بی تردید بهترین روش برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته کاشت ایمپلنت است. ایمپلنت‌ها می‌توانند به صورت دائمی، ثابت و با ظاهر کاملا طبیعی باشند. اما لازم است بدانید که ایمپلنت‌ها نیز دارای تنوع فراوانی هستند و با توجه به ویژگی‌هایی که دارند می‌توانند کاربردهای مختلفی داشته باشند. انواع ایمپلنت دندان از نظر جنس، شکل، مراحل درمان و اندازه با هم تفاوت دارند. لازم است پیش از کاشت ایمپلنت در مورد این تفاوت‌ها تحقیق کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید. در این مقاله به بررسی کامل ایمپلنت‌های دندانی و تفاوت‌های آن‌ها می‌پردازیم.

کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

انواع ایمپلنت دندان

میزان موفقیت در درمان ایمپلنت تا ۹۸ درصد می‌رسد. اما باید تاکید کرد که لثه و ساختار استخوان فک بیمار برای درمان موفقیت آمیز باید به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد. در حقیقت تصمیم‌گیری در مورد اینکه کدام روش درمان ایمپلنت انجام شود تا در زمان کوتاهی بهبودی حاصل شود و ظاهر دندان طبیعی باشد از اهمیت بالایی برخوردار است.

به همین دلیل، بسته به کمبود دندان و سایر مشکلات دهان، انواع مختلفی از ایمپلنت‌ها وجود دارد. اگر به درمان ایمپلنت فکر می‌کنید اما نگران عدم شناخت کافی در مورد انواع ایمپلنت دندان هستید، اگر می‌پرسید انواع ایمپلنت‌ها چیست و کدام یک برای درمان ترجیح داده می‌شود، می‌توانید با بررسی مقاله ما درباره انواع ایمپلنت‌های دندانی بیشتر بدانید.

انواع ایمپلنت دندان بر اساس محل نصب

انواع ایمپلنت بر اساس فاکتورهای زیادی از تفاوت کاربرد گرفته تا ماده مورد استفاده و محل نصب طبقه بندی می‌شوند. بر اساس محل نصب ایمپلنت‌ها را می‌توان در دسته‌های زیر قرار داد:

انواع ایمپلنت داخل استخوانی (ایمپلنت اندواستیل)

در روش کاشت داخل استخوانی، ایمپلنت در داخل استخوان فک قرار می‌گیرد. ایمپلنت‌های اندواستیل از جمله انواع ایمپلنت‌های دندانی هستند که امروزه بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. ایمپلنت‌های پیچ، به‌ویژه در کاربردهای استاندارد مورد استفاده قرار می‌گیرند. این همان چیزی است که اکثر مردم درباره ایمپلنت‌ها تصور دارند.

ایمپلنت‌های ساب پریواستیل

اگرچه ایمپلنت‌های ساب پریواستیل به اندازه اندواستیل رایج نیستند، اما یکی از مزایایی که ایجاد می‌کنند این است که فشار را در حین جویدن به طور مساوی روی ریشه‌های دندان توزیع می‌کنند. دلیل اینکه زیاد ترجیح داده نمی‌شود به سختی کاشت آن مربوط می‌شود. باری نصب این ایمپلنت‌ها باید استخوان فک کاملا از زیر بافت لثه نمایان شود و همین باعث می‌شود که دردناک‌تر بوده و دوره نقاهت طولانی‌تر شود. برای بعضی موارد که ساختار فک طبیعی نیست این روش ترجیح داده می‌شود.

ایمپلنت زیگوماتیک

این ایمپلنت‌ها در استخوان زیر گونه که بزرگ‌تر است نصب می‌شوند. در مواردی که تراکم و ارتفاع استخوان فک کم باشد و با عمل پیوند استخوان نیز نتوان این مشکل را برطرف کرد، می‌توان با این روش کاشت ایمپلنت را انجام داد.

