حداقل زمان طول درمان ایمپلنت دندان

 

طول درمان ایمپلنت دندان

برای پایدار شدن ایمپلنت دندان ، بدن بایستی تا سطح ایمپلنت، استخوان بسازد ( ادغام استخوان و Ossenointegration ایمپلنت) که این فرآیند طول درمان ایمپلنت دندان را مشخص می کند. در طی دوره ادغام استخوان در صورت بروز حرکت در پیچ ایمپلنت دندان بر اساس فرایند زیستی بدن می تواند مانع از ادغام استخوانی شده و بنابراین نرخ شکست ایمپلنت دندان افزایش می یابد. در نتیجه، ۳ تا ۶ ماه حداقل زمان طول درمان ایمپلنت دندان در دوره ادغام ( بسته به فاکتورهای متنوع به تشخیص پزشک) پیش از قرار دهی روکش ایمپلنت زمان داده می شود.

ایمپلنت دندان چقدر طول می کشد

چنانچه پژوهش­های اخیر نشان میدهند پایداری اولیه ایمپلنت دندان در استخوان نقش تعیین کننده تری از ادغام آن نسبت به زمان مشخصی برای ترمیم دارد، از این رو زمانی که برای ترمیم داده میشود معمولا بر اساس تراکم استخوان ایمپلنت گذاری شده و تعداد ایمپلنت های متصل شده به یکدیگر است تا اینکه زمان ثابتی باشد. زمانی که ایمپلنت ها بتوانند نیروی ۳۵ نیوتن سانتی متر را تحمل کرده و به سایر ایمپلنتها متصل باشند تفاوت معنی داری در طول درمان ایمپلنت دندان یا فقدان استخوان بین ایمپلنت های بلافاصله گذاشته شده در ۳ ماه یا ۶ ماه وجود ندارد. در نتیجه ایمپلنت های تکی حتی در استخوان محکم هم نیاز به زمانی دارند که فشاری بر آنها وارد نشود تا احتمال اسیب اولیه به حداقل برسد.

 

جراحی ایمپلنت یک مرحله ای در مقابل جراحی دو مرحله ای

پس از قرار دادن ایمپلنت دندان اجزای داخلی با پایه ترمیمی (هیلینگ یا Gingiral Former ) یا پیچ پوشاننده پوشش داده میشوند، پایه ترمیمی از مخاط میگذرد و مخاط اطراف با آن سازگار میشود. پیچ پوشاننده همسطح ایمپلنت است و برای پوشاندن کامل مخاط طراحی شده است. پس از دوره ادغام ، جراحی ثانویه برای برداشت مخاط و قرار دادن پایه ترمیمی نیاز است.

در بخش های اول مراحل انجام ایمپلنت دندان جهت توسعه ایمپلنت (۱۹۷۰-۱۹۹۰) سیستم های ایمپلنت با رویکرد دو مرحله ای استفاده میشد، با این اعتقاد که پایداری اولیه افزایش می یابد. پژوهشهای مرتبط نشان میدهند تفاوتی در بقاء ایمپلنت در جراحی یک یا دو مرحله ای وجود ندارد و انتخاب قرار دادن ایمپلنت در مرحله اول جراحی مربوط به مدیریت بافت نرم (لثه) و بنابه تشخیص پزشک جراح است.

زمانی که بافت لثه معیوب بوده یا چندین دندان ندارد برای کاشت ایمپلنتها، زمانی برای ادغام استخوانی در نظر گرفته میشود، سپس لثه با جراحی به اطراف پایه ترمیمی حرکت داده میشود. مشکل تکنیک دو مرحله ای نیاز به جراحی اضافی و در نظر گرفتن مشکلات بافتی به علت جراحی پشت سر هم است. انتخاب یک یا دو مرحله­ای اکنون متمرکز بر چگونگی بازسازی بافت نرم اطراف دندان از دست رفته به بهترین شکل میباشد.

 

قرار دهی بلافاصله ایمپلنت دندان ( ایمپلنت فوری )

ایمپلنت فوری
اصلاح دندان از دست رفته، در یک جلسه با ایمپلنت فوری

استراتژی معمول فزاینده ای برای حفظ استخوان و کاهش زمان طول درمان ایمپلنت دندان شامل قرار دادن ایمپلنت بلافاصله و همزمان در محل دندان کشیده شده می باشد. از یک طرف این استراتژی زمان درمان را کوتاه کرده و می­تواند زیبایی را ارتقاء دهد چرا که غلاف بافت نرم سالم می ماند، و از سوی دیگر ممکن است میزان موفقیت ایمپلنت بالاتر رود. نتایج در این باره فراوان است. چرا که بر اساس مطالعات عده ای ایمپلنت فوری و برخی تاخیری را به صورت کامل و علمی شرح و مقایسه کرده اند.

