از دست دادن دندان‌ها هم از نظر زیبایی ظاهری نامطلوب ایجاد می‌کند و هم باعث مشکلات غذا خوردن و به هم خوردن ساختار دهان و دندان می‌شود. جای خالی دندان‌ها حتی می‌تواند مشکلاتی در گفتار فرد ایجاد کند. بنابراین توصیه می‌شود دندان‌ها را بلافاصله پس از از دست رفتن درمان کنید. برای جایگزین کردن دندان‌ها می‌توانید از روش ایمپلنت یا بریج استفاده کنید. این دو روش از پراستفاده‌ترین کاربردهای دندانپزشکی هستند که تفاوت‌ها و شباهت‌هایی به یکدیگر دارند.

کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

برای انتخاب بین این دو روش لازم است ابتدا به خوبی در مورد مزایا و معایب هر کدام تحقیق کنید. معمولا دندانپزشکان بعد از معاینه اولیه در مورد روش مناسب برای درمان دندان‌های شما صحبت خواهند کرد. در این مقاله به طور مفصل در مورد ویژگی‌ها و فرایند درمان این دو روش توضیحاتی ارائه خواهیم کرد.

بریج چیست؟

«بریج» چیست؟

برای اینکه روش ایمپلنت یا بریج را انتخاب کنید ابتدا باید بدانید هر کدام به چه معنا است. بریج دندان یک راه حل ترمیمی است که برای بستن شکاف حاصل از کشیدن دندان طراحی شده است. بریج در واقع پل‌هایی هستند که دندان مصنوعی را به دندان‌های مجاور متصل می‌کند و به این وسیله آن را در جای خود محکم می‌نماید.

درمان بریج یک فرآیند چند مرحله‌ای است که نیاز به چندین بار مراجعه به دندانپزشک دارد. برای نصب بریج لازم است که دندان‌های مجاور قدری تراشیده شوند تا پروتزی که ساخته می‌شود روی آن‌ها به خوبی قرار گیرد.

ایمپلنت چیست؟

«ایمپلنت» چیست؟

ایمپلنت یا بریج تفاوت‌های اساسی در نحوه ساخت و نصب دارند. ایمپلنت در مجموع بهترین روشی است که برای جایگزینی دندان‌های طبیعی استفاده می‌شود. ایمپلنت به معنای کاشت یک ریشه فلزی در حفره استخوانی دندان از دست رفته است. با بهبود استخوان فک، ایمپلنت کاملا در جای خود محکم می‌شود.

روند بهبودی می‌تواند ۶ تا ۱۲ هفته طول بکشد. پس از اینکه ایمپلنت به استخوان فک متصل شد، یک رابط کوچک به نام اباتمنت به آن متصل می‌شود و یک تاج روی آن نصب می‌گردد.

مزایای بریج دندان , بریج دندان

مزایای بریج دندان چیست؟

برای اینکه بدانید ایمپلنت بهتر است یا بریج باید با مزایا و معایب آن‌ها آشنا شوید. بعضی از مزایای بریج شامل موارد زیر است:

  • سهولت نصب: این روش را می‌توان با چند مراجعه به دندانپزشک در عرض یک هفته تکمیل کرد و نیازی به عمل جراحی ندارد.
  • خطر عوارض کم است: چون نیازی به جراحی نیست عوارض مربوط به آن نیز ایجاد نمی‌شود. در صورت رعایت بهداشت آسیبی به دهان و دندان وارد نخواهد شد.
  • قابل اجرا برای هر میزان تراکم استخوانی: تراکم کم استخوان فک برای این درمان مشکلی ایجاد نمی‌کند.
  • مقرون به صرفه بودن: اگرچه پروتزهای بریج باید در فواصل زمانی معین تعویض شوند، اما هزینه آن‌ها بسیار کمتر از ایمپلنت است.