مینی ایمپلنت

یکی از انواع ایمپلنت دندان مینی ایمپلنت است. در بعضی موارد برای دندان‌های کوچکتر، دندانپزشک تشخیص می‌دهد که نیازی به این نیست که ایمپلنت به طور کامل در استخوان فک قرار گیرند. در چنین مواردی ممکن است پزشک استفاده از مینی ایمپلنت را تجویز کند. مینی ایمپلنت قطری تقریبا نصف ایمپلنت معمولی دارد. باید توجه داشت که از این نمونه نمی‌توان برای همه افراد استفاده کرد.

انواع ایمپلنت از نظر طول و قطر

طول ایمپلنت‌ها می‌تواند بین ۸ تا ۱۴ میلی‌متر متغیر باشد و حتی در مواردی تا ۱۸ میلی متر هم برسد. در یک حالت ایده‌آل با شرایط مساعد و بدون موانع آناتومیکی، طول ایده آل ایمپلنت بین ۸ تا ۱۳ میلی متر خواهد بود. به طور کلی به جز در موقعیت‌های خاص، طول ایده‌آل ایمپلنت‌ها از ۱۱ میلی‌متر تجاوز نمی‌کند.

قطر ایمپلنت معمولا بین ۳ تا ۶ میلی متر متغیر است. انتخاب قطر ایمپلنت به حجم استخوان موجود و نوع پروتز بستگی دارد. قطر ایمپلنت باید اندازه‌ای داشته باشد که با نصب تاج و تنش‌های مکانیکی که باید تحمل کند سازگار باشد.

انواع ایمپلنت از نظر جنس

ایمپلنت‌ها به طور رایج می‌توانند از مواد زیر ساخته شوند.

ایمپلنت تیتانیومی

معمولا انواع ایمپلنت دندان از جنس تیتانیوم یا آلیاژهای آن تولید می‌شود. از مزایای آن می‌توان به این اشاره کرد که تحت تاثیر مایعات دهان قرار نمی‌گیرد و برای مقاومت در برابر نیروهایی که در دهان ایجاد می‌شود طراحی شده است. تیتانیوم ضد حساسیت است و می‌تواند تا پایان عمر بدون تغییر در دهان باقی بماند. تیتانیوم بیشترین استفاده را در ساخت ایمپلنت دارد.

ایمپلنت زیرکونیومی

به دلیل ساختار طبیعی و مستحکم زیرکونیوم، ایمپلنت‌های زیرکونیومی با دوام و طول عمرشان نیز شناخته می‌شوند. از آنجایی که زیرکونیوم ماده‌ای است که در شرایط سخت مقاومت می‌کند، هنگام استفاده در ایمپلنت‌های دندانی نیز عملکرد قوی از خود نشان می‌دهد. به راحتی آسیب نمی‌بینند و خورده نمی‌شوند و علاوه بر این، از آنجایی که آن‌ها هیچ واکنش آلرژیکی ایجاد نمی‌کنند، می‌توانند به راحتی توسط بیماران مبتلا به آلرژی فلزات تحمل شوند.

انواع ایمپلنت دندان از نظر شکل بدنه

به طور کلی می‌توان گفت ایپملنت‌ها از لحاظ شکل می‌توانند یکی از انواع زیر باشند:

  • ایمپلنت‌های دندانی استوانه‌ای: این رایج‌ترین شکل ایمپلنت دندانی است، زمانی استفاده م‌ شود که تراکم استخوان با قرار دادن ایمپلنت سازگار باشد.
  • ایمپلنت‌های دندانی مخروطی: ‌ایمپلنت دارای ساختاری استوانه‌ای با انتهای مخروطی است. می‌توان از آن در بسیاری از کاربردها استفاده کرد.
  • ایمپلنت‌های دندانی راسته: این ایمپلنت همچنین شکل مخروطی دارد، اما بیشتر برای سازگاری با استخوان‌های کم تراکم طراحی شده است.
  • ایمپلنت‌های دندانی تیغه‌ای: این ایمپلنت بر خلاف موارد بالا پیچی نیست. این نمونه با ظرافت عالی است، اما نصب آن بسیار دشوار است. جراحان دندانپزشکی مدرن به ندرت از آن استفاده می‌کنند.

