از کشیدن دندان یا برخی روش های دندانپزشکی دیگر در حال بهبود است، ممکن است لازم باشد حداقل چند هفته و احتمالاً چند ماه صبر کنید. اما در بیشتر موارد، هیچ مانع واقعی برای قرار دادن ایمپلنت شما وجود ندارد. بنابراین، هر چه زودتر این کار را انجام دهید، وضعیت بهتری خواهید داشت!

در بسیاری از موارد اگر استخوان و بافت لثه اطراف محل قرارگیری ایمپلنت به اندازه کافی سالم باشند، می ‌توانید یک یا چند ایمپلنت دندان را در یک جلسه دندانپزشکی نصب کنید. برای مثال ایمپلنت های فوری (یک روزه) در یک جلسه انجام می شوند.

بهترین زمان های کاشت ایمپلنت دندان (اینفوگرافیک)

به طور کلی چهار زمان مختلف وجود دارد که ممکن است برای شما مناسب باشد.

  • بلافاصله پس از کشیدن دندان (ایمپلنت فوری)
  • می توانید ایمپلنت را ۱ تا ۲ ماه پس از کشیدن دندان انجام دهید. ۱ تا ۲ ماه صبر کردن پس از کشیدن دندان، امکان بهبود اولیه لثه را فراهم می کند و این یک مزیت است زیرا قرار دادن ایمپلنت دندان در این زمان تضمین می کند که توسط بافت لثه محافظت می شود و می تواند نتایج زیبایی مطلوبی ارائه دهد.
  • گزینه سوم این است که بین ۲ تا ۴ ماه قبل از قرار دادن ایمپلنت های دندانی صبر کنید تا استخوان تا حدی ترمیم شود. قرار دادن ایمپلنت دندان در این مرحله به یکپارچگی استخوانی کمک می کند و منجر به یک ایمپلنت دندانی پایدار و قوی می شود که به طور کامل با استخوان فک شما پیوند می خورد.
  • گزینه چهارم این است که بین ۴ تا ۶ ماه قبل از کاشت ایمپلنت دندان صبر کنید که این کار، امکان بهبود کامل استخوان را فراهم می کند و ممکن است به ویژه در صورتی که حفره خالی تحت تأثیر بیماری قرار گرفته باشد، موثر واقع شود.

لازم به ذکر است که کاشت ایمپلنت دندان با تأخیر زمانی بیشتر (به عنوان مثال بیشتر از یک سال) نیز امکان پذیر است اما به علت بسته شدن کامل حفره استخوان فک، میزان درد و عوارض کاشت بیشتر خواهد بود و ممکن است درصد موفقیت کاهش یابد.

عوامل تاثیر گذار در تعیین زمان ایمپلنت دندان

عوامل موثر در تعیین زمان ایمپلنت

هنگام برنامه ریزی برای ایمپلنت دندان، موارد مختلفی باید در نظر گرفته شود. یکی از آنها وضعیت حفره استخوانی است که دندان های طبیعی شما را احاطه کرده بود. اگرچه می توان با استفاده از اشعه ایکس و سی تی اسکن، ایده بسیار خوبی در مورد وضعیت استخوان فک تان به دست آورد، اما پس از برداشتن دندان شما دید بسیار واضح تری وجود خواهد داشت. یکی دیگر از مواردی که می تواند روی کاشت ایمپلنت دندان تاثیر بگذارد، نحوه کشیدن دندان است. تکنیکی به نام کشیدن دندان بدون تروما بسیار ملایم تر است و به حفظ حفره استخوانی اطراف دندان کمک می کند. وقتی بهترین زمان برای کاشت ایمپلنت دندان پس از کشیدن دندان طبیعی را توصیه می کنیم، همه این موارد را در نظر می گیریم.

بهترین زمان برای ایمپلنت ندان و عوامل موثر در تعیین زمان ایمپلنت دندان

 به طور خلاصه، عوامل زیر در تعیین زمان ایمپلنت موثر هستند و قبل از تعیین بهترین زمان ایمپلنت توسط دندانپزشک بررسی می شوند:

  • وضعیت سلامت عمومی شما
  • روش کشیدن دندان
  • وضعیت حفره خالی در استخوان فک پس از کشیدن دندان
  • تراکم و سلامت استخوان فک
  • وجود یا عدم وجود بیماری های پریودنتال
  • وجود یا عدم وجود عفونت

توجه داشته باشید که در صورت نیاز به انجام پیوند استخوان، این کار باید چند ماه قبل از کاشت ایمپلنت انجام شود. بنابراین دوره انتظار طولانی تر خواهد شد.