معایب بریج دندان چیست؟

بریج در کنار مزایایی که دارد می‌تواند معایبی نیز داشته باشد:

  • تحلیل استخوان فک: از آنجایی که بریج‌ها جایگزین ریشه دندان نمی‌شوند، استخوان فک که در معرض فشار قرار نمی‌گیرد و ممکن است سریعتر تحلیل رود.
  • روی دندان‌های مجاور تاثیر منفی می‌گذارد: تراشیدن دندان‌های مجاور می‌تواند آن‌ها را در برابر پوسیدگی آسیب پذیرتر کند.
  • دوام کمتر: بریج دندان حدود ۱۰ سال دوام می‌آورد و پس از آن باید تعویض شود.
مزایای ایمپلنت دندان

مزایا «ایمپلنت» دندان چیست؟

آگاهی از مزایای ایمپلنت یا بریج می‌تواند بر تصمیم شما برای انتخاب آن‌ها تاثیرگذار باشد. بعضی از مزایای ایمپلنت شامل موارد زیر است:

  • نگهداری راحت: دندان‌های ایمپلنت به راحتی نگهداری و تمیز می‌شوند. آن‌ها درست مانند دندان‌های طبیعی مسواک زده و تمیز می‌شوند.
  • ماندگاری طولانی: ایمپلنت از مواد زیست سازگار و پذیرفته شده توسط بدن هستند. اگر سلامت و بهداشت لثه‌ها حفظ شود، ممکن است ایمپلنت‌ها تا آخر عمر در دهان باقی بمانند.
  • از تحلیل استخوان جلوگیری می‌کند: ایمپلنت‌ها نه تنها استخوان فک را حفظ می‌کنند، بلکه رشد طبیعی استخوان را نیز تضمین کرده و آن را تحریک می‌کنند. به دلیل وجود پیچ‌ها، استخوان فک که در معرض فشار است، به مرور زمان قوی‌تر می‌شود.
  • دندان‌های طبیعی محافظت می‌شوند: از ساییدگی و آسیب دیدن دندان‌های اطراف توسط دندان مصنوعی جلوگیری می‌کند. ایمپلنت‌ها می‌توانند بدون وارد کردن فشار به دندان‌های جور به تنهایی در جای خود محکم باشند.

معایب «ایمپلنت» دندان چیست؟

مهمترین معایبی که ممکن است باعث تردید در انتخاب ایمپلنت شوند شامل موارد زیر است:

  • خطر عوارض جراحی: دندانپزشک باید ایمپلنت را با جراحی به استخوان متصل کند. همیشه خطراتی در هر جراحی وجود دارد؛ از جمله آسیب عصبی، عفونت، شکستگی فک، آسیب به دندان‌های اطراف و موارد دیگر.
  • درمان چند مرحله‌ای: بر خلاف بریج ایمپلنت دندان را معمولا نمی‌توان سریع ساخت. بهبودی استخوان به زمان نیاز دارد. به طور خلاصه، یک پروسه کامل کاشت ایمپلنت ممکن است تا چند ماه طول بکشد.
  • هزینه بالا: کاشت ایمپلنت در دراز مدت مقرون به صرفه است؛ زیرا نیازی به تعویض و هزینه نگهداری ندارد. با این حال، هزینه اولیه درمان ممکن است برای بسیاری از افراد زیاد باشد.
تفاوت بریج و ایمپلنت دندان

تفاوت بین ایمپلنت و بریج چیست؟

انتخاب ایمپلنت یا بریج می‌تواند به عوامل زیادی بستگی داشته باشد. این دو روش از جنبه‌های خاصی شبیه یکدیگر هستند. از جمله اینکه هدف هر دو جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته و بازگرداندن عملکرد جویدن است. با این حال، تفاوت‌های جدی بین ایمپلنت و بریج وجود دارد که در ادامه به شرح آن‌ها می‌پردازیم.

۱. کیفیت

ایمپلنت از نظر کیفیت گزینه بهتری نسبت به بریج است. دلیل این امر جنس مواد سازنده ایمپلنت و کارکرد آن است. ایمپلنت یک پیچ تیتانیومی است که روکش‌های دندانی ساخته شده از چینی یا زیرکونیوم روی آن قرار می‌گیرند.