انواع ایمپلنت دندان از نظر مراحل درمان

همان طور که گفته شد ایمپلنت‌ها از لحاظ محل نصب، شکل و جنس می‌توانند انواع گوناگونی داشته باشند. انتخاب هر کدام از این انواع باعث می‌شود که مراحل درمانی نیز متفاوت شود. به طور کلی ایمپلنت‌ها نیاز به یک مرحله کاشت دارند که بسته به نوع آن می‌تواند نیاز به جراحی داشته باشد یا نداشته باشد. در مرحله بعد اباتمنت روی ایمپلنت نصب شده و در مرحله آخر پروتز دندان روی آن قرار می‌گیرد. در بعضی افراد نیز ممکن است پیش از جراحی کاشت ایمپلنت، به دلیل کمبود استخوان فک به جراحی پیوند استخوان نیز نیاز باشد.

انواع ایمپلنت دندان بر اساس روکش

پس از اتمام کاشت پیچ و اضافه کردن اباتمنت، دندانپزشک روکشی برای ایمپلنت شما طراحی می‌کند که ظاهر دندان طبیعی را بازسازی می‌کند. رایج‌ترین مواد برای ساخت روکش ایمپلنت دندان مواد زیر هستند.

پرسلن (چینی)

روکش‌های چینی جوش خورده به فلز یکی از محکم‌ترین روکش‌هایی است که برای ایمپلنت‌های دندانی ساخته می‌شوند. این روکش‌ها کاملا سفید بوده و رنگ طبیعی دندان‌ها را بازسازی می‌کنند.

سرامیک

این ماده همچنین به طور گسترده‌ای برای ساخت روکش استفاده می‌شود، زیرا ماده‌ای سخت و سفت است. به کمک سرامیک، دندان‌های جدیدی ساخته می‌شود که ظاهری بسیار طبیعی به بیمار می‌دهد.

فلز

برخی از متداول‌ترین فلزات مورد استفاده شامل نقره، پالادیوم، کروم، طلا،کبالت و نیکل می‌شود. این روکش‌ها دوام و مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند. لازم به ذکر است که برخی افراد به این نوع مواد حساسیت دارند.

انواع جراحی ایمپلنت

جراحی‌های کاشت ایمپلنت نیز می‌توانند بر اساس انواع ایمپلنت دندان و شرایط بیمار به صورت‌های زیر انجام شوند:

جراحی ایمپلنت یک مرحله ای

در روش ایمپلنت یک مرحله ای که تکنیک جدیدتری است، ایمپلنت‌ها از طریق مخاطی گذاشته می‌شوند و از انجام عمل جراحی دوم خودداری می‌شود. در این روش قسمت بالایی پیچ‌ها به صورت نمایان از لثه باقی می‌ماند و نیازی به برش مجدد نیست.

جراحی ایمپلنت دو مرحله ای

در روش رایج‌تر ایمپلنت دو مرحله ای، پس از قرار دادن ایمپلنت، روی آن‌ها پوشانده می‌شود تا از تحمل بار و خطر عفونت محافظت شود. پس از فرآیند بهبودی، عمل دوم برای اتصال بخش اباتمنت مورد نیاز است.

ایمپلنت دو مرحله ای در ابتدا برای پروتزهای ثابت فک پایین طراحی شدند، اما بعدتر در فک بالا نیز مورد استفاده قرار گرفتند.

ایمپلنت فوری

ایمپلنت فوری در مواردی انجام می‌شود که بلافاصله پس از کشیدن دندان، پیچ در استخوان فک کاشته می‌شود. این بهترین انتخاب برای کاشت ایمپلنت است. زیرا گذشت زمان می‌تواند باعث تغییر در ساختار استخوان فک و لثه شود.

