شاید تصور کنید که دندان‌های مصنوعی هیچ‌گاه خراب نمی شوند و نیازی به مراقبت ندارند؛ اما این یک تصور اشتباه است. اگرچه خود پروتزها مثل دندان‌های طبیعی دچار پوسیدگی نمی‌شوند، اما عدم رعایت بهداشت می‌تواند باعث بروز بیماری‌های دهان و کاهش ماندگاری ایمپلنت‌ها شود. مراقبت بعد از ایمپلنت از لحظه کشیدن دندان آغاز می‌شود و تا زمانی که از آن استفاده می‌کنید باید جدی گرفته شود. در این مقاله به بررسی روش‌های مراقبت از ایمپلنت به صورت مرحله به مرحله می‌پردازیم.

کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

ایمپلنت کل دندان ها

مراقبت بعد از ایمپلنت دندان

موفقیت ایمپلنت دندان شما تا حد زیادی به بهداشت دهان و دندان شما بستگی دارد. اکنون که ظاهر لبخند خود را بهبود بخشیده‌اید، زمان آن رسیده است که اطمینان حاصل کنید که ایمپلنت شما مادام العمر خواهد بود. یکی از مهم‌ترین عوامل خطری که باید در مورد ایمپلنت دندان در نظر گرفت، بهداشت نامناسب دهان و دندان است.

پلاک در طول روز روی دندان‌ها و لثه‌های شما ایجاد می‌شود. با ایجاد پلاک، باکتری‌های مضر می‌توانند سلامت دندان‌ها و دهان شما را مختل کنند و باعث ایجاد حفره و بیماری لثه شوند. از آنجایی که ایمپلنت شما با استخوان فک شما ترکیب می‌شود، بسیار مهم است که ایمپلنت در دهان شما ثابت بماند. حفظ سلامت خط لثه می‌تواند به شما در مراقبت بعد از ایمپلنت دندان کمک کند.

علاوه بر این، برخی افراد پس از کاشت ایمپلنت دندان احساس درد می‌کنند. تمیز کردن ملایم دندان‌ها و لثه‌ها می تواند به تسکین یا جلوگیری از ناراحتی کمک کند.

مراقبت های هر دوره از ایمپلنت

برای بهبود سریع‌تر و دریافت بهترین نتیجه باید در هر دوره از درمان مراقبت‌های دقیق را انجام دهید. در ادامه مراقبت‌هایی که لازم است در هر مرحله از کاشت ایمپلنت انجام دهید را شرح می‌دهیم.

مراقبت های بعد از کشیدن دندان برای ایمپلنت

مراقبت بعد از کشیدن دندان

در روز اول نباید محل جراحت را با زبان یا انگشت را لمس کرد و نباید دهان را شستشو داد. بعد از کشیدن دندان تا دو ساعت چیزی نخورید؛ بعد از این مدت نیز باید چیزهای گرم ترجیح داده شود. از غذاهای خیلی گرم، سرد و اسیدی پرهیز شود و ترجیحا شیر در دمای اتاق نوشیده شود. به مدت ۲۴ ساعت سیگار نکشید.

مراقبتهای بعد از جراحی لثه و ایمپلنت

درد خفیف، تورم صورت و کبودی بعد از جراحی و پانچ طبیعی است. برای مراقبت بعد از ایمپلنت دندان موارد زیر را رعایت کنید:

  • تا ۲ ساعت چیزی نخورید.
  • تا چند روز ساعت سیگار نکشید.
  • گرما باعث افزایش خونریزی می‌شود. به مدت ۲۴ ساعت از غذاهای گرم و سفت خودداری کنید، تا حد امکان از غذاهای نرم استفاده کنید.
  • برای کاهش ادم (تورم) به مدت ۲۴ ساعت کمپرس سرد (یخ) را به صورت خارجی روی ناحیه عمل قرار دهید.
  • توجه داشته باشید که آنتی بیوتیک‌ها، مسکن‌ها و دهانشویه‌های ضد عفونی کننده توصیه شده توسط دندانپزشک پس از عمل را در زمان‌های لازم و به مقدار توصیه شده مصرف کنید.
  • اگر خونریزی بیش از حد، تورم بیش از حد، درد شدید (عدم پاسخ به مسکن‌ها) و تب را تجربه کردید، باید فورا با دندانپزشک خود تماس بگیرید.
مراقبت های بعد از پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان

مراقبتهای بعد از پیوند استخوان در ایمپلنت

مراقبتهای بعد از سینوس لیفت می‌تواند شامل چندین مورد مهم باشد. نباید به مدت یک هفته با طرف عمل شده غذا خورده شود. یک رژیم غذایی نرم باید تا حد امکان ترجیح داده شود. غذاهای بسیار گرم، بسیار سرد، اسیدی، بسیار تند، یا تنقلات و غیره که ممکن است به منطقه جراحی آسیب بزنند. غذاهای دانه دار نباید مصرف شوند. سیگار کشیدن به مدت یک هفته پس از عمل ممنوع است.

مراقبت بعد از نصب ایمپلنت

ممکن است بعد از کاشت پایه ایمپلنت بخیه زده شده باشد. بخیه‌های شما بعد از یک هفته برداشته می‌شود. برای مراقبت بعد از کاشت پایه ایمپلنت و برای جلوگیری از تجمع باکتری بر روی این سطوح، تمیز کردن آرام نواحی گفته شده با زبان و استفاده از دهان شویه تاثیر مثبتی بر روند بهبودی و کاهش خطر عفونت خواهد داشت. تف کردن و شستشوی دهان در روز عمل جراحی ممنوع است. از سیگار کشیدن در طول هفته اول بعد از عمل جراحی اکیدا پرهیز شود.

مراقبت بعد از روکش ایمپلنت

در ۶ هفته اول فقط از غذاهای نرم استفاده کنید. زیرا هنوز پیچ‌های ایمپلنت در فک شما کاملا محکم نشده است. نسبت به بهداشت دهان و مسواک زدن دقت کافی داشته باشید. ممکن است مدتی طول بکشد تا به دندان‌های جدید عادت کنید.

چک لیست مراقبت های ایمپلنت دندان (مراقبت های بعد از ایمپلنت)

چک لیست مراقبت های بعد از ایمپلنت

اگر بخواهیم به طور خلاصه روش‌های مراقبت بعد از ایمپلنت دندان را لیست کنیم شامل موارد زیر خواهد بود:

  • مسواک زدن منظم (روزی دوبار)
  • استفاده از نخ دندان
  • مراجعه سالیانه به دندانپزشک برای بررسی وضعیت ایمپلنت
  • توجه به جرم زدایی از دندان‌ها
  • دقت در بروز التهاب و عفونت در لثه‌ها
  • در صورت امکان ترک کامل دخانیات

مراقبت بلند مدت از ایمپلنت

اگر می‌خواهید سال‌ها پس از اتمام درمان ایمپلنت‌تان از دندان‌های جدیدتان به طور موثر استفاده کنید،  باید در مراقبت از ایمپلنت  بسیار دقت کنید. درست مانند دندان‌ها و لثه‌های طبیعی شما،  نگهداری از دندان ایمپلنت  نیاز به یک فرآیند مراقبتی دقیق است. برای استفاده طولانی مدت از ایمپلنت، توجه به نکات کوتاه زیر ضروری است:

مراقبت های طولانی مدت از ایمپلنت دندان (اینفوگرافیک)

۱- مسواک زدن و نخ دندان منظم

برای ترمیم کامل دندان‌ها روی هر ایمپلنت بیش از یک دندان ساخته می‌شود. این پروتزها می‌تواند یک پروتز تاج یا بریج دندان تکی یا پروتز ثابت یا متحرک روی ایمپلنت باشد. بقایای مواد غذایی که در اطراف ایمپلنت انباشته می‌شوند می‌توانند منجر به بیماری شوند. به همین دلیل قسمتی که ایمپلنت و لثه به هم می‌رسند، فضاهای بین ایمپلنت و دندان‌های مجاور باید به دقت تمیز شوند. برای این کار، علاوه بر مسواک معمولی، باید از نخ دندان رابط استفاده کنید. دندانپزشک نحوه استفاده از آن را به شما آموزش خواهد داد.