بهترین زمان کاشت ایمپلنت و پیوند استخوان یکی از عوامل مهم در تعیین زمان ایمپلنت دندان است.

پیوند استخوان

برخی از بیماران به ویژه آنهایی که مدت طولانی است یک یا چند دندان خود را از دست داده اند، ممکن است استخوان فک سالم کافی برای حمایت از ایمپلنت نداشته باشند. اگر دندانی را از دست بدهید و بلافاصله آن را جایگزین نکنید، ممکن است این اتفاق بیفتد. در صورت عدم وجود ریشه دندان برای تحریک استخوان فک، فک شما شروع به تحلیل رفتن خواهد کرد.

این بدان معنا نیست که شما نمی توانید ایمپلنت دندان انجام دهید. در صورت داشتن سایر شرایط لازم برای انجام ایمپلنت، دندانپزشک شما ممکن است پیوند استخوان را برای تشویق رشد استخوان در فک شما توصیه کند. مقدار استخوان موجود در فک تعیین می کند که آیا شما به یک پیوند کوچک نیاز دارید یا یک پیوند بزرگ. اگر فقط به یک پیوند جزئی نیاز دارید، ممکن است این روش درست قبل از کاشت ایمپلنت دندانی خود را انجام دهید. اگر یه یک پیوند قابل توجه استخوان نیاز داشته باشید، این کار احتمالاً به عنوان یک روش جداگانه انجام می شود و شما باید برای کاشت ایمپلنت چند ماه دیگر صبر کنید.

تا چند سال بعد از کشیدن دندان می‌توان ایمپلنت کرد؟

بعد از کشیدن دندان، پس از چند ماه از فرآیند ترمیم طبیعی لثه، می‌توان به کار ایمپلنت پرداخت. اما زمان دقیق برای نصب ایمپلنت بعد از کشیدن دندان، به عوامل مختلفی مانند موقعیت جغرافیایی، نوع ایمپلنت و تعداد دندان‌های قابل ترمیم وابسته است.

بیشتر پزشکان معتقدند که برای نصب ایمپلنت دندان، باید حداقل ۲ تا ۳ ماه بعد از کشیدن دندان صبر کرد تا فرآیند ترمیم طبیعی لثه به پایان برسد. با این حال، در برخی موارد، به دلیل شرایط بدنی بیماران، پزشک ممکن است تصمیم بگیرد که زمان نصب ایمپلنت را کمی به تعویق بیندازد.

اگر دندان‌های اطراف هم که باید به ایمپلنت متصل شوند، سالم باشند، نصب ایمپلنت بعد از کشیدن دندان تا حدود ۱۰ سال بعد نیز ممکن است. با این حال، برخی پزشکان معتقدند که بهتر است در صورت امکان، ایمپلنت بلافاصله پس از کشیدن دندان نصب شود تا پیش از تغییراتی در جوامع استخوانی فک و دندان، ایمپلنت به عنوان جایگزین ثابت برای دندان طبیعی قرار بگیرد.

بهترین زمان برای ایمپلنت دندان در صورت فراهم بودن شرایط دندان، بعد از کشیدن دندان است.

بهترین زمان ایمپلنت پس از کشیدن دندان

همانطور که احتمالا متوجه شده اید، بهترین زمان ایمپلنت پس از کشیدن دندان به شرایط بیمار و نتیجه بررسی های دندانپزشک بستگی دارد. اگر تراکم استخوان فک شما کافی باشد و کشیدن دندان با روش کم تهاجمی و بدون جراحی انجام شده باشد، به احتمال زیاد می توانید پس از کشیدن دندان بلافاصله ایمپلنت انجام دهید. در غیر اینصورت لازم است بسته به شرایط استخوان فک و لثه مدتی صبر کنید.