کاشت ایمپلنت لیزری

به طور معمول در جراحی انواع ایمپلنت دندان، برش‌های افقی و عمودی لثه در ناحیه کاشته شده ایجاد می‌شود، استخوان از طریق شکاف لثه باز شده نمایان می‌شود، سپس سوراخی که ایمپلنت قرار می‌گیرد باز می‌شود، ایمپلنت گذاشته شده و لثه با بخیه بسته می‌شود. اما در عمل کاشت ایمپلنت لیزری، لثه ناحیه‌ای که ایمپلنت در آن قرار خواهد گرفت، توسط لیزر برداشته می‌شود، سوکت ایمپلنت با نوک‌های مخصوص باز می‌شود و در مدت کوتاهی ایمپلنت در جای خود قرار می‌گیرد. این عمل را می‌توان بدون بخیه کامل کرد.

ایمپلنت دیجیتال

در مرحله آماده سازی، به کمک سیستم دیجیتال یک صفحه شخصی سازی شده با ترکیب رادیوگرافی سه بعدی و اندازه‌گیری‌های دهان فرد در محیط دیجیتال تهیه می‌شود. پس از آن، این این اندازه‌گیری‌ها تضمین می‌کند که ایمپلنت‌ها به طور یکپارچه در مناسب‌ترین موقعیت، قطر و طول انجام می‌شوند. در پایان عمل، دندان‌های موقتی که از قبل آماده شده‌اند، بلافاصله پس از درمان روی ایمپلنت‌ها قرار می‌گیرند و هم ایمپلنت و هم دندان‌ها در یک جلسه نصب می‌شوند.

انواع ایمپلنت بر اساس نوع اتصال

نحوه اتصال را می‌توان هم در مورد انواع ایمپلنت از نظر اتصال با اباتمنت و همچنین در مورد انواع ایمپلنت از نظر اتصال روکش به اباتمنت مورد بررسی قرار داد. از لحاظ نحوه اتصال پیچ به اباتمنت می‌توان گفت ایمپلنت‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • اتصال ۸ ضلعی داخلی: بالای پیچ به شکل سوراخ ۸ ضلعی است که اباتمنت در آن فرو رفته و بسته می‌شود.
  • اتصال ۶ ضلعی داخلی: بالای پیچ به شکل سوراخ ۶ ضلعی است که اباتمنت در آن فرو رفته و بسته می‌شود.
  • اتصال ۶ ضلعی خارجی: سر پیچ به صورت ۶ ضلعی است که در سوراخ اباتمنت فرو رفته و بسته می‌شود.

از نظر نحوه اتصال روکش به اباتمنت نیز می‌توان ایمپلنت‌ها را به دو نوع اتصال با پیج و اتصال با چسب دسته‌بندی کرد.

انواع پروتزهای بر پایه ایمپلنت

پروتزهای بر پایه ایمپلنت به دو نوع پروتز ثابت و پروتز متحرک تقسیم می‌شوند. با توجه به شرایط بیمار یکی از دو انواع ایمپلنت دندان انتخاب شده و آماده سازی پروتز آغاز می‌شود.

پروتزهای ایمپلنت ثابت

پروتزهایی هستند که با توجه به تعداد دندان‌های ثابت و موقعیت فعلی آن‌ها در دهان طراحی شده و سپس با چسب ثابت یا پیچ می‌شوند. در چنین شرایطی فقط کاشت چند ایمپلنت در هر فک لازم است.

پروتزهای متحرک روی ایمپلنت

این روش درمانی است که بیماران می‌توانند هر زمان که بخواهند آن را بردارند، این روش وقتی که تمام دندان‌ها از بین رفته اند انجام می‌شود. در این روش یک یا دو واحد ایمپلنت در فک کاشته می‌شود  و پروتز روی آن سوار می‌شود. این باعث پایداری بهتر دندان‌ها نسبت به حالت معمولی بدون ایمپلنت می‌شود.