۲- بهداشت کامل دهان

فراموش نکنید که برای مراقبت بعد از ایمپلنت دندان باید زبان و کام و همچنین دندان‌های سالم خود را تمیز کنید. باکتری‌هایی که روی زبان و کام زندگی می‌کنند، می‌توانند به دندان‌ها و لثه‌ها آسیب بزنند. علاوه بر این، استفاده از دهان شویه به حذف باکتری‌ها از دهان کمک زیادی می کند.

۳- جرم گیری دندان‌ها

از تمیز کردن جرم دندان خود غافل نشوید. بسته به شرایط دهانی خود می‌توانید هر ۶ ماه یا سالی یکبار آن را انجام دهید.

۴- مراجعه به دندانپزشک

گاهی اوقات، اگرچه تصور می‌شود که همه چیز طبیعی به نظر می‌رسد، اما ممکن است استخوان اطراف ایمپلنت تحلیل رود. برای تشخیص زودهنگام این موضوع، عکس‌برداری یک سال پس از کاشت و سپس هر دو سال یک بار مفید است.

مراقبت های 48 ساعت اول ایمپلنت دندان

مراقبت در ۴۸ ساعت اول بعد از کاشت ایمپلنت

تامپون‌هایی که روی ناحیه کاشته شده قرار می‌گیرند باید به مدت یک ساعت گاز گرفته شوند تا به طور متوسط ​​شل نشوند. اگر بعد از یک ساعت خونریزی ادامه پیدا نکرد، می‌توان آن را دور انداخت. اگر خونریزی ادامه یابد، یک تامپون تمیز جدید برای نیم ساعت دیگر گاز گرفته می‌شود. اگر خونریزی همچنان ادامه داشت، استفاده از تامپون باید تا پایان خونریزی ادامه یابد. ممکن است در ۴ تا ۶ ساعت اول بعد از عمل مقداری نشت از محل جراحی وجود داشته باشد. در مواردی که خونریزی برای مدت طولانی تری ادامه یابد، باید با پزشک خود مشورت کنید.

برای مراقبت بعد از ایمپلنت تا ۲ ساعت پس از کاشت چیزی نخورید و ننوشید. در ۴۸ ساعت اول باید از غذاها و نوشیدنی‌های داغ دوری کنید. غذاهای نرم و با دمای اتاق (مانند سوپ، ماست، خرده نان نرم) مناسب هستند. از آب میوه‌های اسیدی، نوشیدنی‌های الکلی و غذاهای تند باید اجتناب شود. در صورتی که بیمار مبتلا به دیابت باشد، باید طبق توصیه پزشک خود به خوردن با دقت و منظم ادامه دهد.

مراقبت های ۳ الی ۴ روز بعد از کاشت ایمپلنت

مراقبت های 3 الی 4 روز اول بعد از ایمپلنت دندان (اینفوگرافیک و چک لیست)
  • از مصرف دخانیات در این مدت اکیدا پرهیز کنید.
  • از کمپرس سرد برای کاهش تورم استفاده نمایید.
  • غذاهای داغ یا سر استفاده نکنید.
  • از غذای سفت پرهیز نمایید.
  • از فعالیت‌های شدید که موجب حرکت زیاد سر می‌شود پرهیز کنید.
  • به طور جدی مراقب زخم‌ها باشید.
  • داروهای دندانپزشک را به طور منظم مصرف کنید.

سیگار کشیدن بعد از ایمپلنت

 تا ۴ یا ۵ روز بعد از جراحی ایمپلنت به هیچ وجه نباید سیگار بکشید. پس از جراحی باید از استعمال دخانیات خودداری کرد، زیرا باعث تحریک ناحیه زخم، به خطر افتادن التیام و افزایش دمای دهان می‌شود. در بیمارانی که بیش از حد سیگار می‌کشند، بستن بخیه‌ها در ناحیه زخم دشوار است. این نیز می تواند منجر به التهاب شود.

به طور کلی سیگار کشیدن می‌تاند باعث تغییر رنگ دندان‌های مصنوعی شود و بهداشت دهان را کاهش دهد. بنابراین ترک سیگار بعد از کاشت ایمپلنت توصیه می‌شود.