این روش اولین بار توسط شولته و هایمکه (Schulte and Heimke) در سال ۱۹۷۶ به‌عنوان روش ایمپلنت فوری معرفی شد. در جوامع پزشکی با تحقیق و بررسی آمار به‌دست‌آمده از شیوه درمان ایمپلنت فوری به این نتیجه رسیده‌اند که این روش نرخ بالای موفقیت نیز دارد.

مرحله اول: بررسی های متخصص ایمپلنت

متخصص ایمپلنت شروع به کشیدن دندان موجود یا بقایای آن می شود و بافت دندان، استخوان فک و وضعیت لثه را مورد بررسی قرار می دهد. در این میان متخصص باید سعی کند که کمترین آسیب را به بافت لثه وارد نماید تا در صورت مناسب بودن شرایط جهت انجام ایمپلنت فوری، درصد موفقیت این عمل بالا برود.

مرحله دوم: قرار دادن پایه ایمپلنت

در فرآیند انجام ایمپلنت فوری، در صورت صلاحدید متخصص ایمپلنت، قرار دادن دندان ظرف ۴۸ ساعت پس از قرار دادن پایه پیشنهاد می شود. در صورت دستیابی به ثبات اولیه کافی، می‌توان آن را اعمال کرد. این تکنیک در پاسخ به تقاضای روزافزون بیماران برای درمان سریع‌تر و رسیدن به‌ظاهر دلخواه انجام شد. لدرمن اولین کسی بود که موفق به کاشت ایمپلنت‌های فوری شد. از بین چندین مطالعه طولانی‌مدت که از آن زمان تاکنون با پیگیری ۵-۱۰ سال انجام‌شده است، میزان موفقیت نهایی بالا، حدود ۹۷٪ – ۱۰۰ ٪ برای ایمپلنت فوری نصب در دهان بیماران  گزارش‌شده است.

همان‌طور که می‌بینید فرایند روند و مراحل انجام ایمپلنت فوری، فرق چندانی با ایمپلنت معمولی ندارد و تنها تفاوت آن در میزان صبر برای ترمیم اولیه است که در روش ایمپلنت معمولی ممکن است تا شش ماه به طول بیانجامد.

بیشتر بخوانید: ایمپلنت فوری دندان

 

فرآیندهای دیگر جراحی

برای ادغام استخوانی نیاز است ایمپلنت با استخوان سالم احاطه شود. به منظور بقاء طولانی مدت و کاهش طول درمان ایمپلنت دندان نیاز است بافت نرم سالم ضخیمی (لثه) آن را در بر بگیرد. طبیعی است که اگر استخوان یا لثه معیوب باشد، جراح نیاز به بازسازی آن پیش و یا در حین جایگیری ایمپلنت توسط جراحی های جانبی از جمله پیوند استخوان دارد. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که در طول درمان ایمپلنت، فشار های زیادی بر دندان کاشت شده وارد نکنید  و مراقبت های پس از ایمپلنت دندان را نیز مد نظر داشته باشید تا از ناموفق شدن ایمپلنت دندان جلوگیری شود.

کلینیک دندانپزشکی سریتا میتواند با ارائه کلیه خدمات مربوط به اصلاح و ترمیم دندان، شما را از شر دندان های معیوب خلاص کرده و لبخندی زیبا را به شما هدیه دهد. در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی در رابطه با انتخاب روش مناسب برای ترمیم دندان های خود، می توانید با ما تماس حاصل فرمایید. همچنین جهت سهولت بیشتر در رزرو نوبت و اطلاع از هزینه های به روز شده خدمات دندان پزشکی، می توانید از اپلیکیشن دکتر سریتا نیز استفاده فرمایید.

مقالات مرتبط:

طول درمان ارتودنسی دندان

بهترین زمان انجام ایمپلنت دندان

انواع ایمپلنت دندان

مزایای ایمپلنت دندان

عوارض ایمپلنت دندان

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