انواع برند ایمپلنت دندان

شرکت‌های مختلفی اقدام به تولید ایمپلنت دندان می‌کنند. بعضی از مرغوب‌ترین انواع برند ایمپلنت دندان که مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • زیمر بیومت (Zimmer Biomet)
  • اینترالاک (Intralock)
  • اشترامن (Straumann)
  • ایمپلنت مدنتیکا (Medintika)
  • دنتیوم (Dentium)
  • مگاژن (Megagen)
  • سوییدن اند مارتینا (Sweden & Martina)

انواع ایمپلنت بر اساس کشور سازنده

اگرچه بسیاری از کشورهای جهان اقدام به ساخت ایمپلنت دندانی می‌نمایند، اما بعضی کشورها در این زمینه شناخته شده‌تر هستند و توانسته‌اند بخش عمده بازار جهانی را در اختیار گیرند. بهترین انواع ایمپلنت بر اساس کشور سازنده می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • آمریکا
  • ایتالیا
  • کره جنوبی
  • سوئیس
  • انگلیس
  • فرانسه
  • آلمان
  • ایران

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

جمع بندی

کاشت ایمپلنت یکی از بهترین روش‌هایی است که می‌توان برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته استفاده کرد. ایمپلنت‌ها می‌توانند بر اساس نوع استفاده، شکل و جنس انواع گوناگونی داشته باشند. بعضی از آن‌ها به صورت فوری و در کمترین زمان کاشته می‌شوند و بعضی دیگر به زمان طولانی‌تری احتیاج دارند. ایمپلنت دندان می‌تواند از جنس تیتانیوم یا زیرکونیوم باشد. روکش روی ایمپلنت نیز می‌تواند از جنس چینی، سرامیک یا فلزی باشد.

مراحل جراحی ایمپلنت نیز می‌تواند بر اساس نوع آن و وضعیت استخوان فک بیمار متفاوت باشد. پیش از انتخاب هر یک از انواع ایمپلنت دندان لازم است که با دندانپزشک خود مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد ایمپلنت دندان سایر مقالات منتشر شده در سایت ما را مطالعه کنید.

سوالات متداول

۱- چه کسانی می‌توانند ایمپلنت بگذارند؟

درمان ایمپلنت را می‌توان برای هر کسی که مشکل سلامتی جدی که مانع از اعمال درمان ایمپلنت می‌شود نداشته باشد و بافت استخوانی کافی نیز داشته باشد اعمال کرد. فشار خون و قند خون باید تحت کنترل باشد تا بتوان درمان ایمپلنت را انجام داد. برای این منظور از بیمار خواسته می‌شود که به طور منظم از داروهای خود استفاده کند، تحت معاینات پزشکی منظم قرار گیرد و سطح فشار خون و قند خون خود را در سطح مشخصی حفظ کند.

۲- آیا افراد سیگاری می‌توانند ایمپلنت بگذارند؟

سیگار مستقیما بر درمان ایمپلنت تاثیر نمی‌گذارد. آنچه مهم است این است که فرد چقدر سیگار می‌کشد و چگونه از دهان و دندان خود مراقبت کند. در افرادی که بیش از یک بسته در روز سیگار می‌کشند و به سلامت دهان و دندان خود اهمیت نمی‌دهند، ممکن است موفقیت مورد نظر را در درمان ایمپلنت حاصل نکنند.

۳- آیا درمان ایمپلنت درد دارد؟

قبل از عمل جراحی برای درمان ایمپلنت، به بیمار بی حسی موضعی تزریق می‌شود. از آنجایی که اعصاب این ناحیه با بی‌حسی موضعی بی‌حس می‌شوند، هیچ دردی در طول درمان احساس نمی‌شود. پس از از بین رفتن اثر دارو ممکن است درد خفیفی احساس شود. برای تسکین این درد می‌توان از مسکن‌های ساده‌ای که دندانپزشک تجویز می‌کند استفاده کرد.