ورم صورت بعد از ایمپلنت

ادم (تورم) در پایان جراحی دهان مشاهده می‌شود و طبیعی است. برای مراقبت بعد از ایمپلنت دندان بهتر است این ورم را کنترل نمایید. این ورم را می‌توان با کمپرس یخ که در روز اول به طور متناوب بر روی ناحیه عمل اعمال م‌ شود (۵ تا ۱۰ دقیقه استفاده و۱۰ تا ۱۵دقیقه استراحت) کاهش داد. استفاده مداوم از کیسه یخ می‌تواند باعث سوختگی و آسیب شود. بنابراین، استفاده از یخ باید در فواصل زمانی که در بالا توضیح داده شد اعمال شود. در پایان ۷۲ ساعت اول، ادم یا تورم به تدریج شروع به کاهش می‌کند. مراقب باشید از مسکن‌های توصیه شده توسط دندانپزشک برای مدت معینی استفاده کنید.

عدم موفقیت ایمپلنت

جراحی که در این زمینه تجربه ندارد ممکن است انتخاب خوبی برای کاشت ایمپلنت نباشد. یک دندانپزشک خوب باید با تجزیه و تحلیل مواردی مانند تعداد ایمپلنت، با توجه به شرایط بیمار و میزان استحکام ساختار استخوان، تصمیم درستی بگیرد. تصمیمات اشتباهی که باید در مورد این مسائل گرفته شود مستقیما بر عدم موفقیت ایمپلنت تاثیر می‌گذارد. علاوه بر این، دندانپزشکی که در زمینه درمان ایمپلنت مجرب و متخصص نیست نیز ممکن است در طول درمان به بافت‌های اطراف دندان آسیب برساند. برای جلوگیری از چنین موقعیت‌های منفی، لازم است با دندانپزشکانی متخصص در زمینه خود و دارای تجربه در ایمپلنت همکاری کرد. علائم زیر می‌تواند نشانه عدم موفقیت ایمپلنت باشد:

علائم شکست ایمپلنت دندان (عدم موفقیت ایمپلنت دندان) اینفوگرافیک
  • درد شدید و مداوم
  • التهاب لثه
  • تحلیل در لثه
  • تورم طولانی مدت
  • دندان‌های مصنوعی شل و متحرک
  • مشکل در جویدن

اگر ایمپلنت پس زده شود، پس از اینکه دندان‌ها، لثه‌ها و استخوان فک برای درمان مجدد مناسب شدند، می‌توان درمان را تکرار کرد. اما برای اینکه این روند برای شما آسان، راحت و بدون مشکل باشد، حتما باید درمان را به دندانپزشکان متخصص و با تجربه‌ای بسپارید که در محیط بالینی و در شرایط مناسب خدمات ارائه می‌دهند.

مراقبت برای اوردنچر ها

برای مراقبت صحیح از اوردنچرها رعایت نکات زیر ضروری است:

  • حتما به طور منظم، دندان مصنوعی را با مسواک تمیز کنید.
  • بعد از ظهر یا شب دندان را درآورده و برای مدت زمان توصیه شده در پاک کننده مخصوص نگهداری کنید.
  • همیشه حلقه‌های نگهدارنده، لاستیک‌ها و درپوش‌ها را بررسی کنید. اگر فرسوده یا افتاده شده، از دندانپزشک خود بخواهید آن را تعویض کند.
  • قبل از قرار دادن پروتز در دهان، آن را زیر آب تحت فشار نگه دارید و کاملا بشویید.
  • کلاهک و گیره‌های پلاستیکی روی ایمپلنت را سالی یک بار تعویض کنید.
مراقبت های تک ایمپلنت ها

مراقبت برای تک ایمپلنت ها

به طور کلی مراقبت بعد از ایمپلنت تکی تفاوت خاصی با ایمپلنت کامل ندارد. شما باید مانند سایر دندان‌های طبیعی خود از تک ایمپلنت نیز مراقبت نمایید. همان‌طور که در بالا ذکر شد باید به طور منظم مسواک بزنید و نسبت به بروز التهاب در لثه خود دقت داشته باشید.‍

مسواک مناسبت ایمپلنت دندان

لازم است که برای مراقبتهای بعد از جراحی ایمپلنت، یک مسواک مناسب برای خود انتخاب کنید. سر مسواک کوچکتر و گرد نسبت به یک سر مسواک بسیار بلند و بزرگ بهتر می‌تواند به تمیز کردن دندان‌ها کمک کند. سر مسواک گرد با جلوگیری از فشار دادن بی مورد لثه‌ها از تحریک آن‌ها پیشگیری می‌کند.