اما به طور کلی توصیه می شود کاشت ایمپلنت را حداکثر تا یک سال بعد از کشیدن دندان انجام دهید تا احتمال موفقیت این روش به حداکثر برسد. بیشتر بیماران می خواهند بلافاصله پس از کشیدن دندان، ایمپلنت های دندانی خود را انجام دهند زیرا به خاطر دندان های از دست رفته خود احساس نا امنی می کنند که می تواند بر لبخند و اعتماد به نفس آنها تأثیر بگذارد. با این حال لازم است حتما با یک متخصص دندانپزشک مشورت کنید تا مشخص شود کدام زمان برای شما بهترین است.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

سوالات متداول

در بخش زیر، ما برخی از متداول ترین سوالاتی که ممکن است در مورد ایمپلنت دندان داشته باشید را گردآوری کرده ایم.

۱. سه مرحله جراحی ایمپلنت دندان چیست؟

جراحی ایمپلنت در سه مرحله انجام می شود: قرار دادن پایه ایمپلنت، چسباندن اباتمنت، نصب تاج.

۲. چه کسانی باید از کاشت دندان اجتناب کنند؟

چهار گروه از افرادی که نباید ایمپلنت دندان انجام دهند، عبارتند از:

  • کودکان و نوجوانان ( سن، یکی از معدود عوامل موثر بر کاندیداتوری ایمپلنت دندان است که خارج از کنترل بیمار می باشد).
  • افراد سیگاری و کسانی که اهل دندان قروچه هستند.
  • افرادی که از دندان های خود مراقبت نمی کنند.
  • افراد بسیار مسن (به استثنای برخی موارد)

۳. ایمپلنت های دندانی چگونه با سایر روش های درمانی جایگزینی دندان های از دست رفته مقایسه می شوند؟

ایمپلنت های دندانی به طور کلی نسبت به بسیاری از همتایان خود برتری دارند. پروتزهای مصنوعی اغلب باعث می‌شوند که فرد مسن ‌تر به نظر برسد و بیشتر احساس پیری نماید، در موقعیت‌های اجتماعی هنگام سر خوردن و کلیک کردن باعث خجالت می‌ شود و لذت روزمره از غذا خوردن راحت را محدود می‌ کند. از طرف دیگر ایمپلنت های دندانی، فیکسچرهای دائمی هستند. آنها از طریق جراحی زیر لثه قرار می گیرند و با استخوان فک ترکیب می شوند و استحکام و دوام یک دندان طبیعی را فراهم می کنند. این ویژگی در پروتزهای متحرک که به سادگی روی لثه قرار می گیرند، استخوان را تحریک نمی کنند و در نتیجه احتمال از دست دادن استخوان را افزایش می دهند، وجود ندارد. ایمپلنت های دندانی استخوان را تحریک، سالم و قوی نگه می دارند.

۴. چرا از ایمپلنت های تیتانیومی استفاده می شود؟

تیتانیوم به عنوان ماده اولیه ایمپلنت استفاده می شود زیرا سازگاری زیستی و توانایی پیوند بالایی با استخوان دارد. چیزی که آن را ایده آل می کند، این است که بسیار با دوام است و بدن انسان  آن را جسم خارجی نمی داند و بنابراین آن را پس نمی زند. به علت سازگاری زیستی بالای تیتانیوم، استخوان اطراف، اعصاب، بافت ها و لثه  می توانند پیوند محکمی با ایمپلنت ایجاد نمایند.

حرف آخر

ایمپلنت دندان برای قرار دادن تاج یا دندان مصنوعی در دهان استفاده می شود. آنها درون استخوان فک کاشته می شوند و در آنجا به عنوان ریشه دندان جایگزین عمل می کنند. مراحل ایمپلنت دندان چندین ماه طول می کشد تا تکمیل شود. ایمپلنت ها طبیعی به نظر می رسند و یک درمان مادام العمر هستند. بهترین زمان ایمپلنت با توجه به شرایط دهان و دندان و وضعیت عمومی شما می تواند متفاوت باشد. بنابراین تصمیم گیری در مورد این مسأله را به دندانپزشک تان بسپارید و مطمئن باشید که این دوره انتظار برای کاشت ایمپلنت های دندانی، ارزشش را دارد.