هنگامی که دندانی از بین می‌رود، در استخوان فک تغییر شکل و تحلیل رخ می‌دهد. به کمک پیچ تیتانیومی قرار داده شده در استخوان فک، از تغییر شکل استخوان جلوگیری می‌شود. اما بریج فقط فضای بین دو دندان را پر می‌کند و نمی‌تواند جایگزین ریشه دندان شود. بنابراین ایمپلنت یک روش درمانی به روزتر و مفیدتر است.

۲. هزینه

اگرچه ایمپلنت در مقایسه با بریج درمان پرهزینه‌تری است، اما با توجه به اینکه ساختار دندان‌های طبیعی شما حفظ می‌شود، از پوسیدگی دندان و فرورفتگی لثه که ممکن است پس از برش در درمان بریج ایجاد شود، جلوگیری می‌کند و شما دندان‌های ماندگارتری خواهید داشت.

۳. استقامت

ایمپلنت یا بریج هر دو می‌توانند بسیار بادوام باشند. این مهمترین ویژگی است که آن‌ها را از سایر روش‌های دندانپزشکی متمایز می‌کند. با این حال، وقتی بین آنها مقایسه می‌کنید و می‌خواهید بدانید ایمپلنت بهتر است یا بریج، باید گفت ایمپلنت دوام بیشتری دارد.

بریج به طور کلی برای ۵ تا ۱۰ سال استفاده می‌شود و پس از سپری شدن این زمان باید تعویض گردد. نباید فراموش کرد که در ایمپلنت دو قسمت متفاوت وجود دارد، حتی اگر ماندگاری مشابهی برای روکش ایمپلنت وجود داشته باشد، تا زمانی که به مراقبت از دهان خود توجه کنید، قسمت پیچ مادام العمر قابل استفاده است و فقط روکش نیاز به تعویض دارد.

ایمپلنت بهتر است یا بریج؟ , مقایسه بری و ایمپلنت

ایمپلنت بهتر است یا بریج؟

قبل از هر چیز باید به توصیه‌های دندانپزشک خود در این مورد توجه کنید. سپس می‌توانید مطابق با بودجه و معیارهای دیگر که در ادامه ذکر می‌شود تصمیم بگیرید:

  • هزینه: همان‌طور که گفتیم ایمپلنت هزینه بالاتری دارد. اما اگر بودجه شما مناسب است و دندانپزشک شما معتقد است که ایمپلنت برای شما مناسب است، باید آن را در اولویت قرار دهید.
  • وضعیت دندان از دست رفته: اگر تعداد زیادی دندان از دست رفته دارید، دندان‌های موجود شما برای درمان بریج کافی نبوده و ممکن است پروتز ساخته شده پایداری کافی نداشته باشد. در این موارد، اگر پزشک تشخیص دهد به جای درمان بریج، باید درمان ایمپلنت را در نظر بگیرید.
  • وضعیت سلامت: حتی اگر تصمیم به کاشت ایمپلنت داشته باشید، ممکن است وضعیت سلامت عمومی شما از آن جلوگیری کند. به عنوان مثال، اگر بیماری مانند دیابت دارید که تحت کنترل نیست، کاشت دندان ممکن است مناسب نباشد. زیرا ممکن است روند بهبودی شما تحت تاثیر نامطلوب قرار گیرد.
  • شرایط زمانی: ایمپلنت را می‌توان پس از چند ماه روی دندان‌های شما اعمال کرد. درمان شما نیاز به مداخله جراحی دارد و استخوان‌های فک شما به زمان معینی برای بهبود نیاز دارند. این مدت به طور متوسط ​​۳-۶ ماه است. در حالی که بریج می‌تواند در یک هفته ساخته شود.

ایمپلنت یا بریج دو گزینه ایده‌آل برای جایگزینی دندان از دست رفته هستند. اگر هزینه برای شما مهم نیست و وضعیت سلامتی شما مساعد است، بهتر است ایمپلنت انجام دهید. دندانپزشک به شما کمک می‌کند تا بهترین تصمیم را بگیرید.