برای تمیز کردن ایمپلنت، دندان‌های خود را به شدت و با فشار زیاد مسواک نکنید. مسواک کردن با فشار به مرور زمان باعث نازک شدن و ضعیف شدن لثه‌ها می‌شود. لثه ضعیف و نازک اطراف ایمپلنت ممکن است راحت‌تر عفونت کند و التهاب لثه ایجاد شود.

به طور مرتب مسواک را تعویض کنید، زیرا سر مسواک باز و خم شده نه تنها مانع از تمیز کردن موثر دندان‌هایتان می‌شود بلکه باعث تجمع بیشتر باکتری‌ها می‌گردد. حداکثر عمر استفاده از یک مسواک ۶ ماه است. توصیه می‌شود از مسواک برقی استفاده کنید، زیرا تا هفت برابر بیشتر از مسواک دستی پلاک را از بین می‌برد.

خمیر دندان مناسبت ایمپلنت دندان

از خمیر دندان حاوی مواد ساینده و سفید کننده استفاده نکنید. اگرچه در ظاهر ممکن است به نظر برسد که خمیر دندان‌های سفید کننده برای دندان‌ها مفید هستند، اما در واقع می‌توانند اثر معکوسی بر ماندگاری دندان شما داشته باشند.

در واقع، بسیاری از مواد تشکیل دهنده خمیردندان‌های سفید کننده، ساینده هستند و می‌توانند روی دندان مصنوعی بیش از حد اثر منفی داشته باشند. با استفاده مکرر، خمیردندان‌های سفید کننده می‌توانند خراش و نازک شدگی روی سطح پروتزهای شما ایجاد کنند که در نتیجه می‌تواند باعث شود جرم جمع شود و رنگ دندان تیره‌تر شود.

کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

رضایت مراجعین از ایمپلنت در کلینیک فوق تخصصی ایمپلنت دندان سریتا

سوالات متداول

۱- ایمپلنت چه مدت بهبود می یابد؟

این دوره بین ۶ هفته تا ۳ ماه متغیر است.

۲- یخ درمانی بعد از کاشت چقدر طول می‌کشد؟

باید به مدت ۷۲ ساعت انجام شود تا تورم از بین برود.

۳- مراقبت از دهان پس از کاشت ایمپلنت چگونه باید باشد؟

بهداشت دهان و دندان مهمترین عامل برای مراقبت از ایمپلنت است. باید از نخ دندان، مسواک مناسب و دهانشویه استفاده شود. به این ترتیب تا حد زیادی از تشکیل باکتری جلوگیری می‌شود.

۴- بعد از ایمپلنت چی بخوریم؟

در روزهای اول غذاهای سرد و گرم نباید مصرف شود. غذاهای نرم مانند پوره، ماست و پودینگ باید مصرف شود.

۵- عمر ایمپلنت چقدر است؟

اگر مراقبت‌های دهان و دندان خود را به خوبی انجام دهید و پس از آن بیماری نداشته باشید، برای مادام العمر قابل استفاده است.

جمع بندی

لازم است که از دندان‌های ایمپلنت مانند دندان‌های طبیعی خود مراقبت کنید. جرم گرفتگی و ایجاد پلاک از مواردی هستند که می‌تواند باعث بروز بیماری و کاهش دوام پروتزهای شما شوند. باید به طور منظم مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید.

در روزهای اول بعد از کاشت ایمپلنت لازم است که غذاهای نرم بخورید و از مصرف غذای سرد و گرم خودداری کنید. سیگار کشیدن به خصوص در روزهایی ابتدایی پس از جراحی می‌تواند آسیب زیادی برای دهان و دندان شما داشته باشد. در این مقاله به طور کامل نحوه مراقبت بعد از ایمپلنت دندان را شرح دادیم. در صورت علاقه‌مندی می‌توانید سایر مقالات ما را دنبال کنید.