تفاوت ایمپلنت و بریج در فرآیند درمان

کاشت ایمپلنت یک درمان چند مرحله‌ای است. اگرچه گاهی اوقات شرایطی وجود دارد که امکان ساخت ایمپلنت فوری در همان روز وجود دارد، اما این روش برای هر بیماری مناسب نیست. دندانپزشک به طور کلی می‌تواند در عرض ۲۰ دقیقه یک ایمپلنت در فک بگذارد. بیشتر بیماران می‌توانند روز بعد به کار و سایر فعالیت‌های اجتماعی عادی بازگردند. با این حال، انتظار می‌رود که پیچ و استخوان به مدت ۲ تا ۳ ماه پس از آن با هم ترکیب شوند. پس از محکم شدن ریشه، قالب گرفته می‌شود و تاج روی آن به طور متوسط ​​در مدت یک هفته آماده می‌گردد.

در فرایند درمان بریج دندان، قالب گیری در روز شروع درمان انجام می‌شود و دندان‌های بریج در همان هفته نصب می‌شوند. با این حال، ممکن است دندان‌های اطراف برای نگهداشتن بریج تراشیده شوند. درمان بریج نیز زمان بهبودی کوتاهی دارد. پس از قرار دادن بریج توسط دندانپزشک ممکن است کمی درد لثه وجود داشته باشد. با این حال، این مشکل معمولا پس از چند روز از بین می‌رود. ممکن است لازم باشد از جویدن غذاهای سفت تا زمانی که به آن عادت کنید خودداری نمایید. 

اگر روند درمان ایمپلنت یا بریج را به عنوان ملاکی برای انتخاب آن‌ها در نظر بگیریم، باید گفت اگر می‌خواهید در عرض یک هفته دندان جدید داشته باشید از روش بریج استفاده کنید؛ اما اگر می‌خواهید دندان‌های طبیعی‌تر و بهتری داشته باشید باید چند ماه صبر کنید تا روش ایمپلنت انجام شود.

سوالات متداول

۱- ایمپلنت بهتر است یا بریج؟

در حالت کلی ایمپلنت ترجیح داده می‌شود؛ اما بسته به شرایط سلامتی بیمار ممکن است که کاشت ایمپلنت توصیه نشود.

۲- عوارض بریج دندان چیست؟

این روش عوارض زیادی ندارد؛ اما به دلیل تراشیدن دندان‌های مجاور امکان پوسیدگی آن‌ها در اثر عدم رعایت دقیق بهداشت افزایش می‌یابد.

۳- هزینه ایمپلنت و بریج چقدر است؟

قیمت دقیق ایمپلنت یا بریج باید بعد از معاینه پزشک مشخص شود. اما به طور کلی هزینه ترمیم هر دندان با ایمپلنت هزینه بالاتری دارد.

جمع بندی

از دست دادن دندان‌ها می‌تواند تجربه ناخوشایندی برای هر کسی باشد. باید گفت با افزایش سن گریزی از پوسیدگی یا شکستگی دندان‌ها نیست. به کمک روش‌های ایمپلنت و بریج می‌توان دندان از دست رفته را جبران کرد.

ایمپلنت به معنای کاشت یک ریشه تیتانیومی در استخوان فک و مصب یک تاج روی آن است. در حالی که بریج یک ریشه نیست و در واقع یک پل است که با سوار شدن روی دندان‌ها مجاور جای خالی دندان را پر می‌کند. هر دو گزینه می‌توانند دوام قابل توجهی داشته باشند؛ اما اگر از نظر هزینه و زمان محدودیتی ندارید توصیه می‌شود که از روش ایمپلنت استفاده کنید. در این مقاله به بررسی ویژگی‌ها و تفاوت‌های ایمپلنت و بریج پرداختیم. برای اطلاعات بیشتر یا انجام انواع خدمات دندانپزشکی در اقساط ۶، ۱۲، ۱۸ و ۲۴ ماهه می‌توانید با ما تماس بگیرید.